Lynx Xterrain RE 900 ACE Turbo R – När du vill ha lekfullheten och kraften av en sportskoter men komforten och längden från en touring eller crossover. Xterrain, som alltid varit en favorit i segmentet, kommer till 2026 med en mängd genomtänka uppgraderingar.
Små men stora förbättringar
Varför ändra på ett vinnande koncept? Motorn ROTAX 900 ACE Turbo R är välbeprövad och extremt tillfredställande att köra, Radien²-chassiet tillsammans med PPS³-boggien presterar fantastisk på våra skandinaviska leder. Trots detta har Lynx inför 2026 ändå lyckats hitta tekniska förbättringar för både prestanda och komfort — med extra fokus på körglädje, prestanda och anpassning till nordiska förhållanden.
Kontroll och komfort
Uppdateringarna av Lynx Xterrain RE inför 2026 är fokuserade kring köregenskaper och ökad komfort. Ett smalare och uppvärmt säte gör att du får både mer rörlighet samt sitter varmt och skönt. De uppgraderade lysena med premium LED (3 gånger starkare) gör att det lyser upp fantastiskt bra de där mörka januarieftermiddagarna. Den helt nya bromsen från Brembo med fyra kolvar gör att du, med mindre kraft, kan få stopp snabbare samt minskar risken för överhettning. 2026 års modell av Xterrain RE kommer även med justerbart bromshandtag för maximal komfort, förstärka bågar samt den stora och tydliga pekskärmen på 10,25″ med inbyggd GPS och BRP Connect.
Alternativ?
Lynx Xterrain RE 900 ACE Turbo R kan just nu endast beställas med den högre kamhöjden – PowderMax† (51 mm). Modellen vi provkörde hade den lägre och dubbade mattan – Ice Cobra (41mm). Den blev extra smidighet samt att dubbarna gav fantastisk kontroll vid acceleration men framförallt vid inbromsning. Lite synd tycker vi att denna matta endast var ett alternativ vid vårorder.
Dags för äventyr!
Lynx Xterrain RE 900 ACE Turbo R, modellen som beskrivits som ”flaggskeppet inom äventyrsåkning”, har blivit ännu lite bättre! Så om du vill ha en rolig och bekväm tur ner på isen eller planerar en lite längre expedition är detta helt klart rätt maskin för dig!