Kontakta oss

Sledtrax testar

ARCTIC CAT M 858 SNO PRO ES – GULDKANT!

Ännu en vinter börjar lida mot sitt slut och vi på Sledtrax har gjort allt för att få ut så mycket som möjligt av den. De varierande väderförhållandena har gjort att vi fått testa på vinterns alla sidor under en kortare period än vanligt, det här är faktiskt något positivt när vi ska knyta ihop säcken gällande vår långtestmaskin. En katt som fått bekänna sin gröna färg i allt från kallpuder till blöt och tung snö, för den som är observant har vår Arctic Cat M 858 Sno Pro ES 146 även nu fått guld i sin tillvaro! Hur tycker vi att den har fungerat, är det något vi skulle vilja ändra? Det ska vi ta och reda ut i denna slutrapport!

Väntan på vintern!

Den hype som varit inför denna vinter och den efterlängtade M 858 har inte undgått någon. Med marknadens kanske smäckraste chassi och om inte annat den snyggaste mountain maskinen, enligt mig. Så var peppen galet stor inför denna säsong, design och attityd är verkligen spot on! Vi startade 858 kubikaren för första gången hos AB NIAN innan vi raskt åkte ner till Arctic Cat´s huvudkontor i Östersund för att montera på några heta tillbehör för att personifiera denna vildkatt. 

Efter denna resa var det bara att snällt vänta in den eftertraktade snön för att få höra kattens ryt. Lagom till nyår blev äntligen jungfruturen av, förutom att det visade sig vara en grymt lättkörd maskin märkte undertecknade ganska snart att variatorerna var för tama för min smak. Det här gjorde skotern onödigt sävlig vid omtag och även för snäll från start, jag tycker att den här typen av maskin ska vara mer på tå och svara på minsta input från högertummen. En hårdare fjäder i både primär och sekundärvariatorn gjorde en STOR skillnad till en väldigt rimlig peng, det går säkert att hitta ytterligare respons med ett variatorkit men redan här blir katten mycket busigare. Dock hoppas vi på en annan setup direkt ur kartong till nästa säsong.

En maskin som är upp to date!

Arctic Cat har utan tvekan valt att sätta på rätt prylar på Catalystplattformen, både gällande teknik och funktion. Skotern har snygg och effektiv belysning som inte bara är till för utseendet utan även en säkerhetsaspekt. Den eftermonterade Garmin G8 displayen har jag hyllat tidigare och den är fortfarande en stor favorit, både då det kommer till funktion och även känslan som den ger till helhetsintrycket av maskinen.

De egna AC5 dämparna som sitter standard på Sno Pro har överraskat på ett positivt sätt.  De gör ett bra jobb och jag uppskattar enkelheten att på ett ögonblick helt ändra känsla i maskin med några klick. Detta har varit extra uppskattat då snön har varit varierande och man vill kunna hålla nere nosen mer men också under transport efter stökiga leder. Inför våren har vi faktiskt ändå valt att montera på en uppsättning riktigt läckra Öhlinsdämpare. Vi vet sedan tidigare att trots grymt bra originaldämparen har dessa guldbeklädda pjäser ändå en tendens att lyfta nivån och helhetskänslan ytterligare.

Här önskas uppdatering.. 

Trots en grymt snygg och jäkligt rolig maskin ser vi fortfarande potential för förbättring. Om vi börjar med gången i motorn upplever vi att det finns mer att hämta, den där riktiga krispigheten är inte på plats under 858´ns första år. Som undertecknad nämnt i tidigare artikel vände vi oss till våra vänner på Maptun för att hitta rättsida på detta och visst gör det skillnad. Man känner att kraften finns här och vi är helt övertygade om att de kommer bli ändringar på sikt, vi måste ha med i åtanke att konkurrerande motorer på marknaden har flera år på nacken och på så vis hunnit förfinas. Vi väntar på samma resa för Arctic Cat´s 858 strokermotor.

Det nya Atach-systemet är en innovativ och bra tanke, dock har vi stött på patrull här under vintern. När man kör lössnö och friåkning tenderar det dock att bygga snö och is kring fästena, det innebär att tar du lös din tunnelväska för natten har det visat sig vara väldigt svårt att få fast den dag två nästintill omöjligt. En uppdatering här vore önskvärt då både väskorna och tanken är god men de behöver dock se över funktionen.

Maskinen i helhet

Nu tycker en del kanske att undertecknad varit hård och undrar om jag inte trivs med maskinen, svaret på denna fråga är att jag gillar katten skarpt trots dessa anmärkningar. Det är en av de mest lättkörda mountainmaskiner jag kört när du sätter den i sin rätta miljö. Jag älskar drivet och bettet i mattan, den är otroligt allround och jag skulle vilja säga att den gör sig i alla fören. Busigheten i denna 146” är grymt stor och ibland blir det lite crooskänsla när man kör och leker för den känns så smidig. Trots att den är rullevänlig klättrar den förvånansvärt bra och känns väldigt avvägd i sin balans, föraren styr otroligt mycket med hjälp av sin egen tyngdpunkt. Med andra ord en maskin helt rätt för sin tid.

Dags att knyta ihop säcken!

Det har varit både ris och ros under denna säsong men i sin helhet är det en grymt rolig och busig maskin som tilltalar på fler än ett sätt. Vi på Sledtrax ser fram emot att Arctic Cat ska fortsätta att utveckla maskiner för de är verkligen rätt ute med Catalystplattformen! När denna slutrapport skrivs väntar fortfarande några helger i fjällen, dessa kommer att utnyttjas för att testa de nya Öhlinsdämparna och utmana katten i både drivor och riktigt vårslush. Hoppas ni har gillar artiklarna om vår Arctic Cat M858 146 Sno Pro och att ni uppskattar våra uppriktiga intryck. Har ni inte redan läst dem tycker vi att ni ska göra det, ha en fin vår!

Se några SledtraxTV

Gillar du kläderna? Titta in KLIM

Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Läs fler Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Arctic Cat handlare:

MCN NORD

TRAKTOR CITY PITEÅ

NORDQVIST RACING

MERA FRITID

Läs mer på Arctic Cat

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen