Under Snowshoot i Yellowstone fick vi möjligheten att provköra Polaris 9R INDY XCR 136”, en maskin klippt och skuren för actionfyllda färder. Vår förväntan om denna rappa 9R motor i en nätt och smidig ledmaskin var stor och med perfekta provkörningsförhållande skulle detta komma att bli en dag att minnas. Häng med och läs om våra första intryck i denna Trax Impression!
Rejält kraftpaket under huven
I polaris ledsegment hittar vi nu ett bredd utbud av intressanta motoralternativ, där vissa modeller kommer med den adrenalinframkallande BOOST motorn, och andra 650 eller 9R. Just INDY XCR har de sistnämnda valen, 650 eller 9R och vi valde såklart att sätta tänderna i det grovkalibriga valet. Med sikte på tighta ledpartier och snabba kurvtagningar kändes det på papper som att Patriot 9R har allt det man vill ha – en oslagbar rapphet och kraft i överflöd. Detta kombinerat med ett beprövat chassie som gör att ledracingen tas till nya nivåer gjorde att vi redan innan första kurvorna var inställda på att detta skulle vi en riktigt kul dag på jobbat. Hur kändes då denna maskin?
Klippt och skuren för ledåkning
Chassiet är vi bekanta med sedan tidigare turer och upplevs precis som vi kommer ihåg det, exakt, förutsägbart och tryggt. Detta gör att vi känner oss säkra på skotern och tar ut svängarna mer än vanligt på denna provkörning. Genom kurvorna har man ett mycket bra grepp och om än man under denna resa blev bortskämt med extremt bra kurvtagningar på ledmaskiner med Dynamix stötdämpningen så gör sig dessa 2” Walker Evans mycket bra. På dämparna har man även bra justeringsmöjligheter och det går snabbt att ställa in dem för den körning man tänkt ta sig an.
För att få ner effekten i backen har Polaris bestyckat denna modell med den välrenommerade Cobra mattan med 41mm kammar. Här har man grepp så det räcker och blir till, på gränsen till att skidorna vill sticka upp när man ger för mycket gas i kurvorna men ändå lätt att kontrollera. Framtill hittar vi Gripperskidorna, som man är van att se på lössnömaskinerna och som initialt känns lite malplacerade. Här blir vi dock motbevisad då det tycks finnas bra fäste i skidorna och man får inga ryck i styret när kölen letar sig efter gamla spår.
Välutrustad modell
Polaris 9R INDY XCR 136” har utöver det kraftiga motorpaketet och rejäla stötdämparna även utrustats med 7S displayen, vilket ger en krisp kartbild som gör det lätt för en att navigerar på turerna i denna inte allt för bekanta miljö. På hemmaplan kan man även få stor hjälp av Ride Command där man kan hålla koll på sina polare under färden, vilket gör resan både roligare men framförallt säkrare. Sedan har man övriga bekvämligheter som elstart som standard och såklart även möjlighet att använda det store utbudet av tillbehör som Polaris erbjuder.
Sammanfattningsvis
Med ett antal mil bakom styret kom detta att bli en av de roligaste ledmaskinerna för dagen. Det finns brutalare maskiner på marknaden med BOOST motorn, men då blir nyttjandet ett helt annat och frågan är om det passar lika bra på de oftast korta raksträckor samt snäva leder som vi finner i stora delar av skandinavien. Därför anser vi att Polaris 9R Indy XCR 136” passar de adrenalinsugna som helt enkelt vill vara snabbast längs leden!