Kontakta oss

Sledtrax testar

ARCTIC CAT M8000 ALPHA ONE – SLUTRAPPORT

Vintern 2022 kommer att finnas i minnesbanken för mer än en anledning, en av de absolut roligaste delarna denna vinter är alla svängar med hårdrockskatten. Väntan på snön var lång men till slut kom den även i norr och vilka dagar vi haft. Hur har allt lirat? är busfaktorn hög? hur tar den sig i bottenlöst puder? Frågorna var många och nu ska ni få våra svar och intryck av den gångna vintern på årets långtestmaskin och ni ska även få ta del av de uppdateringar som gjorts inför vårens åkning på våran Arctic Cat M8000 ALPHA ONE 146” 

Arctic Cats Hardcore modeller har funnit i flera år både med och utan monorail, det som däremot blev nytt till 2022 var att den kom i 146” längd. En katt med de rätta komponenterna i en 146á kändes lockande och blev ett självklart val som en av vinterns testmaskiner. Förväntningar var högt ställda och ivern att få testa maskinen var stor, tyvärr fick vi hålla på oss till mitten av januari innan jungfruturen kunde göras i det bottenlösa pudret!

Puderpremiär

Den första riktiga turen med en ny partner kan vara lite vinglig och så blev även fallet här, i den bottenlösa snön överarbetade jag maskinen de första timmarna innan jag började förstå mig på katten. När det väl lossnade insåg undertecknad att hardcoren är väldigt lättarbetad och galet rolig att köra, i den lösa snön byter maskinen riktning av minsta lilla input från dig som chaufför och det kräver mindre energi av dig som kör. 

Hur är framkomligheten?    

En 146” är ingen 154á men vi måste ändå säga att den har imponerat stort, med bra trackspeed tar du dig oväntat bra trotts att snön är både djup och lös. QS3 dämpare som sitter på maskinen gör att du snabbt kan ändra karaktär och även få maskinen att resa mindre då det går tungt. Vi tog däremot bort stänklappen i ett tidigt skede då den mest hindrade snön att skickas vidare samt att den tar i då man ofta går med skidorna högt i vädret. 

Uppdateringar och modifieringar.

Till den här säsongen släpptes en ny variator som heter ADAPT, den har fin gång och har både blivit tajtare och lättare. Den var dock lite snäll för vår smak, primärfjädern blev utbytt mot en hårdare för att få en argare karaktär och det gjorde stor skillnad. Busfaktorn på denna 146” hardcore är riktigt hög och undertecknad gillar verkligen att köra med skidorna i vädret, trotts att 40-års gränsen är passerad. För att underlätta det blev baken både utbytt och förstärkt, Tomas på RP equipment har tagit fram förstärkningplåtar på tunnel och två stycken anpassade bågar, en för lek som är knäckt upp och en rak dragbåge. Dessa produkter är lätta att montera på samt om behovet finns att byta mellan de två olika bågarna, vilket då görs med fyra skruvar. Vi har använt oss av båda då packkälke följer med på vårsvängarna. 

När vi ändå är inne på modifieringar kommer vi osökt till nästa uppdatering av maskinen. Grabbarna på MADPARTS har kört Arctic Cat i många år och gjort otaliga luftfärder med dessa maskiner, därför valde dom att ta fram en boggiskensförstärkare till monorailen som gör att den ska klara lite hårdare tag. Förstärkningen är enkel att montera på efter du har tagit ut boggien och det är inget större ingrepp på denna maskin. Vi vet även att grabbarna på MADPARTS har nya produkter i pipen till nästa säsong som ändrar köregenskaperna på maskinen. Sist men inte minst har vi valt att sätta vår egen touch på maskinen, gänget på SWETOWN är grymt duktiga på dekalkit och med hjälp av dem har katten fått en snygg vårkostym. 

Köregenskaper och busfaktor

Hårdrockskatten är verkligen rolig att köra, i den lösa snön är den grymt lättarbetad och kräver lite energi. När snön blir hårdare får du vara mer på alerten och det krävs mer bestämdhet i din körning, däremot vill jag inte säga att den är mer nervös än andra 146” lössnömaskiner. Vi vill nästan påstå att den är lättare att hålla på skrå i 146” utförande än de längre modellerna från Arctic Cat, 66mm PowerClaw mattan gör ett bra jobb och biter fast. Det är generellt bra klös i den och vi upplever att mattan fungerat bra i de flesta snöförhållanden. När det kommer till busighet vill verkligen lyfta fram Arctic Cat m8000 som ett hett alternativ, bowties, rullevändningar och hop-overs är en lätt uppgift för maskinen och 146” bjuder gärna upp till dans vid dessa tillfällen. Den eftermonterade bakbågen från RP underlättar vid sådan körning då det är ännu mindre som bromsar. 

Slutsummering

Årets Arctic Cat m8000 har verkligen hållit fanan högt mot sina konkurrenter trotts att chassie och motor varit med i flertalet år. Driftsäkerheten är något som vi har uppskattat under vintern, det är faktiskt inte gjort något annat än en service på de dryga 90 mil vi kört än så länge. Vi har faktiskt fått byta en primärfjäder för att den gått av, det är allt. Det vi däremot skulle önska är en mer lättstartad motor, att en skoter ska vara så här tung att dra igång känns inte modernt. Med dessa ord är det dags att avsluta artikelserien om vår hårdrockskatt, det innebär inte att vi kommer sluta köra. Det är fortfarande kvar flera helger till fjälls innan det är dags att ta fram sommarens leksaker. Se till att följa oss på sociala medier för de sista färderna!

Se vårt HARDCORE 146″ TEST

Läs mer på ARCTIC CAT SVERIGE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen