Sledtrax testar
RAPPORTERING AV LÅNGTEST – POLARIS PRO RMK 850 155”
Nu var det ett tag sedan ni senast kunde läsa om vår färd med långtestmaskinen Polaris Pro Rmk 850 155”. Vi har dock inte legat på latsidan. Skotern har fått jobba på högvarv varje helg och resan vi fått vara med på har tagit sina svängar.
Vi kan säga att det runnit en del vatten under broarna men Polarisen tuffar numera på som aldrig förr. Häng med i vår krokiga resa!
Skotern hämtades ut på Tidy Powersports i Skellefteå och blev efter det utrustad med en del väskor för förvaring samt senare med lite skyddande anordningar. Så snart snödjupet och vädret tillät tog vi premiärturen och inkörningen av skotern var därmed påbörjad. Lite hostningar till en början på inkörningen, men det gick att leva med. Skotern betedde sig bättre och bättre för varje sväng vi körde.
Efter några helger bakom styret och vid ganska exakt 25 mil på mätaren råkade vi dock ut för en riktig smäll när vi under en transportsträcka på kvällen träffade på en sten i mörkret. Som tur var klarade jag som förare mig oskadad, men skotern låg där på sidan och såg ledsen ut. Skadorna på skotern såg initialt inte farliga ut. Byte skida, a-arm och kanske några plastbitar tänkte vi.
Detta var dock inte fallet då vi några dagar senare gjorde en grundligare inspektion av skotern i lampans sken. Nu kunde vi skönja allvarliga skador på skotern – stenen hade träffat chassiet vid infästningen av lagringen till drivaxeln på MAG sidan. En allt för kraftig smäll som gjorde att drivaxeln forcerats över mot variatorsidan och då även veckat chassiet. Huvudvärken blev stor och tankar kring att hela säsongen nu var äventyrad svävade till ytan. Det var inte annat än att bita i det sura och ringa till försäkringsbolaget och förklara läget.
Här måste vi passa på att ge försäkringsbolaget samt skoterhandlaren en stor eloge! Anmälan till Svedea gjordes på torsdag och på mindre än ett dygn fick vi dokument i inkorgen som sa att skotern skulle till verkstad för inspektion. Sagt och gjort. Läs om Svedea skoterförsäkringar
Verkstaden i fråga blev samma handlare som hade sålt skotern – Tidy Powersports. Dem tog in skotern tämligen omgående och gjorde klart en offert under eftermiddagen som skickades till försäkringsbolaget. Helgen kom och ångesten efter olyckan var total.
Man kan inte få saker ogjort och olyckor händer, det är var vad man intalade sig själv. Måndag morgon ringer telefonen ”-Du kan komma in och hämta en ny skoter idag”. Orden är som ljuv melodi i öronen, säsongen är räddad!
Nu var det bara på skotern igen och jaga igenom inkörningen som vi sedan gammalt visst var lite knagglig i början. Vi hinner köra ett antal mil innan vi blir informerade om att en ny programvara fanns tillgänglig. Eftersom skotern hade lite hyss för sig och var vi inte sen att nappa på detta. Vi kopplade upp skotern i datorn och laddade över den nya programvaran samt ögnade igenom statistiken som finns att tillgå om maskinen. Ca 6 timmar kvar på inkörningen..
Med den nya programvaran känns skotern mer levande och vi trivs som fisken i vattnet när vi far omkring med denna skoter i skogen. Vilken maskin! Den går som kulor och krut, är smidig som en räv och kraften tycks aldrig mattas av när man håller full gas i backarna. Den nya framvagnen, React, är som vi tidigare nämnt justerbar från 36-38”. Undertecknad har nu hittat rätt inställningar och känner sig väldigt trygg på maskinen.
Föret har varierat kraftigt de senaste veckorna, vilket gjort att vi haft möjlighet att laborera med spårvidd samt stötdämparinställningar. Receptet som vi slutat upp med är skidorna monterade på mittersta läget (37”), stötdämparna ganska hårt justerade och krängningshämmarna är på plats.
Tolka dock inte detta som ett facit, det skiljer väldigt mycket i hur olika förare vill att skotern skall bete sig. Men denna skoter har bra justerbarhet och samtliga borde kunna hitta en kombination som känns rätt.
I övrigt känns förarmiljön väldigt trevlig. Minimalt med reglage på styret, inga onödiga knappar eller vred som tar ens uppmärksamhet. Det enda som skulle kunna filas på i användarperspektiv är bromshandtaget, som kan upplevas aningen klumpigt, samt att det är svårt att flytta in bromshandtaget nog mycket för att få ett bekvämt grepp om bromsen.
Det finns gott om anledningar att tycka om denna skoter, man skulle kunna säga 850 anledningar. Trots detta finns det alltid plats för förbättringar. Ett exempel är PIDD-displayen på denna modell. Interfacet, konceptet och användarvänligheten är klockren. Det är dock vissa detaljer som skulle kunna förbättras här. Något som stör är att displayen har en viss starttid och att den startar om även när man lägger i backen ibland.
En annan detalj som kan gå mig på nerverna är att relativt viktiga siffror på mätaren är längst ner på displayen. Längs ner på displayen är det även en liten kant som snö, samlas på när man hastigt torkar av mätaren. Med det sagt, PIDD-displayen är en fruktansvärt bra option, där man bland annat kan koppla upp mobilen för att se inkommande samtal och meddelanden. Men den tål att förbättras.
I skrivande stund har vi hunnit med 50 mil på denna skoter och känner oss i överlag väldigt nöjda med hur den har presterat. Nu har skotern förtjänat lite kärlek och en inbokad service är på plats. Efter detta kommer resan att ta fart igen med fortsatta äventyr.
Följ med oss framöver för att ta del av mer!