Det har nu blivit ett nytt år och dags för att presentera en ny långtestmaskin. Lynx Shredder DS 3900 850 E-TEC TURBO R ! En snygg metallicröd turboladdad lössnömaskin med den senaste tekniken står framför oss. Redo att ta oss ut på nya äventyr i skogarna vid lapplandsfjällen.
Upphämtning och snabb avstämning hos Lindblads motor
Det börjar med ett glädjande samtal från Viktor Lindblad som berättar att ett stort rött paket kommit från BRP fabriken i Rovaniemi som är märkt Sledtrax Emil. Viktor och gänget på Lindblads motor har numer ännu större lokaler sedan sommarens utbyggnad vid den nya service lokalen, men där dom redan nu har fler planer på nya byggnationer sedan övertagandet av Lynx försäljningen. Så vi tar och kopplar på vårat snöskotersläp från TIKI trailer och åker ner för att hämta årets långtestmaskin en LYNX SHREDDER DS 850 E-TEC TURBO R.
Hot chilli metallic röd
Det första jag lägger märke till på maskinen är den riktigt läckra färgen hot chilli metallic röd. Det glänser snyggt men jag hade önskat att även spindlarna och kanske några fler detaljer varit målad i samma färg då den enligt mig är riktigt snygg! Tittar vi på några andra saker som utmärker sig på Lynx shredder i ds utförandet så är det bland annat ett kort chassi orginal på denna 154″, smal framvagn med spårvidd på 863mm (34″), smalare grepp på styret, låg styrhöjare bara för att nämna några saker.
Allt detta bidrar till en maskin som blivit otroligt lättkörd genom åren. Jag upplever att det är en stor skillnad på de äldre generationerna som är tyngre att köra och att de numera går bättre i snön också. Så utvecklingen på Lynx lössnössegment har verkligen gjort av sig enligt mig.
Turbo power!
En nyhet för mig personligen som kommer bli otroligt spännande att testa på denna LYNX SHREDDER DS 850 E-TEC TURBO R är såklart effekten som kommer med turbon. Jag har tidigare inte kört en maskin med turbo under en hel säsong. Så det ska bli riktigt kul att se hur åkningen påverkas, nya linjer som man tidigare inte trott varit möjliga eller nya manövrar att lära sig som den ökade effekten hjälper till med. Men det kommer även bli intressant att se hur hård skotern blir på soppan. För e-tec motorerna vet vi ju sedan tidigare är riktigt bränsle effektiva, men att de kommer mer bränsle med mer effekt är inte heller så svårt att räkna ut. Men hur stor skillnaden blir och om de är något man märker av eller inte, kommer tiden att få utvisa under säsongen när vi nu kan börja lägga lite mil på maskinen.
Nyheter för 2025
Det är inte jättemycket nyheter på denna modell till detta år men de har lyckats banta bort 5kg! Samt en annan sak som är värd att nämna tycker jag är uppgraderingen av displayen. Nu finns en inbyggd GPS puck så positioneringsfunktionen fungerar även om telefon inte är inkopplad. Detta är en liten detalj men som gör stor skillnad för användarvänligheten av displayen.
Sen finns det såklart en rad övriga finesser på denna display som vi ska testa och utvärdera under säsongen för att ta reda på om det verkligen är värt dom extra tusenlapparna den kostar. Så det finns minst sagt en hel del att se fram emot på denna LYNX SHREDDER DS 850 E-TEC TURBO R. Nu i skrivande stund pågår förberedelser för säsongens första skoter resa till Jorm! Där vi äntligen kan börja köra denna lösssnöskoter på riktigt i dess naturliga miljö. Mängder med kallpudersnö och branta backar som väntar att få klättras i!