Kontakta oss

Reportage

MÅNADENS PROFIL JOHAN FORSBERG

Han är fabriksförare åt FXR racing, Straightline Performance, RSI och Composit-tracks. Ambassadör åt Polaris via Kalix maskiner, anordnat event med Ross Robinsson och kört skoter på platser vi andra endast drömmer om. I år bygger han dessutom en projektmaskin som får snålvattnet att flöda.

Kalix-sonen som lyckats bygga upp ett starkt varumärke inom sociala medier är förmodligen mer känd under namnet Mynameisjohan. Sledtrax var nyfikna på vem denna ambitiösa och inspirerande individ är och om hans story.

Foto: Johan Hisved

Uppväxten:

Johan är född och uppvuxen i norrlandspärlan Kalix med familj och två småsyskon.

-Intresset för vintersport har alltid varit stort i familjen sedan barnsben, även om jag motvilligt erkänner att skoteråkning inte var något familjen pysslade med i snön. Istället var det skidspåret och utförsåkningen som präglade min uppväxt.

Efter högstadiet, vid 15 års ålder, började Johan arbeta på familjeföretaget Rörsvets Kalix AB. Detta har gjort Johan van till skruvning och att spendera timmar i garaget.

-På vinterhalvåret var det oftast lite mindre jobb på firman vilket gav mig mer fritid till olika vinteraktiviteter.

-Det stora suget för skoteråkning väcktes när några av mina vänner började köra och jag fick möjlighet att ta skoterkortet vid 16-17 års ålder. Sagt och gjort köpte jag min första maskin, en Yamaha STX 440 och skruva har jag gjort under många år så började redan då modifiera och testa massa kul saker på maskinen.

Foto: Johan Hisved

Hur ser kommande vinter ut för dig?

-Tanken är att få till minst 100 dagar bakom styret. Förutom att dela med mig av alla upplevelser och utveckla min åkning är en resa till Ryssland inplanerad i början på december med en av mina sponsorer. Kommer även under två svängar åka över till Canada dels till Chris Brown i Whistler med några vänner och även under våren då FXR har sin springshoot i Revelstoke. Just nu skissar jag även en plan på ett event i Riksgränsen till våren.

Vem är Johan när du inte sitter bakom styret?

Johan skrattar till och svarar de är tur man har överskotts energi:

-Nuförtiden är det full fart på alla fronter, sommaren är det vattenskoter och cross, vintertid satsar jag fullt ut på mina samarbeten. Samtidigt vill jag dela med mig av så mycket som möjligt via sociala medier och bara det är ett heltidsjobb i sig.

Johan gläds även åt att han har en sådan stöttande och förstående flickvän som varit vid hans sida i snart 15 år. Utan henne hade allt detta inte varit möjligt.

Vad tror du anledningen är till att du har så många följare?

-Jag startade mitt Instagramkonto någon gång under 2013-14. Tanken var att dela massa roliga saker jag höll på med inom skoter och film, mest i garaget och med kompisarna. 2015 hade jag kanske några tusen följare och vart kontaktad av FXR som ville att ja skulle börja köra för dem. Sedan dess har jag satsat fullt ut på de digitala.

Vad är ditt tips till andra som vill bygga sitt varumärke inom sociala medier?

-Att våga vara sig själv på gott och ont. Att vara unik och att bjuda på sig själv är något jag tror hjälpt mig få trogna följare. Såklart gäller det att vara aktiv, minst en bild om dagen och en massa stories på det. Att svara på folk kommentarer och meddelande gör jag alltid. Instagram algoritmer som ger en större synlighet och fler följare handlar om hur relevant ens inlägg är och hur aktiv man är. Därför är det även bra att gilla och kommentera andras flöde och stories.

Foto: Johan Hisved

Du bygger en projekt maskin i år, berätta?

-Det känns jättespännande, har precis påbörjat bygget. Har fått riktigt bra hjälp av företag i branschen som gör detta möjligt. Idén är att göra en så lätt maskin som det bara går, med så många hästar under huven som möjligt. Ett riktigt Chris Burandt bygge alltså. Jag utgår från en POLARIS PRO RMK 850, en del av produkterna som ska på är Kolfiberskenor från NEXT TECH, dämpare från RAPTOR SHOCKS, en special framvagn från RP-GLASFIBER, huv, dyna, fotsteg och bågar från SKINZ PROTECTIVE GEAR, Turbo från STRAIGHTLINE PERFORMANCE, styre från RSI, matta från COMPOSIT TRACKS och dekalkitt från SWETOWN. Superkul att se hur detta kommer sluta.

 

 

Vi avslutar intervjun med tre snabba frågor:

Häftigaste skoterminnet?

-Måste nog vara när jag besökte Chris Burandt första gången i Buena Vista (Colorado). Jag kom dit med några vänner och Chris visade runt mig i hans garage bland alla hans projektmaskiner, det var sannerligen en dröm som gick i uppfyllelse och en sak mindre på min ”bucket” list.

Hur ser vi till att skoteråkningen i Sverige förblir hållbar även i framtiden?

-Kunskap, utbildning och ansvar. Jag menar att man alltid ska kolla vart och när man får köra, kontakta markägare. Skaffa sig kunskap om olika områden på olika orter om vad som gäller just där. Som social medieprofil också dela den kunskapen. Att utbilda sig gällande olyckor och laviner för att minska antal olyckor i branschen, alltid åka med lavin utrustning och första hjälpen kitt.

Vad är din målsättning med skoteråkningen?

-Att fortsätta ha så kul som möjligt på skotern, försöka utveckla min körstil och att dela med mig av den sköna livsstil skoteråkningen är genom mina kanaler. Även att hjälpa mina sponsorer med feedback för att utveckla och ta fram ännu bättre och häftigare produkter.

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen