Största nyheten 2019 från Arctic Cat fabriken i Theif River Falls har suttit inlåst alldeles för länge och nu är det äntligen dags att släppa lös katten med kanske de hittills mest vässade klorna. Nästa maskin redo att ansluta sig till testflottan för att under säsongen granskas är inget mindre än Arctic Cat Alpha One 154”.
En maskin som i mångt och mycket väckt stor nyfikenhet då de svängt av det traditionella spåret och tagit ett, vad vi tror, revolutionerande steg i utvecklingen inom lössnösegmentet.
När Arctic Cat lättade på skynket och visade upp Alphan i rampljuset var det många av oss som höjde på ögonbrynen. Till en början är den väldigt lik broder Hardcore med vad händer om vi tittar lite närmre? Accenderchassit är väldigt bekant, kåporna, stötdämparna, framvagnen och C-tec 2 motorn likaså, men när blicken faller lite längre ner, närmare bestämt på boggien väcks tankarna ordentligt. En boggieskena?
Det är precis vad vi finner. En kraftig enkelskena istället för två boggieskenor och rejält tilltagna vändhjul på 10”. Nyfikenheten och tankarna är många, kommer detta vara ett vinnande koncept?
Vi inbitna lössnöåkare vet att boggien lätt packas full med snö. Detta problem har Arctic valt att försöka råda bot på. De har precis som vi nämnt ovan, lagt de traditionella boggieskenorna på hyllan och ersatt dessa med en rejäl enkelskena, en så kallad monorail.
En klar fördel är bland annat minskad snöuppbyggnad i boggien men även för att komma åt de egenskaper som lössnömaskiner riktar in sig på lite djupare. Enkelskenan ska göra maskinen mer lätthanterad, maximera greppet samt bli stabilare vid skråkörning. Detta är så klart något som vi kommer att titta närmare på under säsongen.
Till 2019 har de valt att köra på Arctics mycket kompetenta C-tec2 motor även i nyheten Alpha One. Motorn har varit en stor favorit bland konsumenterna vilket inte är speciellt underligt när den har karaktärsdrag som de flesta faller för.
Ett kvickt gassvar och en effekt som finns där att hämta när du ber om det. Den bjuder på driftsäkerhet och ett mycket trevligt register. Varför ändra ett vinnande koncept? Här känns det som att de kör de på de säkra före det osäkra med all rätt.
Arctic Cat har varit de märke som redan från fabrik tagit till rejält när de kommer till stötdämparna, det gäller även för Alphan One. Ut från fabrik släpps katten nämligen lös med Fox Float QS3 stötdämpare runt om, något som Arctic Cat förarna förhoppningsvis kommer att uppskatta även denna säsong då vi får en känsla av att katten är väldigt välkammad redan från fabrik.
I takt med att förarna och maskinerna utvecklas i en rasande fart känns det extra viktigt att inte tumma på säkerheten, något som Arctic greppat taget om och valt att montera nödstopp redan innan de släpps ut i händerna på konsumenterna.
En enkel men ack så viktig säkerhetsåtgärd. De har även uppdaterats när de gäller bromshandtaget. Till i år har de en annan utformning som gör att bromshandtaget är mer lättillgängligt, vilket känns väldigt lovande.
Den nya power Claw mattan med 3,5 tums delning ska ge bra klös och driv i snön. Denna i kombination med den nya konstruktionen Monorail och de egenskaper som den boggieskenan för med sig känns som en mycket lovande konstellation.
Lägger vi till plusmenyn på detta, nämligen Fox float QS3 stötdämparna, accenderchassit samt Arctics råa c-tec2 motor, ja då känns det som att konkurrenterna får passa sig när Alphakatten släpper loss i pudret.
Vi får direkt en känsla av att vi har en mycket potentiell lössnömaskin som kommer att slåss på toppen.
Vi på sledtrax är mer än redo att se vad katten går för i dess rätta element. Kommer den leva upp till förväntningarna? Är Monorailen ett vinnande koncept och hur står den sig mot konkurrenterna? Kung bore, bring it on. Vi är redo för långtest!