Det är inte första gången som Polaris erbjuder fyrtaktsmotorer till sina kunder, utan redan 2003 fanns alternativet till fyrtakt i en Edge Frontier touringmaskin. Under årets lopp har vi sett olika konfigurationer från Polaris allt eftersom efterfrågan ökat eller minskat på fyrtaktare. Nu finns återigen efterfrågan hos kunderna och Polaris har utvecklat två nya fyrtaktsmodeller inför 2023, nu ska vi titta närmare på Polaris Prostar S4 Nordic Pro.
Vid lanseringen av modellår 2021 släppte Polaris det nya Matryx chassiet som vi nu ser på nästan hela deras modellprogram inför 2023. Den nya plattformen är ännu smäckrare än tidigare för att hålla nere vikten och för att få smidiga köregenskaper, men hur ska man få plats med en fyrtaktsmotor som oftast är större än tvåtaktarna?
Här har man dragit stor fördel av att man har ett brett utbud med fyrtaktsmotorer från både ATV och UTV modellerna. Och en motor som är en perfekt utgångspunkt är Polaris Prostar 1000 cc paralelltwin som beroende på konfiguration finns med ca 60 till 150 hk. Det fina med denna motor som polaris anpassat till snöskotrar är att dom har lyckats med låg tyngdpunkt och att motorn kan sitta i samma smidiga chassien som tvåtaktarna. Därför är det utifrån sett svårt att se att det är en fyrtaktsmodell förutom några luftintag som kan ha lite nya placeringar, det ser snyggt och prydligt ut helt enkelt.
I denna Nordic Pro S4 har man plockat ur ca 100 hk för att modellen ska ligga någonstans i mellanskiktet på effektfronten. Effekten räcker gott och väl till att dra en sladd eller liknande och vridet gör att den har bra ork även på låga varv och i låga hastigheter. Nordic Pro S4 kommer utrustad med den läckra 7S färgdisplayen med inbyggd gps samt en rad funktioner och information, en ny funktion på denna modell är att man kan ställa Eco-, Standard- och Sport som körlägen. Möjlighet till inställning av max hastighet i 8 km/h-steg i området 24-110 km/h vilket kan vara bra när någon som är ovan att köra ska lära sig.
Under testkörningen på delvis knöliga leder slogs vi av vilken bra komfort denna maskin har och förklaringen fick vi när vi kikade på stötdämparna. Det sitter nämligen FOX QS3 stötdämpare runt om med snabbjustering för soft, medium och hard som gör dom riktigt bra i både långsamma hastigheter såväl som i högre tempo på dåligt underlag. Genomgående för denna maskin är att den känns lämplig för flera olika typer av användning där allt från att sladda leder, åka på en fisketur eller varför inte dra iväg på en längre tur med lite högre tempo.
Vi är glada att Polaris är tillbaka med fyrtaktare då dom är otroligt duktiga på det området i andra segment, så det känns helt rätt med en fyrtaktare i skotersegmentet också. Inget effektmonster men absolut tillräckligt med effekt för dom allra flesta, och fjädring i premiumklass tillsammans med ett av marknadens bästa chassien gör denna kombination till en ytterst kompetent maskin.