Att dra leder i fjällen är ingen lek. Det kräver råstyrka, uthållighet och en maskin som kan ta stryk. Vi packar bilen och styr mot Saxnäs, närmare bestäm Marsfjäll Mountain Lodge där vi ska hjälpa Saxnässpår att preparera lederna i Västerbottens fjällvärld. Uppdraget? Att testa Lynx Brutal 900 ACE Turbo och se om den har vad som krävs för tungt arbete.
Från bredbandare till smalbandare – klarar den tuffa jobbet?
Förra säsongen körde undertecknad en Lynx 5900 Commander, en bredbandare som visade sig vara en riktig klippa för tunga arbetsuppgifter. Nu står jag inför en ny utmaning – att testa en Brutal 900 ACE Turbo, som må vara lika råstark med sina 180 hästar, men som istället har en smalare matta och högre kammar. En crossover byggd för lössnökörning – men kan den även dra en tung sladd och hålla uppe tempot efter spåren? Det återstår att se…
Första intryck – en kamp om greppet
Vi ger oss ut i spåren och redan vid de första meterna inser jag att detta inte kommer att bli en dans på rosor. Snön är hårdpackad och den smalare mattan har svårt att få fäste. Kammarna spinner och greppet är knepigt att hålla, vilket gör att jag får hålla ett visst momentum för att få sladden att flyta behagligt bakom oss. Jag justerar ganska omgående sladdens höjd, så den inte ska gå lika tungt. Med en stark finne mellan benen och pannbenet i fokus kämpar vi oss upp i mörkret.
Brutal vs. Commander – vem är arbetshästen?
När vi jämför med Lynx Commander 5900 bredbandare blir det tydligt att Brutal inte är gjord för de allra tyngsta arbetsuppgifterna. Finländarna själva beskriver modellen som en crossover – 70% lössnö, 30% ledkörning – och det märks. Den saknar växellåda och lågväxel, vilket gör det tungt när sladden är fylld med snö. Men, med en mindre sladd bakom och i uppdrag som att dra singelspår hade den absolut fungerat bättre. För riktigt tungt jobb? Nja, då finns det bättre alternativ.
The Beast – en riktig arbetsmaskin
Vi har också med oss Lynx 69 Ranger, en riktig snömonstertruck som briljerar i just dessa förhållanden. När jag får chansen att ta en tur är jag inte sen att tacka ja. Här snackar vi kraft, stabilitet och dragförmåga på en helt annan nivå. Växel i, smidig start, och den breda 60-mattan biter fast i snön som en hungrig isbjörn. Maskinens kalibrering, som kanske inte gör den till den roligaste att köra, skiner dock som den klaraste solen när det kommer till tufft arbete. Det här är en riktig arbetshäst.
Slutsats – En crossover som klarar mer än man tror
Jag är varken besviken eller överväldigad av Brutal 900 ACE Turbo som arbetsmaskin. Den gör jobbet – till viss del. Det är tydligt att detta är en lössnömaskin i grunden, och med sina höga kammar är den inte optimal för att dra tunga sladdar. Men vi lyckades trots allt få det att fungera några mil genom att justera trycket på sladden och jobba smart.
Men den stora frågan återstår: Hur står sig Brutal 900 ACE Turbo när vi kastar den ut i orörd fjällterräng och testar dess lössnöegenskaper? Häng med i nästa reportage när vi låter den sträcka ut i maximalt puder!
Lös ditt snöskoterkort när du besöker Saxnäs hos SAXNÄSSPÅR