Reportage
MÅNADENS PROFIL OLLE OLSSON
Han är mannen bakom succésagan Oktan, han var en av dem första i världen att backflippa en fyrhjuling, han har ett par SM medaljer i skotercross, han är en profil inom sociala medier och en eventfixare inom powersport som saknar sitt motstycke. Idag driver han ett nytt produktionsbolag samtidigt som han är fabriksåkare åt LYNX. Olle Olsson är namnet och Sledtrax har träffat honom för att bena ut hans häftiga story som kantats av framgångar men också av motgångar.
Resan tar sin början i Sundsvall där Olle föds, men redan som 4 åring flyttar familjen västerut mot Funäsdalen där Olles far Hans Olsson tävlar och tränar i skotercross, detta i sin tur leder till att Hasse börjar jobba i branschen åt Yamaha. Olles barndom speglas av skoteråkning, motorintressen och natur.
I senare år börjar Olle själv tävla inom Skotercross (pro cross) serien där han under sin aktiva karriär tar två SM medaljer. För att hålla igång träningen under sommarhalvåren börjar Olle tävla inom quads, vilket i sin tur väcker intresset till Freestyle där Olle som 20 åring gör sin första backflip. Olle blir sedan upptäckt av ett team i USA där han blir signad och får börja köra freestyle shower åt Monster Jam, som turnerar runt olika arenor i USA med över 70.000 åskådare på vissa shower. Den aktiva freestylekarriären tar ett snabbt slut efter skador han ådragit sig.
Skadorna har ställt till det under hans aktiva karriär inom skoter och freestyle, han har två svåra ryggoperationer efter bruten rygg bakom sig. Samt krossat kroppsdelar såsom knä, handleder, fotleder, käkben, tår, händer, revben. Men detta är bara en del av vad Olles aktiva karriär har kostat honom.
2010 kommer idén till Oktan där Olle tillsammans med sin tidigare partner skissar på ett förslag som är lite nytänkande och mer personligt. Mycket handlar om en högre grad av service där Oktan har en förståelse för åkare eftersom de själva kör, samt ett upplägg att ge tillbaka mer till branschen. Slogan blir ”Byggt av åkare för åkare”. Detta presenteras för leverantörerna som nappar på idéen och 2010 slås portarna upp för Oktan.
Redan under de första åren växer Oktan enormt i både omsättning och på sociala medier. Den hype som råder kring Oktan som Olle har lyckats bygga upp ger verkligen effekt på affärerna, och 2014 tar Oktan in all BRP`s märken och blir därmed ett komplett BRP Center.
Målsättningen var 10 år bakom rodret med Oktan, Olle hade en tydlig tidsepok hur länge han ville vara med och vad för affär han ville få ut utav Oktan. Stenhårt jobb under sju och ett halvt år av uppbyggnad till en välmående företagsstruktur, trivsel för arbetskollegor och ett starkt varumärke gav Oktan fina resultat trots den expandering företaget genomgått år efter år. I år omsätter Oktan över 81 miljoner kronor och är enligt Olle det mest välkända varumärket som ÅF inom powersportsindustrin. Olles målsättning var således uppnådd och hösten 2017 bestämde han sig att det var dags att göra affären och lämna över företaget till grabbarna han startade med.
Olle har en stor passion för foto och film och har efter sin exit från Oktan precis påbörjat ett nytt kapitel med sitt produktionsbolag SQNC Sweden AB, som lanserades för någon månad sedan.
Olle berättar:
-Efter 12 års erfarenhet av varumärkesbyggande, mediaproduktion och event så är passionen för det vi gör idag starkare än någonsin. Erfarenheten som dessa år har gett oss med både bakslag och framgång, har gjort att vi har utvecklat ett driv för att vara kreativ och att maximera våra kunders budgetar på bästa möjliga sätt.
Olle som förövrigt är en riktigt grym förare förlängde precis sitt kontrakt ytterligare ett år som fabriksåkare för LYNX och BRP. När han inte sitter bakom styret, står bakom kameran eller skapar nya affärsmöjligheter är det hans familj som gäller. Pamela och hans nyfödda dotter är verkligen det hans hjärta klappar för och som är den viktigaste delen i hans liv.
Vi avslutar månades profil intervju med tre snabba frågor.
Häftigaste skoterminnet?
Jävlar, måste tänkta lite grann. Det måste vara 2004 uppe i Walles (Funäsdalen) när jag var 18 år och körde i PRO-440 klassen. Jag vann racet och varvade alla åkare upp till en tredje plats. Detta minne väger så starkt än idag.
Hur ser vi till att skoteråkningen förblir hållbar även i framtiden för Sverige?
Detta påbörjade vi på Oktan att jobba med för flera år sedan.
Nyckeln är att sprida kunskapen om t.ex. ljudnivåer, vart man får åka, inte åka och allmänt förnuft helt enkelt. Sunt förnuft är av största vikt samt att se till att denna information finns tillgänglig för alla som vill nyttja friåkningsområden. Arbetet med att sprida informationen är något som vi i branschen jobbar aktivt med.
Vad är din kommande målsättning med skoteråkning?
Jag känner att jag har gett en del till branschen genom att vi varit med och bidragit till en del nya trender och den modernisering av vad skoteråkningen till viss del är idag. Kommande målsättning är att få skoteråkningen att bli accepterad överallt bland alla målgrupper, och förmedla den livsstilen kring skoteråkning som vi har varit med och byggt upp. Samt att visa alla möjligheter till att uppleva fantastiska saker med skotern och dela den till andra.