Kontakta oss

Sledtrax testar

ASSAULTEN FORTSÄTTER LEVERERA KÖRGLÄDJE

Försäsongens ledåkning har mer och mer ersatts med friåkning, allt vartefter snötäcket ökat i tjocklek. De tendenser som initialt visade sig har inte försvunnit, men vi har upptäckt fördelarna med dem. Friåkning på en crossovermaskin kan vara så enormt olika saker, eftersom den inte är specialiserad som en renodlad mountain.

Till att börja med måste vi tala om att det begicks ett tjänstefel från början när vi rapporterade om Switchback Assault. Det är nånting som alla som har en Axys-maskin vet, och alla som inte har en avundas. Det är det bästa på hela skotern, kanske till och med Polaris bästa gren. Vi snackar om bromsen.

Visst, alla snöskotrar har broms. Men Polaris har ett kirurgiskt instrument, en nervbana, som sitter ihop med dina vänstra fingrar. Helt enkelt suveränt bra bromsverkan, klockren känsla i handtaget, ingen fading och konstant uppträdande. Precis som en hejdare ska vara helt enkelt.

När vi ändå håller på med superlativ så kan vi nämna motorn också. Visst, den ligger lite efter Rotax 850 i effekt av naturliga skäl. Men det är också en nyare generation tvåtakt, vi jämför med de ”gamla” åttahundrorna. Där är Polaris motor så enormt mycket trevligare på mellanregistret, den känns helt enkelt större än konkurrenterna. På topp – ingen större skillnad och det verkar närmast saknas lite. Men just mellanregistret med det enorma gassvaret gör att motorn upplevs pigg.

Om vi ska prata lite om just den här skotern då. Efter första service eller i samband med att motorn var helt inkörd, började den som utlovat att dricka mycket mindre tvåtaktsolja. Nu behöver vi inte tanka olja och fylla på bensin längre! I övrigt inte mycket att rapportera på den punkten, bränsleförbrukningen är lika som på vilken som helst 800 tvåtaktare och beror mycket på körstil, före, humör och så vidare.

Som vi skrivit förut känns maskinen lite klumpig ute i snön, både vid sidehilling och när skogen blir trång. Det här behöver inte vara en nackdel tycker vi, för som sagt. En renodlad lössnö- eller mountainmaskin är såklart smidigare, lättare att lägga omkull, smalare så att den passar mellan träden. Men med en sådan maskin är det rent tråkigt att försöka slå personliga rekord på leden, eller för den delen- att hoppa och leka.

Hur kan det vara en fördel att ha bred framvagn? Jo, för just det gör att maskinen tippar inte lika lätt (duh) när man ”tappar” den vid sidehilling. Det var till en början förvånande att man kunde plocka upp maskinen på rätt sida igen, eftersom den inte rullade utför backen när man inte orkade hålla linjen…

I övrigt har vi vant oss vid att Polaris verkligen är lätta att hålla en linje med. Det innebär alltså att du inte behöver kämpa för att få maskinen precis mellan de två träden som du hade tänkt, för på många lössnöracers krävs det att du är väldigt aktiv med både kroppsvikt och trottelrörelser för att det ska bli som man tänkt från början.

Smolken i bägaren då, ja som vi också har nämnt förut så lämnar mattan en hel del att önska på den här maskintypen. Det finns andra crossovers som har bättre alternativ, både vad gäller kammarna och drivhjulen. För det är faktiskt under all kritik att man har drivhjul utan kuggar på en snöskoter av årets modell, så fort vi får lite pudersnö så börjar det kugga över när man behöver drivet som bäst. Det är klart att man kan spänna mattan mer, men problemet kvarstår i mer eller mindre grad.
Att sedan kammarna verkar vara för mjuka och viker sig ganska lätt, lämpar sig kanske inte heller för en crossover? Det andra problemet vi har märkt är att man alltför ofta kliver av skotern med så kallade vita fingrar. Det vill säga, vibrationerna från motorn gör att man tappar känseln i händerna och ibland även i fötterna faktiskt. Det här är ett problem som många 800 dras med, att ha två kaffeburkar studsande upp och ner 8000 gånger per minut brukar ge en viss vibrerande effekt.
Nog svamlat på ett tag, nu har snön äntligen börjat anlända i nämnvärda mängder utanför fönstret, så vi kommer ett tag framöver troligen inrikta oss ännu mer på friåkning och kraftledningar. Rapport kommer!

 

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen