Sledtrax testar
POLARIS 650 TITAN NORDIC PRO – BRED NYHET FAST SMIDIGARE!

Under denna säsong har vi haft förmånen att testa en av Polaris stora nyheter, Polaris 650 Titan Nordic Pro, en bredbandare som i marknadsföringen beskrivs vara både nytto- och nöjesmaskin, med fokus på smidighet. Så hur lever den då upp till detta? Vi har provat den i olika miljöer och sammanhang under säsongen och nu är det dags att sammanfatta.

Positiv utveckling
Matryx-chassit har funnits flera år, främst på djupsnömaskiner där den gör skotern smalare och därigenom ger mer kontroll och komfort för föraren men också sänker tyngdpunkten och ger bättre balans. Detta chassi sitter nu i Polaris 650 Titan Nordic Pro, en bredbandare med arbetsmaskinens kapacitet, och vi konstaterar att man lyckats få med smidigheten och de lekfulla köregenskaperna in i detta segment. Chassit ger riktigt bra körställning, man sitter högt och behagligt samtidigt som maskinen känns stabil, arbete med sladdning av leder, veddragning och att dra Nila-pulkan med passagerare har fungerat riktigt bra.

Framvagnens böjda A-armar bidrar till högre markfrigång och bättre framkomlighet vid körning i lössnö och den högre, aggressivare kölen på skidorna ger väldigt bra styrning. Dessa saker gör maskinen riktigt smidig och när man till det valt Fox QS3 dämpare lyfter köregenskaperna och känslan i körningen ännu mer. Vi har inte kunnat testa vår Polaris 650 Titan Nordic Pro i riktiga djupsnöförhållanden, då vädergudarna inte varit med oss, men i de snödjup vi hittat har den bjudit på väldigt rolig körning, vi har fått upp skidorna ur snön och kunnat styra med balansen som vi brukar med djupsnöskotrarna.

Smidig körning
Polaris 650 Titan Nordic Pro har den ledade BackTrac20 boggien med Fox QS3 dämpare, byggd för att skotern ska gå upp på snön både framåt och bakåt. Det innebär att boggin är förvinklad och har ett ledat parti längst bak, när man lägger i backen klättrar mattan lättare upp på snön och risken att gräva sig neråt minskar. Vi upplever att boggin har bidragit till körglädjen, känslan och smidigheten, då den kortare anläggningsytan gör maskinen enkel att manövrera och dämparna är riktigt bra på att svälja gupp, det är inbjudande att gasa på med maskinen.

Den förvinklade boggin har skött sitt jobb också när det handlar om att slippa fastkörning, de flesta situationerna har vi lyckats backa oss ur, även med kopplad släde. En annan funktion som underlättar vid backning i djupare snö och som vi använt vid flera tillfällen, är det avtagbara stänkskyddet som med ett enkelt handgrepp går att ta loss och sätta fast även om släden är kopplad. Istället för isrivare har vi valt att montera extra boggihjulsats, vår maskin har fyra extra boggihjul som minskar friktionen från mattan på slidesen då man kör på hårt underlag. Det har fungerat, slidesen ser fina ut efter en säsongs körning, men en nackdel med extra hjul är att om snön kommit sig in i boggin så har den svårare att ta sig ut igen. Det är inget större problem, men vid vårvinterkörning i kladdigare snö packades snö i boggin och skotern blev lite tyngre.

Överraskande pigg
I Polaris 650 Titan Nordic Pro sitter 650 cc Patriotmotorn, med rejäl kraft och acceleration i mellanregistret och lättviktsvevaxel för snabb gasrespons. Motorns karaktär har varit en bidragande orsak till den lekfullhet vi upplevt hos skotern vid all körning, den svarar verkligen direkt och känns både stark och pigg. Motorstyrkan har räckt till i alla lägen, att man har lågväxel att ta till vid arbetsmoment är förstås ett plus, det gör att man får riktigt brett användningsområde. Vid tungt arbete eller på hårt underlag har man oftast ett öga på temperaturmätaren, men på vår Polaris 650 Titan Nordic Pro har kylaren med temperaturstyrd fläkt skött sig bra, motortemperaturen har varit jämn och låg, vi har inte behövt fundera på varmgång trots att vi valt att köra utan isrivare. Vi har mycket gott att säga om motor och kylning, men när det gäller startmotorn funderar vi om man inte år 2025 borde kunna få startmotorn betydligt tystare än den är, den har ett störande skrammel även om den alltid har fungerat.

Tekniska finesser
Polaris 650 Titan Nordic Pro är en mångsidig snöskoter när det gäller körningen, den fungerar som arbetsmaskin och familjeskoter men även för inspirerad nöjesåkning och längre turer längs leden. Man sitter väldigt bra på den, fjädring och motor fungerar riktigt bra och sådant är viktigt, helheten kompletteras av övriga finesser på skotern. En sådan är den lättavlästa S7-displayen, vilken egentligen skulle behöva ett helt eget kapitel, som har många bra funktioner och kan styras med knapptryckning från styret. Man använder det tex för att zooma in på kartan, eller om man sammankopplar med sin mobil behöver man inte stanna eller släppa styret för att tex ringa eller byta musik. Displayen kan enkelt anpassas efter eget behov, bland annat kan man visa höjmätare, vädersträck eller tripmätare. Displayen innehåller Ride Commande-teknik som gör att man enkelt kan hålla koll på var man är, men även på de vänner man har med sig när man är ute och kör – förutsatt att de också har Ride Command på sina maskiner. En annan finess är att packlådor och andra tillbehör enkelt går att montera med Polaris Lock & Ride fästen. Det får skotern att snabbt ändra funktion, från familjeskoterns stora packlådor och dubbeldyna med värme i handtagen till enmansskotern med liten packväska och stor rörelsefrihet. Belysningen är också riktigt bra, vitt och starkt hel och halvljus som hjälper till i mörkerkörning, samt ett smart bakåtriktat ljus som går att använda vid backning men även när man kör framåt och vill ha uppsikt över tex en sladd. Det blev många plus här men en detalj som stör oss är låsen till kåpsidorna, där man behöver en lös nyckel för att öppna vreden, störande men som tur är finns det att köpa till vred utan nycklar.

Sammanfattningsvis
En bredbandare som är både nytto- och nöjesmaskin sades det och det stämmer verkligen. Vi har varit väldigt nöjda med vår Polaris 650 Titan Nordic Pro, den har levererat bättre än vi trodde på alla områden och gett oss många roliga timmars körning. Vi tänker att den har ett brett användningsområde, till såväl renodlad arbetsmaskin som familjeskoter, vid fisketurer eller till långturer på fjället, för erfarna förare likaväl som för nybörjare. Nu är det dags att avrunda och vi ser fram emot sommarens aktiviteter, samtidigt som vi längtar efter nästa vinters äventyr i skoterskogen. Väl mött i naturen!
Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Se några SledtraxTV
Kontakta din lokala Polaris handlare:
NORRA SVERIGE:
