Kontakta oss

Trax impressions

LYNX BRUTAL 850 RE – SKAKADE OM HELA BRANSCHEN

När Lynx släppte sin Commander-modell för cirka 15 år sedan med den potenta 800 E-TEC motorn var det inte bara en ny maskin, det var ett statement. Ett koncept så kraftfullt och välavvägt att konkurrenterna snabbt fick börja tänka om. Kombinationen av prestanda, körglädje och allsidighet var något helt nytt, och det dröjde inte länge innan liknande maskiner började dyka upp från andra tillverkare. Men nu har Lynx tagit konceptet ännu längre. Inför 2026 får denna kompromisslösa crossover-maskin välkomna uppdateringar som matchar både dess karaktär och attityd, Lynx Brutal RE 850 E-TEC. Och brutalt är precis vad det är, på bästa möjliga sätt.

Vad är nytt på 2026 års modell?

Största nyheten är att Lynx Brutal 850 RE nu står på Radien²-plattformen, en uppdatering som först dök upp i smalare modeller förra säsongen. Nu har även denna bredaxlade best fått ta del av nyheterna, och det märks. Med en 500 mm bred matta, har i stort sett hela skotern fått en översyn och moderniserats. Resultatet? En ännu mer kapabel maskin för både led och djupsnö.

Det tydligaste kännetecknet på att du har att göra med den nya versionen är det nya LED-ljuset, som består av fyra separata lampor. Tillsammans med den omdesignade fronten ger det skotern ett mer aggressivt, modernare – ja, brutalt utseende.
Men framförallt ett väldigt bra lyse.

En mindre men riktigt smart detalj är den uppfällbara stänkskärmen, som nu kan vara uppfälld även när du har en kälke kopplad. Det gör faktiskt stor skillnad. Tidigare kunde skärmen fastna i mattan när man backade i djupsnö, men den här lilla finessen förbättrar körupplevelsen rejält när terrängen blir knepig.

Körintryck – Brutal på rätt sätt

Redan vid första turen märker man att det här är en Lynx, och det menar vi på bästa sätt. Fjädringskomforten är i toppklass. Med 46 mm KYB-stötdämpare i boggien och 36 mm i framvagnen, tuggar maskinen i sig ojämnheter och hårda smällar utan att blinka.

När vi fick kliva upp på Brutalen för en första provtur var framdämparna något hårt påställda, sannolikt av någon testpilot före oss. Det gjorde att skotern kändes lite tung i kompakt snö, men just därför är det så viktigt att våga skruva, testa och anpassa dämpningen efter sin egen körstil. När den är rätt inställd blir köregenskaperna imponerande, särskilt med tanke på maskinens storlek. Och just det är värt att lyfta fram hur smidig den faktiskt känns, trots sin storlek. Att Lynx lyckats få en så pass bred och tung maskin att kännas lättkörd och kvick i reaktionerna är inget annat än imponerande.

Vad kan förbättras?

Ärligt talat inte mycket. Åtminstone inte efter den korta tid vi hunnit köra den nya Brutalen. Men som med alla skotrar går det alltid att slipa lite extra på detaljerna. En något lättare maskin skulle inte skada, och kanske hade man kunnat göra fotstegen och sidokåporna smalare för att ytterligare förbättra egenskaperna i riktigt lös snö. Men det är petigt. Överlag känns det som att Lynx ligger helt rätt i tiden med denna uppdatering.

Överraskningar och wow-faktorn

Det som verkligen överraskade oss med nya Brutalen är kombinationen av grepp och smidighet. Den breda mattan med 60 mm höga kammar biter tag i underlaget på ett sätt som nästan känns överdrivet, på ett positivt sätt. Oavsett om du kör i lössnö eller led, har du ett fantastiskt fäste. Det som är nytt i år är att man även har stor nytta av fästet när man ska stanna då det sitter ett nytt fyrkolvs bromsok monterat. Något vi gärna ser på fler maskiner med lössnömattor.

Och så har vi förstås motorn – 850 E-TEC är lika kraftfull som den är responsiv. Trycker du till gasen så sticker den iväg, utan att tveka. På led i högt tempo, särskilt över ojämnheter, är detta en skoter som snabbt klättrar upp till favoritnivå hos många förare. Den är inte bara snabb, den är trygg – och riktigt, riktigt rolig.

Slutsats:

Lynx Brutal 850 RE är exakt vad namnet antyder – en brutal, kompromisslös och kapabel maskin för dig som vill ha allt. Den hanterar djupsnö med finess, slukar knöliga leder med självförtroende, och bjuder på körglädje i varje kurva. För 2026 har Lynx tagit ett redan vinnande koncept och gjort det bättre på alla punkter. Det här är inte bara en ny version, det är en fortsättning på en evolution. Och en riktigt lyckad sådan.

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Se några SledtraxTV

Läs mer på LYNX

Gillar du kläderna? Titta in 509

Kontakta din lokala LYNX handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

MJM POWERSPORTS

TRAKTOR & HUSVAGNSSERVICE

CROSSFIX

LJUNGBERGS MOTOR

KALIX MASKINER

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen