Sledtrax testar
SÄSONGSFINAL MED POLARIS INDY VR1 850 DYNAMIX – EN INTELLIGENT LEDRAKET

Det är alltid med lite vemod man avrundar en långtestperiod, men också med en känsla av tacksamhet – särskilt när vintern tillbringats tillsammans med en så genomtänkt och välpresterande maskin som Polaris Indy VR1 850 med Dynamix-fjädring. Den här säsongen har varit full av varierande underlag, lastade turer och tempoväxlingar – och VR1:an har verkligen utmanats och till och med fått se sig besegrad i extrema situationer. Hur säsongen har känts på en av Polaris mest spännande sportskotrar går vi igenom nu.

Smart fjädring som tänker åt dig
Låt oss börja där det verkligen skiner. Fjädringen. Det elektroniskt styrda Dynamix-systemet har gång på gång överraskat med hur snabbt och sömlöst det anpassar sig till körsituationen. Knöligt, pistat, spårigt eller slätt – VR1 Dynamix läser terrängen, tolkar körstilen och gör jobbet åt dig.

Resultatet blir en åktur som är lika stabil som den är komfortabel, särskilt i ett högre tempo där varje kurva plötsligt känns som något man ser fram emot. Den yttersta stötdämparen styvas upp och trycker ner skidan, vilket ger den där otroliga känslan av kontroll som annars är svår att beskriva – men lätt att bli beroende av.

När leden bjuder upp till dans
Det är när farten ökar på en nypistad led som VR1 verkligen kommer till sin rätt. Man kan hålla ett tempo som får det att kännas som att man skulle kunna köra längre etapper än man är van vid. Maskinen ligger stadigt, förmedlar underlaget utan att slå tillbaka, och ger en förtroendeingivande körkänsla där man mest får påminna sig själv att titta på hastighetsmätaren då och då. Det går nämligen fort – och det går fort väldigt lätt.

Motor och variator i samklang
Patriot 850-motorn är känd för att leverera, och årets mappning gör den bara bättre. Gaspåslagen svarar med direkt kraft, jämn effektkurva och en tystgående motor som ger ett intyg på att allt jobbar väldigt fint tillsammans. Variatorinställningarna fungerar mycket bra vid normal och högre körning – särskilt i ledtempo där systemet växlar mjukt och bra. Den känslan har varit konstant under hela säsongen, oavsett om vi kört tom maskin eller med full packning.

En liten svacka i lågtempo
Det finns dock ett läge där vår VR1 haft en svag punkt – nämligen vid krypkörning med kälken kopplad. I extremt låga hastigheter, exempelvis runt fikaplatsen i trånga utrymmen eller vid riktigt långsamt körande uppför, har vi märkt en viss tvekan i drivningen. Remmen slirar en aning och växlingen blir inte helt optimal. Det här har dock endast varit märkbart i specifika situationer och försvinner helt så fort man ökar tempot lite. Då är växlingskaraktären återigen klockren, även med full last i Tekverkskälken.

Lastad och klar för äventyr
På tal om kälken – med dragkrok och en packkälke från Tekverk har vi verkligen maxat säsongen. Förvaring, lasträcke, dunkhållare och isborr – allt har fått plats och vi har aldrig behövt kompromissa med packning. Kälken hänger med i högre tempo och fjädringen på den imponerar i sig. Kombinationen gör att VR1:an inte bara är en sportmaskin, utan också en utmärkt äventyrspartner för de längre turerna.

En ledmaskin att längta tillbaka till
När vi nu summerar säsongen är det tydligt att Polaris har lyckats skapa något som kombinerar prestanda med komfort på ett sätt som få andra ledmaskiner kan matcha. Dynamix-fjädringen lyfter verkligen hela körupplevelsen och gör att varje mil, oavsett underlag, känns som något att se fram emot. Och trots att det är en maskin som trivs bäst i ledtempo, så har den inte haft några problem att ta sig an lättare ospårad terräng heller – så länge man tänker till på vart man kör. Vi avslutar vintern med ett stort leende där Polaris Indy VR1 850 Dynamix är, kort och gott, skotervärldens svar på en sportbil med adaptiv fjädring – och vi älskar det.
Gillar du kläderna? Titta in 509
Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Se några SledtraxTV
Kontakta din lokala Polaris handlare:
NORRA SVERIGE:
