Sledtrax testar
POLARIS SPORTSMAN 570 EPS – GÖR SNÖRÖJNING TILL ETT NÖJE!
När vi under föregående vinter hämtade ut vår Polaris Sportsman 570 EPS var siktet inställt på att se hur maskinen fungerar för att hålla borta snön från infartsvägen och gårdsplanen. Skulle man klara en säsong utan att behöva ringa in en hjullastare? Orkar en fyrhjuling verkligen trycka bort blötsnö och skulle det verkligen gå att ta bort drivorna som blir efter norrlandskustens hårda snöstormar? Detta och många fler frågor får ni nu svaret på!
Fyrhjuling som gårdmaskin – även på vintern
Att Polaris Sportsman 570 EPS har en 4-hjulsdrift i toppklass gör underverk när man skall knuffa snö med plogblad, men det är även kritiskt att man har en bra drivlina då det är mycket växling för att byta körriktning, mycket backa och ta om helt enkelt. Polaris växellåda upplevs lättanvänd och det är tydligt vilken växel man har i även på displayen. Men vi tror att man kan göra detta ännu bättre med en mer distinkt känsla i växelföraren. Är man ivrig är det nämligen lätt att missa lågväxeln och slänga i hög när man skall iväg, något man dock snabbt vänjer sig vid. Utöver detta behövs såklart winch, handtagsvärmare samt huvudsakligen Plogbladet.
I plogpaketet från Polaris får man med en montagesats som gör att man på ett mycket enkelt och smidigt sätt kan ta bort plogen eller montera den igen. Detta har vi nyttjar ganska lite då huvudsaken för oss varit att kika på just plogning. Däremot har vi provat den och kanske sladdat omkring lite i nysnön innan vi börjat ploga mellan gångerna, riktigt vuxen blir man aldrig.
Ökad kapacitet
När vi kört ett antal svängar och fått vana på körningen så märkte vi att man lätt jaga snösträngar med originalplogbladet. Visst går det bra att snedställa bladet och leda stora massorna åt ett håll, men när man skall rensa en större gårdsplan kan detta blir lite problematiskt. För att få bukt med det har vi monterat plogvingar från Motorhuset i Östersund. Dessa gör att man får en breddning av plogen med 22cm per sida för stålet och 30cm för vingen. Som referens har originalplogen raka kanter och är 152cm bred. Med dessa vingar får man alltså ett spann på hela 212cm, samt att vingarna har en viss vinkel framåt vilket gör att man får med sig en större mängd snö för varje sväng. Detta gjorde en klar effektivisering av användningen.
Finns det då några baksidor med detta större plogblad? Man får med sig mer snö i med bladet ställt rakt och med snedställt plogblad täcker man mycket större ytor på kortare tid. Det som man skall veta med sig är att det krävs lite invänjning i körningen om man har ett inrutat mönster med en smalare plog. Det blir lätt att man glömmer bort att bladet sticker ut mer när man skall backa runt hörn, eller att man genar i kurvorna.
Sedan hade vi en farhåga att Sportsman 570 skulle bli en för lätt maskin för detta tillbehör och här är det nog ett gränsfall. Vid stora snöfall, med mer än 20cm snö åt gången får man vara försiktig då det är lätt att få hjulspinn och därmed skapa polerade fläckar på isen. Men i övriga fall klarar Polarisen av detta riktigt bra, även utan dubbdäck eller snökedjor.
Sammanfattningsvis
Kan man använda en Polaris Sportsman 570 EPS för att röja snö en hel vinter – svaret är JA. Kommer det att ta längre tid än med en hjullastare, det svaret är också ja. Men vi är säkra på att man har lika kul medan man gör det. För en lättkörd och stark fyrhjuling gör inte bara jobbet enkelt, det gör det även roligt. Ännu en anledning att se fram emot nästa snöfall helt enkelt!
Arbetet att hålla bort både pudersnö, blötsnö samt drevsnö har gått tämligen smärtfritt. Den detalj vi funnit jobbig är att man trots handtagsvärmare behöver ha väldigt varma handskar. Bromshandtaget är nämligen i aluminium och man behöver använda detta ofta när man byter körriktning. Så ett bromshandtag i komposit likt snöskotrarna kanske vore något för kommande säsonger.
Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR
Försäkra din ATV via SVEDEA
Gillar ni kläderna? Kika in JETHWEAR
Läs några TRAX IMPRESSIONS