Den här dagen har vi väntat på länge. Efter månader av förväntan är det äntligen dags att hämta vår nya Polaris Indy VR1 850 med Dynamix-stötdämpare. Jag anländer till Tords Motorservice, där personalen redan har förberett skotern och ställt upp den snyggt och prydligt i deras showroom. Emil hjälper mig att gå igenom alla funktioner, från den avancerade fjädringen till den digitala displayen. Det märks direkt att det här är en skoter byggd för både komfort och prestanda. Med nyckeln i handen och en pirrande känsla i kroppen är det dags att lasta maskinen på släpvagnen och inom kort ska led-raketen testas!
Första känslan
Den matt röda färgen med ett metallic liknande skimmer ger verkligen VR1 en lyxig och modern look. Tillsammans med dom rejält kralliga foxdämparna i framvagnen med liknande färg så förstår man att den här vill åka snabbt oavsett underlag. Under dynan finns det ett praktiskt förvaringsutrymme som rmk-modellerna saknar och kontrollerna på styret med gummerade knappar är verkligen premium. Och med att vrida på nyckeln så startar 850 motorn upp, jag vet inte om det är inbillning men den låter lite krispigare än tidigare årsmodeller. Kanske är det en ny vassare mappning?
Nu kör vi
Väl ute på leden är det dags att börja jaga mil och att komma förbi inkörningsperioden. Man märker att den ryker lite mer än vanligt vilket är normalt då motorn får mer olja under inkörningen. Men motorn svarar direkt när gashandtaget trycks in, och det första intrycket är att den känns rapp och pigg trots inkörningsperioden av motorn. Och med variatorerna känns det som att dom fått till en bra grundkalibrering. Jag fortsätter längs leden och känner genast hur Polaris Indy VR1 med Dynamix-stötdämparna anpassar sig efter underlaget. Vid låga farter känns fjädringen mjuk och följsam, vilket gör att ojämnheter i leden knappt märks. Skotern ger en känsla av total kontroll, vilket gör det enkelt att slappna av och fokusera på körningen. För trots att den är mjuk i låga hastigheter så är den otroligt stadig i kurvorna med sin breda framvagn och den aktiva fjädringen som styvar upp den yttre stötdämparen i kurvor.
Dynamix-fjädringen
När tempot ökar visar Dynamix-fjädringen sin fulla potential. Den elektroniska stötdämparstyrningen justerar sig automatiskt beroende på hastighet och terräng, vilket gör att skotern känns stabil även i högre farter. Jag pressar på genom en serie kurvor och känner hur skotern håller sitt spår med imponerande precision. Det är tydligt att Polaris har lagt mycket tid på att skapa en fjädring som fungerar lika bra i låga som höga farter. Nu har vi dock bara fått en försmak på vår långtestmaskin men det bådar verkligen gott för dom långa vårturerna med varierande kvalitet på skoterlederna.
En skoter för olika förhållanden
Efter några timmars körning står det klart att Polaris Indy VR1 850 med Dynamix-stötdämpare är en skoter som levererar på många plan. Oavsett om det handlar om lugn cruising genom snötäckta skogar eller full gas på öppna leder, ger den en körupplevelse utöver det vanliga. Med sin smarta fjädring är den bekväm i de olika situationer vi hunnit testa i dagsläget, och den smarta fjädring är nått man gärna sett på fler modeller då den ständigt anpassar sig efter hur man kör eller underlagt.
Tords Motorservice gjorde ett fantastiskt jobb med leveransen och genomgången av skotern, vilket gjorde att jag kände mig helt trygg från start. Men nu ser jag verkligen fram emot fler mil och ännu fler äventyr efter att vi fått en försmak på vad vår nya Polaris Indy VR1 850 kan leverera!