Kontakta oss

Sledtrax testar

CAN-AM OUTLANDER PRO XU HD7

En varm och härlig sommardag fick vi möjligheten att låna en av Cam-Am´s senaste 4-hjulingar, en ATV som inte bara har läcker design utan även många användningsområden. Efter ett snabbt besök hos SN-motorservice i Boden var vi taggade på en heldag med Can-Am Outlander Pro XU HD7. En ATV som enligt specen är redo att erövra både skog och mark!

I butiken

Efter ett trevligt bemötande i butiken blev vi hänvisade till dagens körpartner. En Can-Am Outlander Pro XU HD7 stod och väntade på oss i den nya hallen, med en kaxig militärgrön färg och läckra ledlysen gav den snabbt ett positivt intryck. Det här är en maskin som på pappret utlovade både kraft och uthållighet, nog för att möta sommarens alla utmaningar med råge. Vi tänkte ta tillfället i akt att sätta den på prov under dagen och se vad den går för.

Upp och iväg  

Med Rotax HD7 motor under skalet räknas denna hjuling som en av de kraftigare i Can-Am´s flotta. Den nya motorn har ett gott ljud och lite vibrationer, trots att detta är en encylindrig motor känns den otroligt fin i sin gång. Tack vare att motorn är betydligt smäckrare än sin föregångare har man nu kunnat montera P-drive variatorn på outlandern, det är med andra ord samma typ av variator som sitter på skotrarna vilket ger ingenjörerna helt andra förutsättningar. De första meterna från butiken till skogspartiet kändes väldigt positiva och gav oss en fingervisning av vad som väntade.

Ut i terrängen

När vi väl kom fram till det området vi skulle köra denna dag blev vi lite extra ivrig exalterad, här fanns massa små vägar och kuperade områden. Vi såg även backar där 4-hjulsdriften kunde sättas på prov. När vi började köra Outlander Pro XU HD7 i terrängen visade den sig vara lika följsam som kraftfull. Den dynamiska servostyrningen (DPS) gjorde att både kurvtagning och manövrar i skogen kändes trygga. Den insprutade HD7 motorn svarar alltid på gassvar och levererar bra respons i alla lägen. Visste du att det går att ställa både motor och styrning i tre olika lägen beroende på hur du ska använda den? Motorn har arbete, standard och ett sportläge, DPS servostyrningen ställs enkelt mellan lite trögare till lättstyrd som komplement för att anpassa fyrhjulingen beroende på vilken uppgift du sätter den på.

Dagens körning

Under denna dag var det mest nöjesåkning och framkomlighet som testades, man märker skillnad på båda fronterna kontra föregående generation av Outlander. Sen måste vi säga att den känns grymt lättkörd, vare sig du busar eller ska köra över hinder. Vi passade på att se hur den klarade sig i en längre backe med stökigt och stenigt underlag. Här fick vi även testa att köra med visco-4lok där fyrhjulsdriften blir diffad, det i kombination med de upphöjda A-armarna runt om gjorde att vi kunde smyga upp där det var ganska brant. Det bådar gott för dem som jobbar i skogen eller ska dra hem en älg under kommande höst.

Sammanfattningsvis

Efter en hel dags körning började det vara läge att tacka för sig och återvända mot butiken. Det var med en positiv känsla i kroppen vi konstaterade att Can-Am Outlander Pro XU HD7 hade klarat dagens utmaningar med gott resultat. Förutom att den är lättkörd arbetar den nya motorn och drivlinan väldigt fint ihop, inga ryck och kraften finns där när man behöver den. För alla som söker en pålitlig, stark och mångsidig ATV för sommaren och höstens äventyr känns Can-Am Outlander Pro XU HD7 som ett utmärkt val!

Gillar du kläderna? Titta in KLIM

Försäkra din ATV via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din ATV via SVEDEA

Läs några fler Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Can-am handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

CROSSFIX

TRAKTOR & HUSVAGNSSERVICE

E-SON MASKIN

MJM POWERSPORTS

LJUNGBERGS MOTOR

KALIX MASKINER

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen