Sledtrax testar
CROSSOVER 120 – SVENSKARNAS FAVORIT, LAGOM AV ALLT!
Av
Då fortsätter vi i crossover ledet med att kliva upp ett pinnhål effektmässigt, mittemellan av allting. Inte klenast men inte snabbast och ska klara av både djupsnö och ledåkning. Ja ni hör, det är ett riktigt getingbo för att använda en sliten klyscha. Inte så värst mycket nytt att orda om förutom Polaris där en efterfrågad Switchback äntligen dyker upp nya Axys-plattformen. Lynx har även utökat sitt program med en Xtrim RE med 600:an under huven, likaså Ski-Doo där en Renegade Backcountry fått en 600:a.
Laguppställningen lyder som följer:
Polaris
Polaris 600 Switchback SP ES
Polaris 600 Switchback Pro-X
Ski-doo
Ski-Doo Renegade Backcountry 600 H.O. E-TEC
Ski-Doo Renegade X 1200 4-TEC
Ski-Doo Renegade X-RS 600 E-TEC
Lynx
Lynx Xtrim RE 600 E-TEC
Lynx Xtrim SC 600 E-TEC
Vi börjar med Polaris som sagt har den största nyheten, en Switchback utan bäversvans i Axys-kostym kallad Switchback SP ES. Istället för svansen har den fått en ny okopplad boggie kallad IGX 144 där 144 står för längden såklart. Och för er som inte vet så betyder okopplad boggie kort och gott: mera bus! Lättare att få upp skidorna vid behov eller bara för att det är skitkul, tillsammans med Polaris redan erkänt lättkörda skotrar där du själv bestämmer hur skotern ska bete sig genom att förflytta kroppsvikten gör att den är en fröjd att köra.
Den är skodd med en 44 mm allround matta som ger ett bra bett på hårdare leder samt klarar en del utsvävningar i pudret, sådär lagom ni vet. Smart nog har den även fått ärva marknadens bästa fotsteg ifrån Pro modellerna som rensar snön föredömligt samt ger ett bra grepp.
På leden är den busig, mycket tack vare den okopplade boggien men också hela skotern ger ett busig och inte så allvarligt intryck. När du ser ett lagom hopp tvekar den inte en sekund när du flyttar bak vikten samt trycker till med tummen att ge dig ett skutt eller ett underbart skidres. Dämparna är inte av värsta sorten men de klarar ändå av relativt mycket. Man ska komma ihåg inställningarna även ska passa för en sväng utanför leden, det är ju trots allt en crossover samt en enklare modell av Assaulten som endast kommer med 800:an till Sverige i år. Det ända som sätter stopp just i pudret är mattan som inte räcker till men nuförtiden är vi ganska bortskämda med snart 10 cm höga kammar så hemskt illa är det egentligen inte.. Fotstegen är den stora fördelen i det fria, dom är smalare än genomsnittet vilket bidrar till att den inte hänger upp sig på dom. Annars brukar det generellt sitta bredare fotsteg på dessa typer av maskiner för att klara tuffare ledåkning som sätter käppar i hjulet vid tex skråkörning.
600:an vet vi sen tidigare är grym och vi säger det igen, Många skulle klara sig utmärkt med en 600:a innan effekten sätter stopp för din åkning.
Den andra maskinen som Polaris ställer upp med är lite mer ledinriktad av dessa två, Switchback Pro-X. Lite tuffare dämpare av justerbart slag vittnar också om att leden lockar lite mera även och den visat sig genom åren kunnat hävda sig relativt bra även i pudret. Inga större nyheter för i år utan fortfarande samma fina maskin. På leden klarar den av i princip vad som helst, speciellt när du har ställt in dämparna efter dina behov. Då kan groparna vara hur djupa som helst! Jämfört med sin nya brorsa Switchback SP ES halkar den efter i pudret tack vare sina fotsteg som vi nämnde tidigare och den mera ledanpassade boggien.
Då hoppar vi raskt över till ena BRP ligan, där en till modell har dykt upp i form av en Renegade Backcountry. Dock utan tillägget X som 800:an har i namnet som innebär lite enklare form av utrustning men med ett lite billigare pris. Backcountry namnet betyder lite smalare framvagn och en tMotion boggie vilket vittnar om lite mera blickar åt det fria än inspirerad ledåkning. Jämfört med sitt syskon Renegade X-rs som har rMotion under dynan. Det märks att den får kämpa lite mera på leden med sin smalare framvagn och lössnö boggie, man får bryta lite mera i styret och undvika att attackera de värsta groparna. X-rs:en däremot vet vi sen tidigare är en härlig ledräcer som flyter över de mesta man slänger åt den, rMotion tvekar väldigt sällan när påsklederna börjar bli som värst. Däremot seglar den i motvind vad gäller friåkning vilket gör att den inte riktigt slår sig in i toppen med två nya konkurrenter på banan.
Är du mera en 4-takts vän har även Ski-Doo en variant att erbjuda i form av 1200 kubik stark Renegade X. Med tMotion och justerbara dämpare skäms den inte alls för sig trots sin extra vikt jämför med de lättaste i klassen. På leden märks det naturligtvis att den är skodd med utrustning för mera bus utanför leden än på densamma men med justerbara dämpare går det att hävda sig bra även där. Det lilla extra pulvret i motorn kommer till sin rätt på raksträckorna när avståndet som blev inne i skogspartiet ska tas in. Vikten märks lite mera när du ska ta en sväng i det fria, med en spårvidd mer åt ledhållet är den lite svårare att bryta runt trots sin tMotion boggie. Tyvärr halkar den efter sina lättare motståndare lite här och var, vilket att den inte har med toppstriden att göra.
Även Lynx har utökat sitt modellprogram med att stoppa i 600:an i en befintlig modell som tidigare bara fanns med 800:an, i deras fall X-trim RE som var ny modell förra året men då bara tillgänglig med 800:an. Nästan exakt samma utrustning i övrigt vilket betyder att den är en vass maskin. Justerbara dämpare som gör att du kan välja crossbanan eller mjukare uppsättning för att hitta greppet i puder. Har du satt upp den för led så pallar den vad som helst, precis vi är vana vid att Lynx gör. Att hänga på sin kusin Renegade X-rs är inga problem så länge du kör maskinen, den kräver lite mera av dig bakom styret men potentialen finns där bara du hittar den. Och nu undrar du säkert om den är lika busig utanför leden som 800:an är, som gjorde att den vann förra årets test? Ja och nej måste vi säga, går naturligtvis inte att jämföra men den är inte långt borta. Rulleåkning är inga bekymmer, javisst du kanske inte kan åka i flera mil som med 800:an men nästan…Den lite smalare spårvidden märks lite på leden där du får hålla ner framändan i de tväraste kurvorna men det äter den upp utanför leden där den kommer väl till hands tillsammans med dom grymma Blade DS skidorna!
Den andra maskinen som Lynx ställer upp med är ingen dålig maskin som fortsätter i samma stil som förra året, luras med en högruta men är utrustad snäppet under RE:en, inte dåligt alltså. X-trim SC hävdar sig bra i gänget även om den i år blir utskåpad av sin värre storebror X-trim RE. En fin maskin som är lite snällare i uppförandet och riktar sig mera åt det bekvämare hållet utan att göra avkall på alltför mycket prestanda. En snabb långfärdsmaskin men ändå med kapacitet att underhålla både på och utanför leden.
Dags att reda ut vem som går segrande ur striden här. Normalt brukar det vara svårt att utse en vinnare i crossover då dom är så spretiga i vad dom vill. En del har boggie för lössnö men en bredare framvagn, andra rena sportmaskins egenskaper som Renegade X-RS och Polaris Switchback PRO-X men hamnar långt efter när det ska lekas utanför leden. Men i och med två nykomlingar i klassen får de andra se sig slagna med hästlängder vad gäller klassen crossover 120. Det står uppenbarligen mellan Polaris Switchback 600 SP ES och Lynx X-trim RE 600. Dessa två har lika hög busnivå och trots sina fina egenskaper utanför leden hänger dom på resten av gänget på leden. Och det är precis vad det handlar om, vara bra mycket men inte bäst på något i crossover.
Vem vinner då? Om vi börjar med ledegenskaperna så är det snudd på jämt skägg tills det börjar bli vår och påsklederna börjar bli som en crossbana. Då stannar man till med Lynxen och skruvar på dämparna och vipps kan du ställa upp på närmsta tävling. Skulle Polarisen även den ha justerbara dito hade det varit jämt men nu faller den på målsnöret. Även om Switchbacken har lite bredare framända vilket gör den mer lättkörd men den saknar ändå det lilla extra. Svänger du däremot av leden är det om möjligt ännu tightare kamp om branten. Polaris har till fördel att den är lättare viktmässigt och bättre fotsteg.
Samtidigt har Lynx sin betydligt smalare framvagn som den plockar poäng på, båda är kanonfina maskiner och det är otroligt jämt men just att vi är i crossover-segmentet gör att RE:ens fördel med justerbara dämpare gör den mer allround vilket crossover handlar om. Med värre dämparna på Polarisen hade kanske utgången varit en annan men nu var det inte så därför blir det finskt överst på pallen, Grattis Lynx X-trim RE 600 E-TEC!