Reportage
MÅNADENS PROFIL – BRETT TURCOTTE

Först ut bland månadens profil för vintersäsongen är ingen mindre än Brett Turcotte! Denna välkände och mångfacetterade kanadensare har inte bara tagit 8 X-Games medaljer, han har även tagit körningen till en ny nivå när det gäller backcountryåkning. Med meriter från Skotercross, Freestyle, backcountryåkning samt Hillclimb råder det ingen tvekan om att detta är en av de vassaste förarna i världen. Men vem är Brett och hur tog han sig hit? Det och mycket mer får ni reda på nu!

I våras under Polaris Riders Club i Vouggatjålme överraskade Brett Turcotte med att dyka upp som en bonusgäst. Här fick deltagarna inte bara chansen att se hur proffset kör skoter, utan de fanns även tid att sitta och surra för att lära känna denna jordnära flerbarnfadern. Vi på sledtrax var på plats och tog då tillfället i akt att ställa några frågor för att se närmare på vem personen bakom hjälmen är.

Kort om Brett
Brett Turcotte föddes 1988 och växte upp i Clearwater, en liten stad i British Columbia med ca 5000 invånare, som är belagt ca 13 mil från där han nu är bosatt i Kamloops. Här bor han tillsammans med sin fru och sina barn och han beskriver Kamloops som en central plats när det gäller grym skoteråkning. Med 2 timmar till antingen Blue River eller Revelstoke samt 4 timmar till Whistler är det lätt att hitta den bästa körningen, hela vintern.

Brett, berätta hur du kom i kontakt med snöskoteråkningen?
-Jag växte upp i en värld av snöskotrar, min far ägde en polarisbutik och jag var där hela tiden. De första orden jag kunde stava till var varken mamma eller pappa, det var Polaris. Under uppväxten körde jag väldigt mycket och började med skotercross, där jag som 13åring började tävla för Blair Morgan Racing. Karriären gick bra och allt eftersom jag blev äldre ville jag prova nya saker. Då blev friåkning min grej.
-2008 fick jag möjligheten att vara med i Slednecks 11, just efter att jag tagit silvermedalj i X-games Snowcross. Att ha möjligheten till att göra det var fantastiskt, det var när friåkning och skoterfilmer var som störst, en galen möjlighet och en öppning för en värld som jag fortfarande älskar. Backcountryåkning där man kan köra stort och göra galna saker, ta körningen till nya nivåer tillsammans med sina kompisar.

X-Games och Freestyle, hur tog du dig till toppen där?
-Det var 2015 som Nikki, min fru, uppmuntrade mig till att ta upp rampåkningen. När jag gjorde det blev jag fort bekväm och redan samma år var jag med i min första freestyle tävling där jag tog bronsmedalj. Allt eftersom lärde jag mig mer saker och 2018 var absoluta höjdpunkten för min freestyle karriär, när jag fick guldmedalj i både Freestyle samt Speed and style på X- games. Det var dessutom ett år där jag kom tillbaka från en rejäl skada, så det betydde mycket för mig att komma tillbaka och kunna visa att jag fortfarande var på toppen.

En innovatör och en inspirationskälla
Vidare berättar Brett att han har haft motgångar under sin karriär men att han på ett eller annat sätt kommer tillbaka varje säsong med nya krafter, och att han ännu inte ser sig ha nått någon platå kring sin skoterkörning. Och något som är tydligt när vi pratar med honom är det driv som finns för att utveckla sporten och flytta gränsen för vad som är möjligt på en snöskoter. Ett bevis på detta är det engagemang han har för att lära andra att ta sin körning till nästa nivå.
– Nu för tiden kan jag visa upp vad som är möjligt inom sporten för både yngre och äldre generationer genom Stoked Mountain adventure och Turcotte Clinics, där jag komprimerat all min erfarenhet från alla år av både motgångar och framgångar till att kunna lära ut till alla andra.

Turcotte Clinics – Vad är det?
Stoke Mountain Adventures, Turcotte Clinics är något som jag är med och gör varje år. Det erbjuds tillfällen för allt från nybörjare till en mycket avancerad nivå. Körningen sker under två heldagar i grupper och innehållet anpassas helt och hållet utifrån vad som ger mest för de som är med. Man hyr skoter separat från själva kursen och det är med en guide från Stoke som ser till att vi alltid hittar den bästa snön i områdena kring Revelstoke. Innehållet i kurserna varierar rejält, det kan vara baskunskaper som skråkörning och teknik för att hålla skotern på en skida. Men det är en stor spridning mellan kurserna och för de avancerade kurserna kan vi exempelvis över teknik på 270 flippar. Det beror helt på nivån av deltagarna och hur man på ett säkert sätt får dem att utvecklas mest som förare. I korta drag är det ett mycket lyckat samarbete med Stoke Mountain adventure som gör att jag kan ge tillbaka till sporten och få branschen att växa som helhet.

Vad skulle ditt tips vara för en förare som vill lära sig nya saker?
Ett steg i taget. Sträva efter att bli snäppet bättre för varje gång du kör för att sakta bygga upp självförtroendet och att du faktiskt tror att du klarar det du ska göra. Vissa dagar kanske du bara blir 1% bättre, andra dagar 5% men du kommer att avancera. Ta inte för stora risker genom att hoppa i för djupt vatten direkt, det är så lätt att skada sig då. När det kommer till att göra stora hopp finns det för mig inget som heter att försöka. Mentalt går jag in för att lyckas. Om man själv inte tror att det skall gå så blir utfallet oftast där efter.

Enorm erfarenhet och skicklighet
När vi pratar vidare med Brett om hur han ser på sitt sätt att köra så förklarar han att mycket av körningen han gör baseras på erfarenheten från de år av extrem körning som gjorts, att visualisera sig hur en rotation skall gå till och framförallt läsa av terrängen. Att förstå vilken vinkel man behöver in i hoppen och vilken hastighet som kommer att behövas. Det är kunskaper som sitter i ryggraden som gör att han kan ta sig an nya trick med en trygghet i att förutspå vad som behöver hända och vad som kommer att hända. Under sitt besök i Sverige tog sig an 3-4 saker som han inte gjort i staterna ännu. Vi pratar exempelvis om stora whippar från vinddrivor till platta landningar, och detta i en helt ny terräng på en helt ny maskin.

Vi avslutar med 3 snabba frågor:
Nämn en rolig info om dig som folk kanske inte vet?
Absolut, jag är besatt av T-shirts från bensinstationerna med tryck av vargar. Av en slump har jag ju faktiskt en på mig även idag!
Vilken är den bästa maten när man är ute med skotern?
Det är de varma mackorna som min fru Nikki gör, med ost och skinka. Bara att sätta dem på pipan och göra en rad bow-ties eller hop overs, något som kräver mycket gas och gör att man får in rejält med värme i maskinen. Sen vänder man mackan ett varv och kör en sväng till. Det är få saker som slår de varma mackorna när det är kallt ute, sen har Nikki fått till en riktig perfektion på receptet av mackorna.
Sista frågan, Vilken är din favoritskoter genom tiderna?
Jag är ett stort fan av 1997 RMK 700 Wedge. Dessa var ikoniska för mig som liten och jag skaffade nyss en med dubbelrör, högkompstopp, SLP variatorkitt samt V-force reeds. Det är bland de roligare man kan köra, och jag älskar de äldre skotrarna överlag.
Men om vi ska prata moderna maskiner så är det utan tvekan den Polaris 9R XCR som polaris byggde åt mig. Det är en riktigt vass maskin, kittad med Öhlins 46:or vilket är stora, köttiga, dämpare. Det är den ultimata skotern för våråkningen, som tål all stryk och som gör att jag får ett enormt självförtroende när jag kör. Det är helt klart en av mina favoritskotrar.

Med dessa ord tackar vi Brett som tog sig tiden att surra med oss, sen ser vi fram emot att se vad som händer under denna säsong. Vi vet ju redan nu att X-Games tar åter snöskoter och det blir där riktigt kul att se Brett prestera!
Läs fler Månadens Profil
Följ Brett Turcotte på Instagram
