Reportage
MÅNADENS PROFIL – MATHIAS BLIND

I Västerbottens inland bland skogar, fjäll och sjöar hittar vi Vilda Vackra Vilhelmina, som trots sin blygsamma befolkningsmängd är ett välkänt skoterparadis för många. I denna kommun hittar vi även månadens profil – Mattias Blind som använder sina motordrivna fordon både till jobb och nöje där han spenderat otaliga timmar och mil bakom styret. Häng med när vi lär känna Mathias och tar reda på mer om hans spännande yrke och fritid.

Vilhelmina är en liten ort där ”alla känner alla” men för de som inte har turen att bo här och vet vem du är – Berätta om dig själv?
Mathias Blind född å uppvuxen i Vilhelmina. Lever som renskötare/renägare i Vilhelmina Södra Sameby. Lever som nomad å flyttar med renarna efter årstiderna. Mellan Klimpfjäll sommartid och Åsele vintertid. Men hemma är Solliden några km utanför Vilhelmina. Där jag har Sambon Hanna å en dotter Brita på snart 5 år. Fritid är enduro mitt största intresse. Där jag tränat aktivt å även tävlat en hel del. Å just det har vuxit fram. Gillar uthållighet å plåga mig lite så långa tävlingar är favoriten.

Vi vet att du tillbringar mycket tid med både skoter, cross, hjuling och så vidare både genom jobb och för nöjes skull men har motorintresset alltid funnits i familjen och blivit en naturlig del av vardagen eller är det något som växt fram genom åren?
Skoterkörning har nog inte funnits mer än som arbete i familjen. Å man borde ju bli less med tanke på alla timmar. Men det är ju rätt kul oftast. Så man kan ta nån ren nöjestur emellanåt med skoter även om det blivit färre. Gillade inte skotrar som barn, var nog mest rädd för dom. Så nå riktigt tidiga minnen har jag inte. Slalom å snowboard uppskattades mer. Sen nån gång i tidiga tonåren förändrades det helt.

Du är även en ambassadör för friåkare på riktigt, vad tycker du är viktigt att tänka på och ha kunskap om som du vill förmedla till alla skoteråkare därute?
Friåkare på riktigt tycker jag är toppen. Dock hoppades jag att det skulle bli stort snabbt. Men det syns ju mer å mer så hoppas det är nått som är här för att stanna. Det behövs verkligen vett å etikett runt skotervärlden. Det är ju faktiskt vi själva som sätter käppar i hjulet för vårt utövande. Tex genom att inte bete sig som man ska i olika situationer.
Med många timmar bakom styret hinner man även med att uppleva mycket, Har du varit med om någon extrem situation eller utmaning under dina turer?
Tycker varje dag bakom styret är utmaningar. Men det är så man utvecklas. Utan att ta alltför stora risker. Jag kör oftast ensam så man får lära sig lösa situationer.

Vad kör du för skoter/skotrar idag? Vad krävs för egenskaper och utrustning hos maskinen för att den ska fungera inom jobbet som renskötare? Och vad värdesätter du för egenskaper på en lössnömaskin aka “lek maskin”?
Har Lynx Shredder RE 850 å en 49 600r å en 49 EFI. Man anpassar väl lite med stötdämpare men styret är ju det man håller i hela dagen så det är det första jag anpassar. På höjd å bredd. Maskinerna ska vara anpassade för mig. Alla tycker olika har man ju märkt. Haha tur för andra märken. I renskogen ska en skoter funka till allt men framför allt ta sig fram. Å att föret varierar vet ju alla. Från 10 cm snö till över metern å sen på riktig vårskare utan att gå varm är ju lite klurigt om man vill ha allt i ett paket. Då kan det va bra med flera skotrar.
Förutom jobb inom renskötseln och friåkning har du även gjort en del guidning/varit instruktör med skoter, hur kommer det sig att du började med det? Är det något du aktivt fortfarande håller på med?
Kom in på Guide genom att Per på Lindblads fråga om jag ville guida pressrelease för skidoo och lynx. Typ 2013-2014. För alla utländska magasin. Efter det gjorde jag jobb åt Wesslan på MML å även till Saxnäsgården. Sen blev det XX å där har jag varit med vid samtliga evenemang. Å så har jag hjälpt Jocke Rönnqvist vid några tillfällen. Å även försökt visa Ruffriders nå tuffa ställen. Tror dock dom var lite för tuffa med korta skotrar. Hahaha Är riktigt kul å Guida å jag brukar försöka lära mig något själv vid varje tillfälle. Skulle vilja göra det mer men tiden är knapp.

Vilka erfarenheter tar du med dig från att guida och vara instruktör och vad är det bästa tipset du vill ge till dem som vill bli en bättre skoteråkare?
Blicken är a och o när det gäller att ta sig fram. Titta långt fram å skapa möjliga linjer i tanken så att man har reservplaner. Å Kör mycket. Nu är det ju lätt för mig å säga. Men använd tiden man är ute till att köra. Nöta Nöta å ha kul.

Vi rundar av med tre snabba frågor!
En grej du alltid har med dig när du ska köra skoter?
Är det en kuggfråga så man ska svara hjälm?
Kniv Lasso Fika. Är alltid med
Sommar på två hjul eller vinter med skoter?
Sommar med två hjul alla dagar i veckan.
Om du fick åka skoter var som helst i världen, var skulle det vara?
Man blir ju matad med Canadabilder i sociala medier hela tiden å det ser ju grymt ut. Men egentligen var som helst utanför Skandinavien.
Läs fler Reportage
Följ Mathias Blind på INSTAGRAM
