Xterrain är namnet som ligger till grund för en av de finska lodjurets störta nyheter till 2019. Allt började för några år sedan när Lynx fick en förfrågan om att specialbygga en maskin till ett av världens tuffaste skoter race Cain´s Quest Race. Som grund för bygget användes en Boondocker RE 3700, mycket mer än så var inte original. Allt från dämpare, bågar, belysning, navigation, boggiförstärkare med mera modifierades. Poängen med det hela var att få till en såpass hållbar skoter som möjligt, för att klara det påfrestande racet utan tekniska problem. Något Lynx lyckades med bravur. Hur själva racet gick är en helt annan story, men idén var född och 2019 når maskinen oss konsumenter och marknaden.
Xterrain har hoppat ned i det nya RADIEN chassiet och marknadsförs som en 50/50 skoter, alltså en maskin som ska klara både tuff ledpiskning och häftig friåkning. Detta är något vi på Sledtrax kan skriva under på. Maskinen känns mycket välbalanserad på led, endast mindre skidlyft och utan hårda stötar i styrningen. Kurvtagningen är mer eller mindre precis och RAVE känslan infinner sig, ju mer du pushar maskinen och trycker tummen mot styret desto tryggare upplevs xterrainen.
Vi har PPS2 boggien att tacka för detta och stötdämparnas setup. Endast det värsta har varit bra nog och här sitter det KYB 46 HLCR med kashima coating (850 versionen) ,något som är riktiga premium dämpare.
Ute i pudret skottar maskinen på bra, vill man åka på med så lite matta som möjligt i backen är det bara knäppa fullt och luta sig tillbaka ett par grader. Vill man klättra gör man precis tvärt om. Xterrain är väldigt följsam och kräver endast små rörelser och viktförflyttningar för att ta dig mellan, över och under träd vid teknisk skogsåkning. På skrå ligger maskinen stabilt och stötdämparna som fungerat bra på led briljerar även här, inga mothugg, tvära kast eller brytande. Helt enkelt en riktigt trygg maskin.
Hur är lekfullheten då?
Jo tack, det är nog esset i rockärmen på Xterrian, fy fn vilken kul skoter! Åker upp mot en brant, klämmer fullt mot styret samtidigt som jag tittar nedåt och vips har man gjort en vändning på en femöring utan större ansträngning. Vill man göra ett par mindre dropp är det förstås inte heller någon hård uppgift för PPS2 boggien och stötdämparna.
Att kasta runt skotern i snäva svängar och trycka ned maskinen i tonvis med puder är något som maskinen nästan efterfrågar av sin förare. Hela intrycket vid sidan av leden är förvånansvärt bra och om man inte är den mest extrema så är Xterrain helt klart ett hett alternativ.
Under huven hittar vi 850 snurran alternativt den nya 600R E-TEC, båda maskinerna är riktigt bra och det är mer en smaksak för ryttaren vilken maskin som passar en. 600R E-TEC som för övrigt är natt och dag mot gamla 600 snurran, ger en hästkick redan från start och har ett bra register med tillräcklig toppeffekt. För den åkning vi har här i norden och för oss flesta skulle detta motoralternativ räcka gott och väl. Vill man dock vara värst, ha de bästa stötdämparna och ha kraft i överflöd hela tiden så kanske 850 motorn med RE paketet är valet för dig. Maskinerna kommer i både 3700 och 3900 längd.
Xterrain är en högintressant maskin som vi tror kommer göra stordåd här hemma i Norden.
Lättaste beskrivningen av maskin är att säga att det är motsvarigheten till en Ski-doo Freeride fast i crossover format.
Helt klart något vi tycker att ni ska pröva!