Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

FEM HALVLÅNGA MASKINER MED HÅRDROCKSGENER 2018 DEL 2 – SKI-DOO FREERIDE 146″ 850 E-TEC

Inte helt oväntat har Ski-Doo breddat modellprogrammet till 2018, och en av de hetaste maskinerna är tveklöst den nya Freeriden. Kraftpaketet under huven på 850 kubik har nog de flesta hört talas om. Lägger man dessutom lägger till lite förstärkningar och en uppsättning grymma stötdämpare, ja då har man i varje fall på pappret en riktig dräpare!

Som sagt, redan på pappret ser det riktigt bra ut, och efter att den tekniska genomgången var över i Rovaniemi kliade det helt klart lite extra i gastummen. När man sätter sig på Freeriden sitter man lite bekvämare än på en Summit, även om enda skillnaden är att det är lägre styre på Freeride modellen. Passar perfekt för undertecknad som aldrig verkar växa färdigt.

Fotstegen är rejält tilltagna och breda nog att rymma ett par simfötter, kanske bredare än de hade behövt vara? Det är skönt med breda fotsteg samtidigt som ett par smalare inte hänger sig i snön lika lätt. I övrigt känner vi igen oss väl från övriga modeller med G4 plattformen.

När det är dags att bege sig ut i de Finska skogarna krävs det bara ett knapptryck på styret för att maskineriet ska starta. Otroligt bekvämt, jag tror jag börjar på bli gubbe… E-TEC motorerna startar nästan otäckt snabbt, och med den nya startmotorn som drar runt vevaxeln istället för primärvariatorn är det minimalt med skrammel. Elstarten är inte lika lätt som det nya SHOT-systemet, men den är lättare än tidigare elstarter.

Medan vi åker iväg mot snön på berget får vi möjlighet att köra på ordentligt efter leden. Trots att det är en tMotion boggi fungerar den väldigt bra. Betydligt bättre än dom längre Summiterna.
Skillnaden är endast en kortare matta samt betydligt bättre stötdämpare, men det fungerar riktigt bra även när vi pressar den lite extra i ojämnheterna. Den når inte upp i samma klass som rMmotion boggin trots att den imponerar på oss.

Det är inte bara boggin som överraskar positivt, även framvagnen med de kralliga KYB Pro 36 R stötdämparna imponerar. Kanske inte så konstigt när fjädringen härstammar från skotercrossbanorna. Trots att vi kör på rejält ojämna partier står stötdämparna pall utan att protestera.

Vi hinner bara tänka att det här kan bli riktigt bra när vi kommer en bit upp i bergen där drivor och hopp finns. Färden fortsätter och det har snöat en del innan vi kom till Rovaniemi för testkörning, därför är det lite löst på vissa delar av leden och det har blivit en del vallar i dom tväraste kurvorna.
Och nu börjar dom 63mm höga kammarna få ordentligt med grepp. Det blir full attack in i kurvorna med en stoppsladd mot vallen. Ut ur kurvan öppnas spjällen helt och maskinen drar smått hysteriskt iväg med ett skidres som följd. Hur kul kan det bli?
Även över knöliga rakor kan man inte låta bli att trycka fullt för att åka med ett kontrollerat res över knölarna. Den här maskinen är verkligen hur busig som helst.

Väl uppe på högre höjd hittar vi en hel del lössnö, och vi viker av leden och ser vad Freeriden går för. I år har vi fantastiska förhållanden snömässigt. Det är dock inget som stoppar kraften i 850 motorn!
Framkomligheten är riktigt bra med de rejäla paddlarna på mattan. Tappar man däremot fart av någon anledning får man se sig om efter lite enklare vägar än med de längre maskinerna. Som sagt är framkomligheten bra och med en skicklig pilot kan man hänga på de riktiga mountainmaskinerna utan större problem. Smidigheten är däremot svårslagen på 146an och här kan man bestämma över maskinen exakt när man vill lyfta skidorna, vända på rullen när det blir för brant eller lägga en supertight donut.
Faktum är att tMotion med sin tiltfunktion i boggin känns många gånger onödig när maskinen är så pass lätthanterad som den är.
Kanske skulle man kunnat ha en boggi utan tMotion och ändå ha en ruggigt smidig skoter? Och istället få ett lite stabilare uppträdande bland annat i kurvor.

Freeriden kommer att passa perfekt för den som gillar actionfyllda dagar med hopp och lek i pudret. Den kommer kanske inte upp i hastighet lika snabbt som en längre maskin när det är löst, men det tar den igen i smidighet istället.
Har vi sagt att nya Freeride 146 är direkt olämplig för dom som inte gillar att åka på rulle? Därför tycker vi den är hur underhållande som helst.

Hur den står sig i konkurrensen mot övriga skotrar i gänget kommer vi att reda ut i en sista sammanfattande artikel av detta halvlånga gäng.

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen