Kontakta oss

Sledtrax testar

LYNX SHREDDER RE 850 TURBO UTRUSTAS FÖR VINTERNS ÄVENTYR

Årets långtestare Lynx Shredder 850 turbo har i skrivande stund passerat 30 mil på mätaren. Den största skillnaden så här långt är att den släppt på mer effekt, vilket märks rejält. Nu återstår endast 20% av inkörningsprogrammet och det är hög tid att montera tillbehören som ska hjälpa till att göra denna råa maskin till ett komplett allroundpaket, häng med!

Förvaring

Förvaring är alltid något som är lite av ett problem när det kommer till lössnökörning. Undertecknad föredrar körning utan ryggsäck i största möjliga utsträckning, men många gånger blir det svårt med packväska uppe på tunneln på grund utav flera anledningar. Är det kallt ute värmer kylaren lätt upp snön som yr vilket får frusna dragkedjor till följd som blir svåra att öppna. Packväskan som vi monterat har dock en rejäl dragkedja. Volymen på väskan är på hela 30 liter och skall förhoppningsvis kunna bära med oss allt nödvändigt man skall behöva för en heldag ute i snön.

Från 1up till 2up

BRP:s smidiga system kommer väl till pass när maskinen skall förvandlas från lössnömonster till familjetouring. Dubbeldyna är nästan en förutsättning för att vi ska kunna åka mer än en på skotern, då originaldynan är extremt liten. Dubbeldynan tar ungefär en halv minut att montera, och tränar man på att byta dyna klarar men det säkert under tio sekunder. Det är i alla fall tillräckligt smidigt för att orka med att byta till dubbeldyna varje gång som familjen skall ut. Nu känner jag mig själv så pass väl och jag kan säga att om montaget hade varit mer omständligt, då hade vi trängt ihop oss på ingenting. Men nu ryms vi alla ledigt.

Dragbåge med krok

Shredder kommer som bekant utan bakbåge överhuvudtaget. Det ledde till att vi beställde en förstärkt båge med möjlighet till dragmontage. Vi har lyckats att köra fast utan något att lyfta i, och det är inget vi rekommenderar kan jag meddela. Kroken som vi monterat är ingen konventionell krok, utan en dragögla med en sprint.

Förlängd stänkskydd

När man kör sakta och drar pulka så kastar inte maskinen tillbaka någon snö upp i tunneln att kyla maskinen med. Detta löser man enkelt och smidigt med den förlängningsbara stänklappen som går att köpa till. Den går tillräckligt långt ner för att kunna kasta tillbaka snön i tunneln. Montaget är smidigt med två hål i orginalstänkan, där man för in två vridbara upphöjningar genom orginalstänkskyddets hål och vrider om.

Bukskydd

En utsatt punkt för både gren, sten och annat löst i naturen är buken. Attackstubbar kommer lätt flygandes mot en från ingenstans. Därför har vi valt att montera ett bukskydd för att inte behöva oroa oss allt för mycket för sådant. Denna satt prydligt monterat av grabbarna på Traktor och Husvagnsservice då vi hämtade maskinen.

Hur summerar vi?

Lynx Shredder 850 turbo kommer inte få några specifika förändringar för att anpassas mer personligt inför lössnökörningen. Ett smalare styre och eventuellt en lägre styrhöjare hade inte suttit helt fel. Annars känns den väldigt färdig från fabrik. Det blir intressant att se vad som händer med motorkaraktären efter inkörningsprogrammet släppt, för redan nu känns motorn som sagt piggare. Den som lever får se, håll utkik efter nästa uppdatering.

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Läs fler Sledtrax Testar

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Kontakta din lokala LYNX handlare:

MJM POWERSPORTS

LINDROTHS MOTORCENTER

CROSSFIX

KALIX MASKINER

LJUNGBERGS MOTOR

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen