En av Lynx nyheter för 2026 är Lynx Rave RE 850 Turbo R. En modell som inte bara förfinats med ny framvagn, utan även kommer med det extremaste motorpaketet som Rotax har att erbjuda. En maskin med effekt och stötdämpning så det räcker och blir över. Men hur är den och köra? Det och mycket mer får ni läsa om i denna Trax impressions!
Nyheter för 2026
Modellen Lynx Rave RE är inte ny i sig. Den är sedan tidigare i Radien2 plattformen men för 2026 kommer med den med nya LFS-R framvagnen och med motoralternativet 850 E-TEC Turbo R. Framvagnen har den nedre kulleden 11mm högre upp än tidigare och den övre är 26mm högre upp.
Detta ger inte bara mer markfrigång, det gör även att stötdämparen har en flackare vinkel. Sen har man dessutom lyckats få ut ännu mer slaglängd, något vi inte saknat på tidigare Rave RE, men mer är väl alltid bättre?
Styrkor med Lynx RAVE RE 850 TURBO R
Från vår provkörning kan vi säga att detta är en grymt kapabel ledracer. Att starta turen med en rivstart tack vare Launch Control och fortsätta med en hög adrenalinnivå genom stökiga ledpartier och sedan slungas genom kurvorna, det är svårslaget.
Man lär sig snabbt lita på RE:n och när man kommer till exempelvis ett passage över ett dike, då behöver man inte spänna sig i hela kroppen, KYB PRO 46 stötdämparna är på rätt plats och gör jobbet mycket bra. Sen är BRP i framkant när det gäller teknik, kvalité och passform – Det känns som en modern skotern som lever upp till dagens standard.
Ett återkommande koncept?
Om än det är helt nytt att Rave RE kommer med denna drivlina känner vi igen specifikationen från fjolårets jubileumsmodell GLS 3500. Grafiken är helt annars, men under ytan, där är dem lika som bär. 4-kolvsok med en direkt bromsverkan, Blade XC+ skidor, en dubbad 38 mm ice-Ripper XT matta och 10,25” display för att närma några av detaljerna som gör dessa skotrar.
Det man får med 2026 års modell är alltså samma grymma prestanda men en snäppet tryggare maskin tack vare geometrin i den nya framvagnen. En annan likhet med fjolårets maskin är prislappen på 274 900kr. Detta är dock en minskning med 1000kr och med tanke på inflationen och normaliseringen av prishöjningar är detta bra jobbat av Lynx!
Sammanfattning av våra första intryck
Vi upplever detta som en kraftfull men ändå hanterbart ledracer. Trots att det är en turbomatad motor med 180hk upplevs ingen ”ketchup-effekt” och drivlinan känns genomarbetat, precis som vi lärt känns från BRP. PPS3 boggien tillsammans med 46orna gör att RE:n lever upp till ryktet som Lynx fått sedan gammalt. Våra avslutande ord blir att detta är snöskotern för den adrenalinjagande ledracern som kör hårt och vill ha den bästa möjliga körupplevelsen!