Kontakta oss

Sledtrax testar

POLARIS 9R 146″ – SLUTRAPPORT

Vintern börjar lida mot sitt slut och det är endast uppe i fjällvärlden det fortfarande går att njuta av vinterns magi. Detta innebär att det börjar bli dags att ge er en sista rapport med vår uppfattning om en av vinterns stora snackisar nämligen Polaris 9R. Hur är busfaktorn? Har den nya motorn hållit måttet? Vi vet att frågorna var många.  Förutom att vi kört en massa mil sedan föregående artikel har vi även hunnit sätta på tillbehör för vårens både busiga och familjära körning. Mina damer och herrar, det är nu dags att få en slutlig rapport om POLARIS 9R RMK KHAOS MATRYX SLASH 146!

Långa vårdagar och hårda landningar!

Våren är en höjdpunkt både för stora och små, dagarna blir längre och temperaturen mycket behagligare. Undertecknads barn kommer antingen att vara fast i detta för resten av livet eller slå bakut när de själv får bestämma, det är mer vanligt än ovanligt att både lunch och middag intas ute i naturen. Då det blir längre dagar börjar även mer saker fraktas ut, packkälke och spadar tas med dels för att kunna skapa ett basecamp men också för att ha med leksaker både till stora och små. Det är även denna tid som vår långtestmaskin får bekänna färg och bjudas på en flygtur eller två.

Då Polarisen är en av marknadens absolut lättaste maskiner skadar det inte att förstärka den på utsatta ställen dels för att förebygga olyckan men också för att kunna dra en kälke. Vi har valt att montera både förstärkningar och kraftigare framvagn från RP Equipment, produkterna är lätta att montera och det krävs inte mycket mekvana för att lösa det. De svarta skenförstärkarna gör inte bara att boggien klarar mer stryk, de ser dessutom riktigt bra ut mot mot de knallröda skenorna.

Konstruktionen för bakbågen från RP har en liten twist, med enkla medel kan man byta mellan en kaxigare busbåge till en lite mer praktisk dragbåge. Själva sidoplåtarna är detsamma, du byter bara ut bågen med enkla medel, smart tycker vi på Sledtrax.

Skarp snö och bättre klös

Serie 6 mattan som sitter standard på vår Khaos 146” har fungerat riktigt bra under vintern, den har bra pop och skyfflar mycket snö under den kallare delen när snön är lösare. När vårens hårdare före kommer känner dock undertecknad ett behov av att ha en matta med styvare kammar, vårt val blev en Challenger med 64 mm kammar. Att tacka Modshop och Duell DBC Sweden. Den hjälper dig att få bättre fäste när det ska dras en kälke eller pulka bakom. Det är även en stor bonus när man ska leka på våren, den greppar på ett helt annat sätt i den tyngre snön och har inga som helst problem att skicka skidorna rakt upp i vädret när lusten faller på. Vid mattbytet är belt driven uppskattad, den gör att det går betydligt smidigare att skruva då du slipper moment kontra en skoter med traditionellt kedjehus som har olja.

Tillbakablick!

Förväntningarna var skyhöga inför säsongen efter fjolårets snowshoot då vi fick möjlighet att testa Polaris nya vapen under ett par intensiva dagar i Arvidsjaur. 9R´n vi testade där var 155” och gav verkligen mersmak inför denna säsongen trots att snöförhållandena inte var de bästa. Med flertalet leveransutmaningar för Polaris kom vår maskin äntligen till handlaren under februari månad. Det är länge sedan undertecknad varit så ivrig på att få börja köra in en ny maskin som denna vinter, det var med kärlek vid första ögonkastet som startsnöret drogs för första gången. Helgerna rullade på och vi hann med riktigt bra körning under mars månad, den otroligt rappa Patriot 9R motorn med sin råstyrka i kombination med det knivskarpa Matryx chassiet gör Khoas 146” till en riktigt potent maskin. Både då det kommer till klättring och när det kommer till bus!

En solig vårdag i mars månad valde dock motorn att ta en liten paus, under en transportsträcka då barnen tolkade skidor bakom dog motorn utan förvarning och var stum. En lättare nypning som sannolikt berodde på ett lagerfel i veven var orsaken, vi måste än en gång ge ett stort tack till gänget på TIDY Powersports som snabbt hade ihop maskinen med en ny motor igen. I skrivande stund har skotern snart rullat 100 mil sedan dess och vi har förutom ett par släckta tändstift bara fyllt på olja och bensin i skotern. Vi har nyligen haft en dialog med Polaris gällande stiften och vet att de har ny programvara i pipen för att minimera detta.

Slutligen!

Denna säsong har känts kortare än vanligt, det kan bero på att vi har haft grymt roligt även om utmaningar har funnits på vägen. Vår Polaris Khaos 9R 146 har fått agera både i sitt rätta element men också som kälk/pulkdragare som den kanske inte är ämnad till, faktum är att med lite eftertänksamhet löser den även denna uppgift bra. Är Polaris 9R en maskin som sticker ut och som är värd att vänta på? Jag skulle vilja påstå att den är det! Matryx plattformen i RMK utförande är testad sedan föregående vinter och nu med 9R motorn är den busigare än någonsin. 146” är något som undertecknad verkligen fastnat för och det är faktiskt med lite vemod som de sista spåren blir gjorda. Nu blickar vi mot nästa säsong som är barmark och öppna vattendrag, vi har massa spännande och roliga saker i siktet inför sommaren. Jag lovar, ni vill inte missa det… stay tuned!

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Läs några Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Polaris handlare:

NORRA SVERIGE:

TORD´S MOTORSERVICE

UMEÅ TERRÄNG & MOTOR

MOTORHALLEN

LINDROTHS MOTORCENTER

KALIX MASKINER

MINAB

TIDY POWERSPORTS

BILHUSET I PITEÅ

YNGVESSONS MASKIN

HÄLLGRENS MOTOR

CAMP GAUTO

MELLERSTA SVERIGE:

BIRGERSSONS BENSIN

POWERSPORT CENTER

SALAB

TRACK & TRAIL

ABRIS SJÖ & SNÖ

STRANDBERGETS MOTOR

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen