Sledtrax testar
BAD ASS WIDE TRACK 2018 DEL2 – SKI-DOO EXPEDITION XTREME 800R E-TEC, UPPSTICKAREN
Av
Vi har kommit fram till andra delen av höstens bredaste jämförelse. Det har blivit dags att smyga in under skalet på Ski-doo Expedition Xtreme 800R E-TEC. Den kanadensiska skotertillverkarens lite förbisedda värsting. Stor, bred och urstark, men hur står den sig i konkurrensen och vad har Ski-doon som inte Titan eller Commander har?
Nog måste det vara frustrerande att hela tiden leva i skuggan av en berömd kusin? Att alltid, oavsett vad man åstadkommer eller hur, jämföras med den där irriterande släktingen. För lite så upplever vi att situationen är för Ski-doo Expedition Xtreme 800R E-TEC. Den har varit med några säsonger nu, men så fort det ska snackas sportiga bredbandare, nog har det mesta handlat om Lynx Commander 800R E-TEC.
Absolut, Commandern var först och skapade därmed en helt ny skoterklass. Så givetvis blev Lynxen en naturlig släde att jämföra med. Det är ju liksom den alla ska mäta sig med. Men nog känns det som att diskussionerna ofta blivit väl ensidiga? Ibland undrar vi om alla egentligen ens vet om att det även finns en bredbandare från Ski-doo med 800R E-TEC motor och sportiga egenskaper…
Utrymmet i media har varit begränsat, vilket vi också håller med om och beklagar samtidigt som vi som skotertidning tar åt oss en del av skulden. Men nu är det äntligen dags för denna försummade best att ensam få strålkastarnas ljus riktade mot sig. Att helt ensam och utan konkurrens från sin irriterande kusin få presentera sig för fler än 60 000 läsare här på Sledtrax.
På ytan är dock likheterna med Lynxen många. För ett otränat öga är det faktiskt inte helt lätt att på lite avstånd skilja kusinerna åt och de delar motor, Rotax 800R E-TEC och matta, 508mm X 3923mm med 44mm kamhöjd samt lite knappar, instrument och reglage. Men där tar likheterna slut.
Ski-doo Expedition Xtreme 800R E-TEC har mer än man kan tro gemensamt med notoriska ledsmiskaren MXZ. Framvagnen exempelvis, RAS 2 började sin karriär på racingbanorna och har många fina pokaler hemma i prisskåpet. Konstruerad för att se till att skidorna har kontakt med underlaget i möjligaste mån, oavsett hur gropigt det är.
Geometrin ser till att skidorna håller sig i samma vinkel genom hela fjädringsrörelsen, vilket ger trygga och stabila egenskaper även om det svänger samtidigt som det är guppigt. Stötdämparna i framvagnen är rejäla renoveringsbara KYB HPG Plus R som ger en fjädringsväg på 210 mm. Returdämpningen är justerbar via en liten ratt.
Även boggien härstammar från racingen. SC-5U är i grunden en bredare variant av SC-5 boggien som återfinns i många andra modeller i Ski-doos modellprogram. Sedan har den anpassats speciellt för Expedition modellerna, bland annat med en ledad förlängning som ger både goda ledegenskaper och lössnödito, samtidigt som förmågan att backa i lössnö förbättras avsevärt jämfört med en stel boggie. Flipfunktionen går att spärra om man exempelvis ska köra med tunga lass och behöver maximal dragförmåga. Även bakfjädringen är utrustad med renoveringsbara stötdämpare. Kring detta paket roterar den väldiga gummisnodden till drivband som med sina 44 mm kammar ser till att kraften kommer ner i snön.
Växellådan kallar man för Synchromesh och den är konstruerad för att kunna växlas i farten. Ingen dum idé när man har stora vedlasset bakpå släden och det kan vara svårt att komma igång. På ettan är Expedition Xtreme 800R E-TEC urstark, men maskinen går inte särskilt fort med lägsta växeln i. Då är det fint att kunna lägga in tvåan under färd.
Dags att bestiga berg
Att köra då? Jo, det händer något i knoppen när man sätter sig på en bredbandare av denna kaliber. Svårt att förklara, men det kanske beror på att hjärnan är inställd på att det är en arbetsmaskin som står framför en. Men när man sedan sätter sig i sadeln skriker kroppen SPORTMASKIN! Klart att det blir förvirring…
Att kryssa fram mellan träden är betydligt enklare än vad man kan tro. Sin bredd och tyngd till trots, är Expedition Xtreme förbluffande smidig. Skråkörning kräver pondus, bestämdhet och några extra kilon innanför skoteroverallen är absolut ingen nackdel. Men efter lite övning bjuder Expedition Xtreme på förbluffande fina köregenskaper. Inte alls så bufflig som man skulle kunna förvänta sig av en apparat med 50 cm brett drivband.
Framkomligheten är grym och den väldiga mattan skyfflar snö som vore det slutet på världen. 800R E-TEC motorn levererar den kraft man förväntar sig och fulländar på ett sätt denna brutala combo. Att lägga djupa doughnuts ute på en öde myr i bottenlöst puder är en hårresande känsla och vi kan garantera, gravt vanebildande! Släktskapet med tidigare generationers Summit är tydligt.
Ute på lederna pockar en annan DNA-sträng på uppmärksamhet. Plötsligt har den något förvuxna Summiten förvandlats till en välväxt MXZ med lite större midjemått. Accelerationen är skrattretande. Ja, med skrattretande menar vi att det är i princip omöjligt att hålla sig för skratt när högertummen kläms mot styret och den svarta besten hissar skidorna i sin jakt på att driva hastighetsmätarnålen långt bortom det lagliga. Arvet från sina sportigare släktingar märks tydligt när man kollar in stötdämperiet. Kraftfulla KYB stötdämpare med massor med justeringsmöjligheter gör det möjligt att optimera skotern för de flesta fall av körning. Allt från sportig ledåkning, till lössnöbus efter en tung dag på jobbet med svettiga vedlass.
Att bygga en crossover är alltid en utmaning, men med Expedition Xtreme har Ski-doo lyckats med uppgiften att plocka det bästa från olika världar. Här har man inte bara blandat gener från sportmaskiner och mountainslädar. Nä, man har även slängt ner några nävar arbetsmaskin och touringskoter i grytan innan man slutligen kryddade med något uns elakhet och attityd.
Resultatet? En förstklassig arbetskamrat som dessutom hänger med som en ytterst underhållande lekkamrat när allvaret för dagen är avklarat. En mångsysslare helt enkelt.
Uppväxt i skuggan av kusinen från Finland är den nu sugen att erövra skotervärlden på egen hand. Kampen om köparna av sportiga bredbandare hårdnar och i nästa artikel kollar vi in klasspappan och titelförsvararen Lynx Commander Touratech, innan det slutligen är dags för den stora bataljen mellan dessa tre gringos i lössnödjungeln.