Kontakta oss

Sledtrax testar

POLARIS PRO RMK INKÖRNING PÅGÅR!

Normalt sett tillåts vi att börja inkörningen av långtestmaskinerna tidigt på säsongen. Så är inte fallet i år, dagarna springer förbi och vi har passat på att montera lite tillbehör på maskinen i väntan på bättre snöförhållanden. Nu ligger äntligen snön på backen och minusgraderna är ständigt närvarande, väntans tider är över. Vår långtestmaskin är redo för att invigas!

Likt ett barn på julafton kastar jag av kapellet från skotern och drar igång maskineriet. Släpvagnen är kopplad och klar, snart är ekipaget lastat och man kan nästan ta på spänningen i luften. Jag och några bekanta från stan skall äntligen ta oss ut i snön för att göra bort lite inkörningsmil på maskinerna. Samtliga har nya skotrar för säsongen och målet med dagens körning är att få mjuka upp skotrarna, kolla så allt fungerar och bilda sig ett förtroende för maskinerna innan den riktiga körningen tar vid. En sista kontroll att allt nödvändigt för dagen är med och sedan går färden inåt landet, mot bättre snödjup. 

Färden blir inte lång då plogkanterna växer snabbt och vi finner ett lämpligt område att köra på. Detta område är oss väl bekant och vi känner oss trygga i att detta är rätt ställe för dagens ändamål. När bilen stannat åker skoterkläderna på med rekordfart och skotrarna lastas av. Skotrarna står och viskar på tomgång medan vi gör en snabb avstämning om dagens mål och en kontroll av utrustningen, sedan bär det av. Siktet är inställt på ett berg cirka 3 mil västerut men redan efter någon kilometer så kommer vi på en större sjö där vi känner att snön är underbar och maskinerna får ta i en sväng!

Vi kör vidare och jag hinner komma ner på jorden och finna mig i situationen, det är inte bara en premiärtur, det är även invigning av vår långtestmaskin. Hur känns skotern riktigt? Balansen och köregenskaperna känns igen, det var trots allt inte allt för långe sedan vi körde dessa maskiner. Med ett stort leende på läpparna är det en fröjd att glida fram över sjöarna och längs skoterlederna som ännu ej är uppdragna. Skotern känns riktigt bra och ingen justering av varken spårvidd eller dämpare kommer ändras i dagsläget. Dock så vill skotern någon gång, vid fullt gaspådrag, slå igen ena cylindern. Vi misstänker att det är för att det skickas på extra soppa och olja under inkörningsperioden och hoppas att detta går bort snart. 

De ljusa timmarna är få under försäsongen och nu måste tempot öka för att mörkret inte skall infalla innan vi tagit oss till målet. Därför ökar farten över de vidsträckta myrlandskapen och snart är vi framme vid berget. Här är det mer snö än vi kunnat tro och det blir faktiskt lite buskörning, lättare hopp och lek hinner vi med innan solen går ner. Nu känner man att skotern är ganska mjukt justerad ur kartong och vi får ställa upp hårdheten på dämparna runt om. 

Mörkret börjar infalla och det betyder för denna gång att vi vänder hemåt. Senare under säsongen, när snön är ännu djupare, kommer vi att förlänga dagarna och öka säkerheten i körningen med hjälmlampor. För dagens ändamål lämnade vi lamporna hemma och håller oss till bekanta skoterleder. Tryggt och fint tar vi oss mot bilen igen. Det märks redan nu efter ca 7 mils körning att skotern börjar gå renare, skotern börjar bli redo.

Efter denna lyckade första körning med vår Pro rmk 850 så har vi bara större längtan till djupare snö. Det kommer bli riktigt kul att se vad denna skoter går för och vi hoppas att ni väljer att följa med oss under resans gång. Fler artiklar om denna långtestmaskin kommer under säsongen, stay tuned!

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen