Vår passion! Vårt Ansvar!
FRIÅKARE PÅ RIKTIGT – ÄR DU REDO FÖR EN NY SÄSONG?

Både temperaturen och löven har börjat falla och de första frostnätterna har redan passerats. Äntligen närmar sig vintern igen och med den en massa underbar tid bakom styret tillsammans med kompisarna!

Vad gör jag för att förbereda mig inför säsongen?
Först konstaterar jag att den där träningen jag skulle göra över sommaren inte har blivit av, igen. Med max ca 2–3 månader kvar till det går att friåka är det nu hög tid att lägga i en växel kring detta. Som ni alla vet är friåkning på snöskoter extremt fysiskt ansträngande. Jag vill orka köra så mycket som möjligt i vinter samt även minska skaderisken de där gångerna jag garanterat kommer ta tvivelaktiga beslut ute i terrängen. ”Skogsgym” är en favorit och en riktigt bra variant är att ideellt hjälpa till att röja för skoterlederna. Har du möjlighet så tveka inte att hoppa in och hjälpa till i den lokala föreningen – träning kombinerat med nytta! För utan allt ideellt arbete ute i landet skulle vi inte ha alls många mil led i Sverige.
Jag (läs: min handlare) ser till att både skoter och utrustningen på den (som exempelvis stötdämparna) är servade och redo för snön. Jag inventerar min personliga utrustning. Funkar hjälmen eller behöver den bytas ut? Kom jag ihåg att ta ur batterierna ur transceivern i våras som det står i instruktionsboken att man ska göra? Verkar vajern i sonden vara hel? Behöver jag komplettera mitt första hjälpen med något som användes i vintras? Det är alltid rolig att köpa nya saker och med lite tur kommer jag på några nya prylar.
När löven väl fallit ned från träden är det ett ypperligt tillfälle att använda dem för att begrava transceivers hemma på gräsmattan. Perfekt för att fräscha upp kunskaperna kring transceiversök, gärna tillsammans med några jag normalt kör skoter med. Jag kollar upp om någon av de utbildningar jag länge tänkt gå kommer anordnas i vinter eller inte. Och sen slå slag i sak och bokar in mig.

Helt ny lavinutbildning för snöskoter!
På tal om utbildningar har SVELAV (Sveriges Lavinutbildningar) under en tid, tillsammans med ambassadörer för Friåkare – på riktigt!, tagit fram en helt ny lavinutbildning som är direkt anpassad för friåkning på snöskoter. Den kommer ersätta den nuvarande ”Friåkning 1 Snöskoter” som i grunden var en anpassning för skoter från skidor/snowboard.
Redan i vintras använde vi (Martin Borg, Tyler Curtis och jag) hela redaktionen på Sledtrax som försökskaniner för att pilottesta denna nya utbildning. Alla klarade den och jag känner en stolthet att kunna säga att alla på Sledtrax numer har någon form av formell utbildning kring laviner och lavinterräng.

Kamraträddning
För er som tidigare gått en SVELAV Friåkning 1 Snöskoter kommer det i år även ytterligare en ny utbildning – SVELAV Kamraträddning. Det är en endagarskurs som syftar till att fördjupa dina kunskaper kring kamraträddning, men även att repetera och fräscha upp de kunskaper du redan besitter. Under hösten kommer SVELAV lansera en ny hemsida där mer information (och möjlighet att boka) kommer finnas för båda dessa utbildningar.

Hur duktig är du på att köra skoter?
”Inte nog bra” är mitt skämtsamma standardsvar på den frågan, det finns alltid saker att bli bättre på! Går det ens att bli fullärd? För personer likt mig som drivs av utveckling innebär det bara ytterligare en sak som gör friåkning på snöskoter till en sådan fantastisk aktivitet! Redan nu inför säsongen har jag satt upp mål för saker jag vill lära mig eller behärska fullt ut.
Om jag ska svara på den frågan mer seriöst och objektivt är det väldigt svårt. Det är extremt subjektivt och beror dels på vad du har för typ av personlighet, dels kontextuellt utifrån de personer du normalt kör snöskoter med. Är du överlägset bäst rent tekniskt i din grupp kommer du kanske överskatta din förmåga, och tvärtom.
Varför är frågan ens relevant? I denna kontext, personlig utveckling, kan svaret på frågan vara en motivator som gör åkningen än mer rolig. I andra kontexter kan svaret hjälpa till vid till exempel gruppindelning inför åkning för att maximera upplevelsen. Det kan ge dig en konkurrensfördel vid jobbsökande som innefattar snöskoter samt som arbetsgivare eller beställare av tjänster kan det vara en del av kravställningen för säkrare arbetsmiljö och/eller tjänster. Sen får vi ju inte heller glömma ”bragging rights” mot polarna som en kul grej.
Svenska branschorganisationen BOHST har av alla dessa anledningar tagit fram just en sådan objektiv och konkret bedömning av ens färdigheter gällande att hantera en snöskoter. Ett flertal ambassadörer för Friåkare – på riktigt! har varit djupt delaktiga arbetet att ta fram både testet och de olika nivåerna.
Läs mer om detta och gör testet på https://fardighet.bohst.se/

3 + 1 snabba frågor på dessa ämnen till en annan Friåkare – på riktigt!
Först ut att svara på ”3 + 1 snabba frågor” är Jonas Sjögren från Sälen. Jonas har varit professionell snöskoterguide i över 20 år. Via sitt företag Sälens Skoter & Motoraktiviteter hyr han ut skotrar, gör guidade turer och anordnar upplevelseresor. Utöver att vara en passionerad friåkare engagerar han sig även inom olika organisationer och föreningar samt är instruktör och håller i guide-, lavin-, körteknik- och förarbevisutbildningar.
1. Utöver fixa med själva snöskotern, nämn en sak du alltid gör på hösten för att förbereda dig inför snöskotersäsongen?
Jonas: Går igenom och kontrollera den utrustning jag alltid har med mig ut på fjället, som t.ex. första-hjälpen, såg, lavinsäkerhetsutrustning etc.
2. Du har ju självklart en mängd utrustning med dig ut på fjället för att lösa olika saker och situationer. Om vi bortser från sådant du alltid har med dig till vardags, och du skulle bli tvingad att välja endast 1 pryl som du får ta med dig – vilken pryl skulle det då vara?
Jonas: Svårt, men måste nog säga första hjälpen-kit.
3. Vilken av alla utbildningar du gått i livet skulle du säga är den mest viktiga när det kommer till din friåkning på snöskoter?
Jonas: Det är nog faktiskt någon av alla lavinutbildningar jag gått, kan inte säga exakt vilken. Den kunskapen har flera gånger räddat mig från potentiellt riktigt dåliga situationer.
+1. Om du endast får nämna en enda sak – vad anser du är det största hotet mot friåkningen i Sverige?
Jonas: Folk utan respekt och som saknar sunt förnuft.

Snart snöskoterns dag
Om bara några veckor är det snöskoterns dag och abstinensen kommer verkligen börja göra sig påmind. Jag hoppas få träffa många av er lördag den 25 oktober när vi alla beger oss ut för att stötta våra lokala handlare. Sen står det inte på förrän det ligger snö på marken! Om vi kollektivt håller våra gastummar kan vi kanske få en tidig vinter, och en riktigt bra och lång sådan!
Vi ses på fjället!
Rickard Lövgren
Ambassadör för Friåkare – på riktigt!
