Trax impressions
POLARIS BOOST SWITCHBACK ASSAULT 146” – EN VÄRSTING!
Inom crossoversegmentet har 146” blivit en självklarhet och när det kommer till Polaris har dem en hetlevrad modell som vi kände stort sug efter att få provköra. Vi pratar såklart om Polaris BOOST Switchback Assault 146”. Här möts en mångsidig crossovermaskin med ett kraftpaket som har ett hett temperament och frågan är om detta är en maskin som går att tämja? Vi kikade närmade på detta och svaret det får ni nu!
En crossover med extra allt!
När vi på plats i Yellowstone fick möjligheten att provköra Polaris BOOST Switchback Assault 146” var det med stor iver som vi klev fram över den snötäckta parkeringen för att sätta oss bakom styret på detta kraftpaket. Just denna modell hade den matta mörkröda färgen som polaris kallar Dark Cherry som ger en exklusiv känsla som passar en maskin i detta premiumsegment. Färgen är dock bara en av flera valbara färger som går att konfigurera under SnowCheck perioden.
Modellen är dessutom väldigt komplett när det gäller utrustning med 7S displayen, elstart, 12v uttag samt rejäla stötdämpare som standard. Under tidigare säsonger har vi haft möjligheten att provköra liknande modeller vilket gör att vi har en viss aning om vad vi har att förvänta oss, men nu är det dags att se vad BOOST:en går för!
Ledegenskaperna, hur är det med dem?
För att ta oss upp på bergen där djupsnön ligger och väntar skall vi först avverka någon mil av ledkörning. Detta är något som i många fall kan kännas som en transportsträcka, ett nödvändigt ont, inte på denna crossover. Det märks tydligt att ledegenskaperna sitter kvar i denna BOOST Switchback Assault 146”. Mattan med sina 51mm kammar ger ett bra men inte extremt grepp och dämpningen i kombination med det välbalanserade chassiet gör att man känner sig bekväm även vid högre farter. Seden växer hornen i pannan när man hör turbon vina och känner hur det drar mer och mer i armarna. En barnsligt rolig maskin längst leden som trots sin extrema karaktär ändå känns hanterbar. Vi tror dock inte att vi får snabbaste varvtiderna på maskinen då skidorna lätt åker upp i luften när effekten åker ner i backen, och detta gäller även i de långa kurvorna. Då gäller det helt enkelt att få ner trycket på gripperskidorna för att ta de snävare kurvorna med bra fart.
När man skall åka fort på led räcker det inte att enbart ha effekt i överflöd, maskinen måste gå bra att kontrollera med. Här kommer stötdämpning, ergonomi och även bromsen in i bilden. Det sistnämnda är en sak som polaris länge varit starka på, och så är även fallet med denna maskin. Det är ett otroligt klipp i bromsen som inte bara ger en direkt och distinkt känsla, men även ökar kontrollen över maskinen. Sedan underlättas även denna färd på dessa relativt okända leder med 7S displayen som har inbyggd GPS och Ride Command. Mätaren sitter bra placerad och är väl synlig under färden.
Mot utmanande djupsnö!
När vi kommit oss upp på höjd passar vi skyndsamt på att svänga av leden och tar första pudersvängarna i lössnön. Lekfullheten vi upplevt på leden med den riktigt kraftiga effekten i maskinen blir nu lite avtrubbad. Effekten är ju den samma, men mattan spinner en del och rappheten känns inte riktigt densamma. Däremot bygger BOOST Switchback Assault 146” fort matthastighet och framkomligheten blir därför mycket bra. Det är alltså inga problem att ta sig fram i den djupa snön, man tar sig faktiskt ganska bra med tanke på att det är en 146” maskin. Med det sagt skall man inte förvänta sig en maskin som sätter skidorna mot himmelen när rör gasen i lössnö. Att framvagnen är 42,5” breda känns inte som ett hinder i snön, det är mycket trevligt att svänga fram mellan träden och frihetskänslan som man får på en crossover är total.
En kort sammanfattning efter vår första tur.
Om man är ute efter en adrenalinframkallande snöskoter som hanterar körning både på och av leden så behöver man inte kolla längre. Detta är absolut en värsting bland crossovermaskinerna som finns på marknaden. Värt att nämna är att vi upplever denna mer ledorienterad än lössnö. Djupsnön är ingen hinder för Assaulten, men leendet är som störst på leden och det är där den glänser som mest! Vi skulle gärna tagit med just denna maskin ut på en riktig långtur längs de svenska fjällkedjorna för att fortsätta ta del av denna häftiga maskin!
Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Gillar ni kläderna? Kika in FXR
Läs några fler TRAX IMPRESSIONS