En otroligt spännande säsong är över och vi har haft riktigt kul. Arctic Cat M858 har levererat över förväntan på flera områden, men det finns också punkter där vi önskar uppdateringar. Så var levererar den – och varför? Vad borde göras annorlunda och var ser vi behov av förbättringar? Var fungerar maskinen bäst och vilken typ av körning passar den för? Massor av frågor – och ännu fler svar – hittar du här i vår slutrapport om detta maskin!
Imponerande första intryck
De allra första milen för säsongen överträffade helt klart förväntningarna. Vi fick testa på många typer av snöförhållanden tidigt, och vår Arctic Cat M858 kändes ”buskul” direkt ur kartong. Vårt intryck var en lättkörd maskin som känns precis, balanserad och aggressiv. G8-displayen är riktigt lyxig; det känns nästan som att ha med sig en bärbar dator ut på fjället, där vi kunde justera massor av inställningar smidigt. Maskinen är smal och kompakt och gör känslan i körningen är speciell – nästan som att köra en barnskoter, men med massor av kraft!
Vad gillar vi allra mest med maskinen?
Om vi tar ett steg tillbaka och funderar på vad vi uppskattat allra mest så är det framför allt hur förutsägbar M858 är i branta sidokörningar. Monorailsystemet på tidigare Ascender-chassit kunde kännas ostabilt och tendera till ”wash-out”, men med Catalyst-chassit får vi en extremt balanserad maskin som ger en självförtroende! Andra höjdpunkter är den korta tunneln i kombination med det extremt aggressiva mattan – skotern launchar ut dig som en trasdocka om du inte är beredd på snabba rotationer. Den fantastiska skärmen utan begränsningar gör fjälldagarna ännu bättre, och den nya 858-motorn levererar en ok kraft nog att hantera de flesta utmaningar. Atac-dämparna är dessutom enastående – både följsamma och enkla att justera, och vi har använt de olika lägerna flitigt under hela säsongen.
Var önskar vi uppgraderingar och förbättringar?
Det första vi vill lyfta är ATACH-systemet på tunneln, som känns krångligt att använda. Ska du snabbt på och av med väskan ute på fjället kan det vara svårt att få fast den – snö och is samlas lätt i de små fästena. Fotstegen samlar också för mycket snö och is; dessa bytte vi därför mot Arctic Cat´s egna uppgraderade i stål, vilket blev en enorm förbättring. Variator kalibreringen är lite för tam från fabrik – maskinen kan kännas trög i början på RPM registret. Ett enkelt byte av primärfjädern gjorde skillnad, och vi vet att Arctic Cat redan jobbar på justeringar för framtiden. Vi hade också gärna sett en uppgradering av styret där knapparna för backväxel, handtagsvärme osv. Då snö och is lätt fastnar där och låser knapparna.
Sammanfattning
Arctic Cat M858 i 146-tums version med Atac-dämpare är en fantastisk maskin – och mest imponerande är att vi inte haft några problem alls under hela säsongen! Vi förväntar oss alltid en del barnsjukdomar på nya modeller, men här har vi kunnat köra varje helg hela vintern utan ett enda verkstadsbesök! Sammanfattningsvis är detta en maskin som är här för att stanna, och vi är helt säkra på att detta bara är början på något riktigt stort för Arctic Cat. I skrivande stund vet vi också att Arctic Cat får nya ägare och en helt ny modellserie för 2026, med massor av förändringar och nya valmöjligheter inför nästa säsong. Spännande tider väntar – det är bara att börja längta efter en ny vinter och ladda massvis med tålamod under sommaren.