Kontakta oss

Trax impressions

POLARIS 850 SKS 146 – VILD CROSSOVER FÖR PUDER

Polaris har massor av roliga nyheter inför 2019 och SKS 850 146″ är definitivt en av dom. Med en längd som hamnar mitt i mellan långbandarna och de kortare sportmaskinerna, har man byggt en maskin som levererar massor av körglädje. Till nästa säsong har den dessutom fått en rejäl skjuts på motor sidan, som har mer effekt än någonsin på en Polaris. Här kommer sledtrax första intryck.

Polaris 850 SKS 146 ES är en av de mest underhållande maskinerna på marknaden, lätt och smidig tillsammans med en bra fjädrings setup är ett lyckat koncept. Till 2019 får vi lägga till en av marknadens starkaste tvåtaktsmotorer. Polaris har inte sparat på krutet när dom utvecklat sin nya Patriot 850 motor, den är från grunden en helt ny med en hel del välkomna förbättringar.

Extra kubiken märks inte av när vi drar igång motorn, den är riktigt lätt att dra igång och det är väldigt lite vibrationer. Det tyder på att det är bra balans och att det nya motorfästet fungerar bra. Mindre vibrationer är inte bara bekvämt för föraren utan det minskar även friktion och slitage på variatorremmen.

När vi lämnar uppställningsplatsen med Polarisen på årets snowshoot känner man genast av skillnaden i motorn. Gisses hur det bär iväg när spjällhusen öppnas, och det känns som att effekten aldrig ska mattas av. 
Det är med andra ord en riktigt fin effektkurva som känns spikrak och jämn hela vägen.

Vi märker snabbt att man får vara uppmärksam på hastigheten som lätt blir hög trots att det sitter en pudermatta maskinen. Snabbare än tillräckligt men trots en relativt smal framvagn känns det stabilt och tryggt hela tiden. Och de uppvinklade boggieskenorna gör att ekipaget känns bra under relativt hård ledkörning, trots att SKS:en är byggd lite mer för lössnö.

Även de ställbara stötdämparna hänger med bra på de gropigaste partierna, här lyser Polaris trygghet igenom och det blir sällan några oväntade kast eller returer. Det är dock när vi viker av leden som denna maskin briljerar, snacka om lättkörd skoter med massor av körglädje. Den mer liggande styrstången är lättstyrd och kräver liten insats av föraren vilket spar på dyrbar energi.

Powdertrac fotstegen är både stadiga och snöfria under körningen, här får man ha kvar greppet underfötterna även i djupaste pudersnön.

Vid årets testkörningar kunde inte föret vara bättre, metervis med lössnö hade vi i klippiga bergen. Här fick vi verkligen testa skillnaderna på framkomlighet mellan olika längder, motorstyrka med mera.
Polaris 850 SKS 146 imponerar här och mycket tack vare den brutala kraften i motorn, så länge man har farten med sig är det inte mycket som stoppar framfarten. Men i dom brantaste backarna får man se sig besegrad av de längre maskinerna. När det kommer till smidighet briljerar istället 146:an, inga problem att göra hårnålssnäva vändningar i pudret. Även whippar och rullevändningar känns extra smidigt med en lite kortare maskin.

Polaris 850 SKS 146” kommer att passa perfekt för den som inte behöver de extremaste klättringsegenskaperna, men ändå gillar lössnökörning med hopp och lek i fokus. En bra maskin har nu blivit ännu bättre till 2019.

 

 

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen