Om man är stor och stark, måste man vara snäll – egenskaper som Lynx Ranger 69 Alpine visade oss under körning i ett fantastiskt vinterlandskap på andra sidan Atlanten, i West Yellowstone, USA. Det handlar om Lynx-familjens arbetsmaskin, framtagen för alpina förhållanden men med möjligheter till väldigt varierande arbetsuppgifter och inte minst med rejäla muskler under huven.
Arbetsmaskin som överraskar
Under de inledande kördagarna i West Yellowstone handlade det för min del om accelerationssnabba, smalbandare, med smidighet och körglädje som signum. Det var därför med blandade känslor jag steg fram mot Lynx Ranger 69 Alpine, vilken stor maskin! Med 600 mm bred matta, 1280 mm bred framvagn, utrustad med såväl 180 liters packlåda som rejäl bakre belysningsbåge med skid/snowboardräcke, framruta som en lång svensk man lätt kunde gömma sig bakom och med rejäl främre stötfångare gav den ett minst sagt stabilt intryck.
Hur skulle det bli att köra denna biffiga, 316 kg tunga bjässe? Svaret blev mjuk och snäll vid smygkörning, men samtidigt förvånansvärt rapp vid snabba accelerationer, dessutom smidig samt förhållandevis lättmanövrerad! Hur har Lynx lyckats få ihop den kombinationen? Inte genom trolleri, utan genom väl genomtänkt konstruktion med tydligt ändamål i sikte.
Smidig men rejäl konstruktion
Lynx har använt sig av Radien-X-designen hos Lynx Ranger 69 Alpine, en rejäl konstruktion med god viktfördelning som gör maskinen lätt att manövrera, väl balanserad och ger skotern stor smidighet i förhållande till den rejält tilltagna storleken.
Till detta kommer EasyRide boggifjädring, en välkänd konstruktion som både gav bra fjädring och utmärkt grepp vid såväl ledkörning som kortare utflykter i djupsnön. Ett plus var att fjädringen var enkel att justera utan verktyg, användbart om man går från att åka själv på maskinen till att lasta tungt på den.
Hög prestanda
En annan faktor som tydligt påverkar komforten är den rejäla 900 ACE Turbomotorn, som är väldigt behaglig och tystgående, med rå styrka som räcker och blir över, ett genomtänkt alternativ för maskinens syfte. Den integrerade kylaren i bandtunneln samt den luftkylda kylaren med fläkt såg till att motorns temperatur var på perfekt nivå trots körning på hård led under lång tid. Som brukligt är på arbetsmaskiner sitter en växellåda, med två växlar fram samt neutralläge och backväxel, vilken var lätt att använda.
Mattan är 600 mm bred, har en längd på 3968 mm och 38 mm kamhöjd, vilket gav såväl bra bärighet i djupsnön, som fint fäste vid gaspådrag respektive inbromsning. Som extra tillbehör satt en Alpinbroms, med en hydraulisk tub som pressar ner ett hullingförsett stag i backen strax bakom mattan, bra vid färd i branta backar men inget vi hann med att pröva på riktigt.
Sammanfattningsvis
Om man söker en arbetsmaskin utöver det vanliga, med riktig komfort och rejält med motorstyrka, så hittar man den i Lynx Ranger 69 Alpine. Den förvånade oss när det gäller smidighet, trots att maskinen var så stor var det inget problem att manövrera den, vare sig på led eller i skogen. Vi har dock inte testat kapaciteten med tung last kopplat bakom, men den breda mattan i kombination med chassi, fjädring och råstark motor talar till maskinens fördel även där.