Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

ARCTIC CAT RIOT X ALLKONSTNÄREN

I år kommer vi att köra ett riktigt spännande långtest med en maskin som enligt Arctic cat ska vara lika bra på leden som utanför. Det bör vara en perfekt maskin i Svenska förhållanden där det kan bli rätt långa sträckor på led innan man kommer fram till den bästa friåkningen. Det är med andra ord ingen lätt uppgift som nya Arctic cat Riot X har tagit sig an, men en sak är säker och det är att vi på Sledtrax ska se vad denna värsting går för.

50/50 CROSSOVERN

Vart hittar man då det optimala receptet på en maskin som ska klara av den tuffa utmaningen med att vara lika rolig på leden som utanför? Ingenjörerna på Thief River Falls har valt att utgå från en mattlängd på 146 ” tillsammans med en Challenger matta med 51 mm höga kammar.

Gummibandet sitter sedan monterat runt en boogie som är okopplad precis som på mountain skotrarna. Därför kommer denna setup att bli riktigt intressant att se hur den kommer att fungera i praktiken.

Även framvagnen härstammar från mountain sidan med skillnaden att den är något bredare för ökad stabilitet vid ledkörning. Nu är det inte bara spårvidden som hjälper till med ledegenskaperna utan det gör även fjädringen där vi hittar några riktigt kralliga Fox QS3 stötdämpare.

Här har man inte tagit några genvägar utan man har kostat på med premiumfjädring med bra inställningsmöjligheter. Här ska vi testa hur maskinen upplevs med olika setup, kan man anpassa den mer för lössnö eller mer för led när man så önskar?

ARCTIC CAT RIOT X MOTOR

En stor nyhet hos Arctic cat i år är utan tvekan uppdateringarna på 800a motorn för att ge konkurrenternas 850 motorer en rejäl match. Dessa nyheter ser vi på samtliga 800a snurror från team green. 

Cylindrar, topp, kolvar och insprutning är de stora delarna som är nya inför 2020 och enligt Arctic cat själva ligger numera motorn i 165 hästars klassen, vilket är liknande som Brp och Polaris 850 motorer. Klart imponerande och även intressant att se hur den uppdaterade motorn kommer att fungera under vintern.

Med mera krut under huven behöver man se till att kraften kommer ner i backen med maximalt fäste. Arctic Cat Riot X är som sagt byggd för att vara en helt och hållet 50/50 anpassad för led och lössnö och för att lyckas med det krävdes det en ny typ av boggie. Den har fått namnet Cross-Action vilket ger en hint om att den har en dubbelnatur i sig, den liknar en boggie från en ledmaskin men den saknar koppling precis som på mountain skotrarna.

Allt detta skall ge bra viktfördelning för bästa acceleration med bra komfort och grepp i blandade förhållanden, även lössnöegenskaperna ska vara bra med hjälp av den nya boggien. En sak är säker och det är att vi ska testa i vinter om den håller vad den lovar. Nu återstår bara hämtningen av detta busspiller innan vi kan åka ut på de första turerna och ge er svaren på om Arctic cats nya Riot X verkligen är en sann crossover.

Läs fler Reportage om Arctic Cat

Kontakta din lokala Arctic Cat handlare

SKOTERDELEN

NAVIS

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen