För mig personligen är det helt klart mountain-segmentet som väcker störst intresse. Därför är det extra spännande att få prova en nyhet i allround-segmentet. Är Arctic Cat Riot 858 146” en maskin att räkna med i pudersnön, eller passar den bättre för ledkörning? En gigantisk nyhet i branschen är ett faktum, och därför är vi på Sledtrax här för att stilla din nyfikenhet och besvara alla dina frågor!
Massor av intryck på leden
Vi planerar dagens tur och beger oss ut på leden, vilket naturligtvis är det första steget mot fjället. Vi märker tidigt att 858-motorn har betydligt mer att ge jämfört med förra årets 600, och ännu mer spännande är att vikten på den större motorn faktiskt har gått ner. Gasresponsen är inte alltför aggressiv, men toppregistret är helt fantastiskt – något jag verkligen uppskattar längs leden.
Med kortare kammar och en bredare framvagn än vad jag är van vid blir detta en lekfull och fartfylld tur. IQS-dämparna, som kan justeras från styret, fungerar fantastiskt och sväljer varenda gupp och sväng vi passerar. Dessutom är Arctic Cat Riot 858 146” utrustad med en typ av mekanisk servo som inte finns på mountain-maskinerna. Detta gör skotern otroligt lättkörd och smidig att hantera!
Lever den upp till förväntningarna i lössnön?
Pudersurfing och lössnökörning är något jag är van vid. Frågan är hur Arctic Cat Riot 858 146” hanterar denna terräng. Efter några mil på leden testar vi maskinen i mer utmanande körning. Som nämnt tidigare har denna maskin kortare kammar och en bredare framvagn, vilket ger vissa skillnader jämfört med Mountain Cat. Trots att jag är van vid en smalare maskin lyckas jag snabbt vänja mig vid denna. Den hanteras förvånansvärt likt en mountain-maskin. De kortare kammarna gör att vi flyter fint ovanpå snön, men vid tuffare lössnökörning krävs det att vi håller uppe flytet och hastigheten. 39-tums framvagnen som är något bredare vänjer jag mig snabbt vid, och det känns inte längre som någon nackdel.
Snygga detaljer och smarta funktioner
Arctic Cat Riot 858 146” finns i flera versioner, men just denna är fullspäckad med finesser och detaljer. Ett fräscht utseende och snygga färger är bara början. De nämnda IQS-dämparna styrs enkelt från styret, vilket gör körupplevelsen magisk – du kan justera både fram- och bakdämparna medan du kör. G8 Garmin-skärmen är en av de stora nyheterna! Att ha en integrerad skärm från det välrenommerade företaget Garmin säger en hel del. Här har du oändliga möjligheter: webbläsare, GPS och kartor, instrumentpanel, felkoder och mycket mer. Det nya systemet från Arctic Cat, kallat Atach, erbjuder ett brett utbud av väskor och tunnelförvaringslösningar som enkelt monteras på tunneln. Vi hann inte testa detta fullt ut, men det är definitivt något att hålla utkik efter under säsongen.
Sammanfattning
Med en helt ny plattform, motor, display och flera andra detaljer är Arctic Cat Riot 858 146” här för att stanna. Troligtvis kommer denna maskin att bli en succé på den skandinaviska marknaden. Detaljer, finesser, komfort och kraft är fyra ord som sammanfattar denna skoter. Vi upplever den som mångsidig och användarvänlig samtidigt som den är lättkörd. En fantastisk maskin som sprider glädje både på leden och i lössnön!