Sledtrax testar
LYNX 49 RANGER 600 EFI – NU BÖRJAR VINTERN
Så har det äntligen blivit den tiden på året då det är dax för att hämta årets maskin! Denna säsong ska jag köra en Lynx 49 Ranger 600 EFI. Tidigare år har jag kört både Lynx och Ski-Doo med 600 EFI-motorn och upplevt de skotrarna som pålitliga och lättkörda följeslagare så därför ska det bli spännande att testa motorn i en annan typ av maskin. Den här mångsidiga skotern sägs vara perfekt för familjeutflykter och mina egna äventyr vilket gör förväntan på årets maskin stor, kanske lite större än året innan till och med. Som om tomten själv hade gjort färgmatchningen lyser den klar rött i mörkaste december.
På plats hos SN Motorservice
Jag möttes upp av Kenneth på dagen för hämtning av Lynx 49 Ranger i butiken hos SN Motorservice i Boden. Butiken är fylld av allt man kan önska sig och lite till. Det märks att det finns en långa tradition i familjen med handlare, det är inspirerande och välkomnande att besöka butiken. Vi går genom den och mot deras nya utbyggda del, där min nya vän väntar tålmodigt.
Maskinen ser onekligen stilren ut med sin smäckra design samtidigt som den känns robust och välbyggd. Detta ska vara en perfekt allroundmaskin som inte spränger budgeten, du som köpare får mycket för pengarna. Kenneth på SN Motorservice går igenom alla funktioner och specifikationer som årets maskin uppdaterats med och berättar om hur kedjan och mattan ska spännas under inkörningen.
En perfekt balans?
Lynx 49 Ranger 600 EFI är en skoter som erbjuder en perfekt balans av kraft och användbarhet. Med sin 600 cc motor levererar den tillräcklig kraft för både fritid och lättare arbetssituationer. Den är utrustad med en bekväm sadel, stor packyta och kapacitet att dra pulka, vilket gör den till en idealisk följeslagare för familjeutflykter. Det är tre år sedan jag sist fick äran att köra Lynx vilket var lite av kärlek vid första ögonkastet. Årets maskin utlovar en uthållig prestanda och enkel hantering vilket låter som en helt perfekt matchning med mig. Den har utrustats med en integrerad kylare i bandtunneln och en luftkyld kylare med fläkt som håller motorn vid optimal temperatur även under långsam körning och skiftande snöförhållanden. Allt detta bådar gott för vårens körning med barn som passagerare eller tolkandes bakom skotern.
En motor till många ändamål.
Jag har tidigare kört denna motor i både Lynx och Ski-Doo och har då uppskattat dess stabila prestanda och tillförlitlighet. 600 EFI-motorn har en överkomlig bränsleförbrukning och en behaglig motorkaraktär. Nu ska vi få testa denna motor i en Lynx Ranger 49 som är mer inriktad på allroundanvändning vilket känns som en naturlig utveckling. Jag ser fram emot att använda skotern både på familjeutflykter och under mina egna äventyr i skogen som jag hoppas ska blir fler än ett. Jag förväntar mig att den kommer att vara perfekt för att dra pulka med barnen och för att utforska nya leder i vinterns vildmark.
Förväntningarna är höga.
En lång väntan på att snön ska lägga sig har nu äntligen stillats. Nu är det i riktigt nära till vi kan få ta vår Lynx 49 Ranger 600 EFI med oss ut på första turerna och se hur vi trivs i varandras sällskap. Vintern kommer att bjuda på tolkning med bob, slalomskidor och pulka. Vi ska grilla marshmallow och njuta av dagar med vårsol. Men först av allt ska vi testa hur skotern sköter sig under försäsongen, jag är så taggad och förväntansfull! Vi hoppas att ni hänger med oss även i vinter, då ska ni få höra allt om våra äventyr tillsammans och hur vår långtestmaskin presterar! Men till dess önskar jag er en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!
Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Läs fler Sledtrax Testar