Kontakta oss

Sledtrax testar

POLARIS 9R RMK KHAOS 146 – SÄSONGEN SUMMERAS

Med en vinter bakom oss är det nu dags för slutpläderingen om vår Polaris 9R RMK Khaos 146. Busmaskinen som tidigare rustats för hårdare körning har fått tampas med en ganska tuff vinter, men har den hållit måttet när det kommer till busfaktor och lössnöegenskaper? Samt, vad är vår helhetsbild av Polarisen när vi nu fått vara bakom styret en hel säsong? Det får ni reda på nu! 

Första svängarna kom allt för sent

Vintern 2025 kommer inte att gå till historien som den mest snörika säsongen, och för oss innebar det en ganska sen start av långtestet. Detta var dock tursamt för just denna skoter, då Polaris hade problem med att få ut 146” modellerna och vår Polaris 9R RMK Khaos 146” fanns att hämta den första veckan i februari. Eftersom snön vid det laget äntligen hade hunnit bli skaplig fick vi en rivstart på säsongen som sedan blev lite upp och ner!

Busig och skärpt maskin!

När det kommer till busfaktor är Polaris 9R RMK Khaos 146 absolut i toppklass. Om snön inte tillåter en att fara i branterna kan man utan problem roa sig en förmiddag genom att åka på vändhjulen nere på myrarna istället. Men där vi tycker att Polarisen sticker ut, det är när man kommer till lite mer teknisk åkning som exempelvis ”hop-overs”. Här har Polarisen en grymt härlig känsla och ser man till konkurrenterna är nog detta den skoter som är lättast att hålla kontroll på, även när snön är oförlåtande. Med detta sagt är det inte den mest extrema maskinen som finns på marknaden gällande ”busfaktor”. Jämför vi exempelvis med Arctic Cat så hoppar inte denna ut lika mycket från snön när man göra vändningar, och man får slita lite mer i styret för att få runt skotern lika snävt. Sen är det i slutändan en smaksak kring vad man som förare uppskattar och det är därför lite svårt att säga något definitivt om vilken skoter som verkligen är bäst på denna kategori. Upplever vi att Khaosen är nog lekfull? Svaret är ja!

Lössnöegenskaper

Modellnamnet Rocky Mountain King lägger ribban högt, och ska man ta sig till toppen gäller det att få fart i snön. Hur funkar detta på 9R RMK Khaos 146? Motorn har ju ett grymt bra klipp och ser till att få bra snurr på series 6 mattan nästan ögonblickligen. Resulterar detta då i att skotern driver framåt i snön direkt? 

Svaret är inte helt enkelt och här kommer vi in i frågan om 146 är rätt maskin för en eller om man ska nosa på en 155” istället. Om man kör i djup pudersnö kommer skotern att ställa sig rätt upp om man inte är med i starten. Detta kan dock användas till ens fördel om man vill vända på platsen, eller är på väg att fastna och då kan slänga upp skotern på sidokåpan istället för att spinna fast. När du kommit igång har den dock förvånansvärt bra lössnöegenskaper så länge man håller lite grundfart, den kliver upp lätt på snön trots Khaos utförandet. Den stora skillnaden är alltså när man börjar sakta in och sedan tar om för att öka farten igen, det är då en 155” glänser. Men när snön blir lite mer kompakt, exempelvis vindpackad snö, där tycker vi istället 146” maskinen är överlägsen på alla sätt. Med tanke på hur vintern har varit i år är undertecknad nöjd med valet av mattlängden. De dagar som trots allt bjöd på mycket lössnö, de var lite svettiga men samtidigt grymt roliga!

Detaljer som gör helheten

Vad får man för pengarna när man köper en Polaris 9R RMK Khaos 146? Vi skulle säga att man får en skoter som är kapabel till väldigt mycket direkt ur kartong. Detaljer som 7S displayen gör att man lätt håller gruppen samlad när man är flera och kör, sen så gör den även att maskinen känns precis så modern som den faktisk är. Sedan hade vi utrustat detta exemplar med elstart, vilket vi trots sitt viktstraff känns motiverbart. Vi tycker inte heller att el-starten känns lika antik som tekniken i den är då 9R motorn hoppar igång väldigt kvickt när motorn är varm. Man behöver inte mer än dutta till på tändningslåset så hoppar motorn igång, utan konstiga ljud från startmotor eller bendixdrevet.

Vi ska inte sticka under stolen med att Polarisen använts främst för buskörning, och att vi exempelvis inte provat hur det fungerar med kylningen om man skall dra pulka eller smyga på blankisen. Men under den varierande säsongen som varit har vi fått lida efter stenhårda och skumpiga leder i jakt på bättre snö. Under dessa turer har motortempen sällan stigit över 60 grader, ett mycket bra betyg för en lössnöskoter. Något som gör en stor skillnad är om man använder isrivarna eller ej, så kanske ska vi ge det största berömmet till de nya isrivarna, som dessutom går att backa med.

Sammanfattningsvis

Polaris 9R RMK Khaos 146 är en grymt rolig lössnömaskin som för oss inte bara fungerat felfritt, utan som även hållit ihop trots en tuff körning under säsongen. Bortsett från detaljer som usla kåpvred samt en betungande historik av hantering av bulletiner har vi bara gott att säga om skotern och ägandeskapet av den. Det märks helt klart att det börjar vara en förfinad maskin där de tidigare bristerna med exempelvis undermåliga drivhjul är lösta. Körmässigt är detta en maskin i absolut toppklass, och vi kommer att fortsätta köra med den långt in på våren som vi ännu har kvar.

Gillar du kläderna? Titta in KLIM

Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Se några SledtraxTV

Kontakta din lokala Polaris handlare:

NORRA SVERIGE:

BOOST RACING

TORD´S MOTORSERVICE

TIDY POWERSPORTS

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen