Sledtrax testar
POLARIS KHAOS 9R 146 – EN VINTERSÄSONG SUMMERAD

Vintern har nu tackat för sig, och det har blivit dags att sammanfatta våra intryck av Polaris Khaos 9R 146. Den här maskinen – kallad “Rocky Mountain King” – är byggd för äventyr genom hela säsongen och pressar gränserna inom teknisk skogskörning. Men har 9R:en verkligen levt upp till våra förväntningar på lekfullhet och teknisk prestanda i lössnö? Hur har den känts totalt sett under säsongen? Svaret får du här i vår slutrapport!

Leveransproblem från start…
Vintern kom tidigare än väntat uppe i Jormlien, där man annars inte brukar se riktig lössnökörning förrän i slutet av januari – men redan under första veckan av 2025 kunde man njuta av skoterkörning i ett vintrigt vackert Jormlien. Något som däremot inte var med på den resan var min beställda Polaris Khaos 9R 146. Den var försenad, och ärligt talat – är det inte lite väntat av Polaris numera? Vi har börjat vänja oss vid det de senaste åren. Men när den till slut anlände några veckor senare, tack vare ett lösningsorienterat gäng från huvudkontoret i Östersund, kunde premiärturen äntligen bli av!

En finjusterad Patriot-motor
Direkt ur kartongen levererar Polaris Khaos 9R 146 ett imponerande första intryck.
Redan från första turen märks det att Patriot-motorn har finjusterats och förbättrats under de senaste åren. Jag har faktiskt inte behövt göra några justeringar alls – den går klockrent direkt från fabrik, och prestandan har bara blivit bättre ju längre in i inkörningen vi kommit!

Marknadens bästa chassi?
Det vassa och välkända Matryx-chassit bjuder verkligen in till aktiv körning och ger föraren gott om självförtroende. När vi drog över Atlanten fick både jag och mina kollegor, Henrik och Fabian, chansen att testa maskinen i branta sluttningar där vi övade och lekte med “bowties” och “hop-overs”. Henrik får det att se löjligt enkelt ut – det är inspirerande att se honom köra, men också en påminnelse om både hans skicklighet och vad Polaris Khaos faktiskt är kapabel till. Maskinen bygger förtroende, även för en förare som mig med mindre erfarenhet. Den levererade även starkt i 155-versionen vi körde där borta, men här hemma känns 146:an ännu lättare i fronten – vilket ger bättre lyft och ännu mer lekfullhet i snön. Perfekt för dig som söker maximal körglädje!

Eviga frågan: sugmotor eller turbo?
Jag nämnde det även i min förra artikel, men det tål att upprepas – särskilt här i Skandinavien. När man kör på låg höjd (500–1000 meter över havet) är en naturligt aspirerad motor oftast det bästa valet. Det är först när pudret är riktigt djupt som turboeffekten blir lockande. Det du förlorar med turbo är responsen. Och jag står fast vid att 9R:en är den bästa sugmotorn på marknaden – även i jämförelse med många turbomotorer. Inga problem med tändstift heller, vilket tidigare varit ett riktigt irritationsmoment. Nu när det är löst – ja, då är det här en riktig drömmotor!
I USA och Kanada, där körningen sker på högre höjder, ser diskussionen annorlunda ut.
Men vid tekniska moment som ”bowties” och ”hop-overs” märker man att 9R-motorn svarar direkt, medan turbo kan kännas seg och svår att förutsäga. När turbon väl trycker på går det fort – men då gäller det att du kan hantera all den kraften. Här är 9R mer förlåtande.

Vad mer kan man begära?
I mina ögon är Polaris Khaos 9R 146 så nära en komplett maskin man kan komma. Visst finns det alltid saker att förbättra.När det gäller ren buskörning kan Arctic Cat med Catalyst-chassit exempelvis ha ett litet övertag – där får man jobba lite hårdare med Polaris. Kanske skulle ett styvare matta göra skillnad – men då förlorar man smidigheten i skogen. Mattan fungerar annars mycket bra i kombination med chassi och motor, så till slut handlar det mest om tycke och smak.
7S-displayen, styrväska (som Polaris förbättrar till nästa år) och den praktiska tunnelväskan gör att utrustningsnivån är fullt godkänd. Jag får enkelt med mig allt jag behöver – verktyg, första hjälpen, extra kläder samt mat och dryck för en hel dag ute på fjället.

Slutomdöme
Kort sagt – jag är väldigt, väldigt nöjd med Polaris Khaos 9R 146. När den väl dök upp levererade den fullt ut. Nu blickar vi framåt mot varmare tider, men visst längtar man redan efter att vintern ska göra comeback. Vi ses i spåret nästa säsong!
Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Se några SledtraxTV
Kontakta din lokala Polaris handlare:
NORRA SVERIGE:
