Arbetsmaskinen, pimpelfiskarens bästa vän eller kanske renskötarnas trumfkort. Jaaa, kär skoter har många namn och till nästa år har en av Lynx mest populära arbetsmaskiner bytt skepnad och lyfts ytterligare en nivå. Vi på Sledtrax har provkört och här är våra första körintryck och upplevelser på Lynx 49 Ranger Pro 2019.
Lynx arbetsmaskin har funnits ett antal år nu och blivit en storsäljare av flertalet anledningar, driftsäkerhet, arbetsvilja och smidighet är något som alltid varit signumet över Ranger 49 maskinen. Vad händer nu när maskinen byter skepnad i och med Radien-X chassiet?
Maskinen upplevs ännu smidigare än tidigare år, mycket tack vare den nya framvagnen som fortfarande har böjda a-armar. De smalare sidokåporna och den mindre dynan hjälper också till med helhetskänslan som blivit till det bättre. Ergonomin känns väldigt genomtänkt och att växla mellan stående aktiv körning, till sittandes mysåkning är lättare än på föregångaren.
Hur upplev 49 Ranger Pro ute i snön då?
Väl ute i pudret känns maskinen som en stridsvagn i framkomlighet, fast med en smidighet som en snövessla (en levande snövessla). Knäpp jämförelse kanske? Absolut men det är de närmaste vi kommer i utredning av maskinen. Att lägga skotern på skrå eller göra några djupa pudersvängar om man känner för att busa lite är inga problem. Nya Rangern har trots allt en lång matta och smal spårvidd, vilket gör att lössnöegenskaperna verkligen är ett ess i rockärmen.
Maskinen svarar direkt på förarens input och känns följsam i de mest knepiga situationer.
Risk för fast körningar är minimal då längden på mattan är i paritet med den längsta Boondockern, och kamhöjden på mattan är inte direkt av det blyga slaget. (39-59) mm.
Maskinen är inte enbart anpassad för att ta sig fram i lössnö, utan Lynx har utrustat den med en låsbar ledad boggie. Den gör det enklare att backa i lössnö samt känslan av en kortare skoter längs lederna.
På leden fungerar 49 Ranger Pro som vilken bekväm touringskoter som helst. En bra placerad vindruta gör snålblåsten mindre kall om öronen och backspeglarna framhäver truckerkänslan.
Vi upplevde inga direkta kast i styret eller okontrollerade skidres, den känns helt enkelt som en mycket välbalanserad och stabil maskin.
Tunneln på 49 Ranger Pro gör plats för 4st linQ fästen för packväskor eller annan anpassad extrautrustning. Lynx Ranger 49 ST kommer med dubbeldyna och ryggstöd, även backspeglar är standard.
Lynxen känns som ett riktigt bra alternativ till de allra flesta, både fritidsåkare, familjer och de som använder maskin som arbetsredskap. Helt klart bland den mest allsidiga maskinen från Lynx, där man kan förena nytta med nöje.