Kontakta oss

Sledtrax testar

SEA-DOO SPARK TRIXX – FÖRSTA SVÄNGARNA

När både isar och snön till slut är borta var det hög tid att testa vad vår Sea-doo Spark Trixx går för! Det är en av de minsta vattenskotrarna på marknaden och även en av de lättaste, utrustad med den välbeprövade 900 ACE motorn. Sledtrax har hunnit köra några första turer med denna lekfulla vattenskoter och här kommer lite intryck av maskinen.

Sea-doo Spark Trixx 2-up tillhör de billigare alternativen på marknaden med en prislapp på cirka 90 000 kronor. Trots det känner vi igen kvalitén på maskinen som BRP även har på de dyrare vattenskotrarna, genomgående bra passform och allt känns rejält byggt utan vibrerande delar.
Under dynan hittar vi tanklocket som man lätt kommer åt genom ett handtag längst bak där man lossar dynan, här hittar man även ett litet utrymme för att fästa en liten brandsläckare om olyckan skulle vara framme.



På sidorna av maskinen finns det löstagbara luckor för åtkomst vid service, påfyllning av olja eller laddning av batteri. På denna Spark har dessutom Oktan AB monterat en C-tek snabbkoppling för att enkelt kunna ladda upp batteriet. Främst är det bra under vintertid då batterierna behöver laddning med jämna mellanrum för att hållas vid liv.


Men bakom dessa luckor döljer sig även en Rotax 900 ACE motor som är en trecylindrig fyrtaktsmotor på 90 hästkrafter. Det är en välbeprövad motor som finns i både snöskoter, side by side fordon och vattenskotrar, ett tyst och bränslesnålt koncept som känns klockrent på Spark modellen.

För trots att motorn inte är den med flest hästkrafter på marknaden känns den väldigt pigg på Sparken som är en riktigt lätt maskin. Därmed blir hästkrafter per kilo relativt bra.  Och det känns när vi nu har kört maskinen att den är väldigt pigg där den når toppfarten på cirka 75 km/h på bara några sekunder. Men när vi väl kommer upp i maxhastighet känns det som det tar stopp trots att motorn förmodligen orkar mer, vi tror att det beror på utväxlingen av impellern och att den sätter gränsen. Man kan säkert få högre toppfart med en annan impeller men då tappar man mest troligt lite i acceleration istället.



Just impellern på en vattenskoter är kanske den mest utsatta delen och det beror på att den suger in vatten under skrovet, kör man då där det är för grunt kan man ha oturen att suga in sten eller sjögräs. Får man då en skada på impeller eller slitringen som sitter runt den tappar man helt enkelt lite effekt i systemet. Det är därför viktigt att starta maskinen en bit ut från stranden för att undvika onödiga haverier. 

Våra första svängar!

Under våra första turer känner man helt klart att denna maskin är byggd för riktigt rolig körning, den är lätt och rapp. Och med det ställbara VTS-systemet som sitter på Trixxmodellerna ökar möjligheterna till roliga manövrar. Med några enkla knapptryck på styret kan man enkelt justera vattenjettens riktning antingen upp eller ner. Gör man ett dubbeltryck antingen på knappen upp eller ner får man respektive maxsläge direkt. Riktigt kul när man enkelt kan ändra karaktär medans man kör.



Med jetten riktad uppåt kan vi stegra med Sea-doon och riktar vi den nedåt kan man komma i hög fart för att sedan svänga fullt och då åker man plötsligt med sladd i kurvorna. Löjligt kul men samtidigt det som gör att Trixxen skiljer sig från övriga Spark modeller.

Denna Spark har även ett bromssystem som heter IBR och här känner vi att det kanske inte är bromsen som är största fördelen. Utan när man håller in bromshandtaget samtidigt som man gasar fungerar den som back, väldigt uppskattat då man enkelt kan lägga till vid bryggor eller stå still när det blåser på sjön. När man kör Sparken och släpper gasen bromsar det tillräckligt bra av bara motståndet i vattnet.

Ja dom första timmarna på SEA-DOO SPARK TRIXX känns otroligt lovande, en tyst, och lekfull maskin där vi har mycket att lära varandra i sommar. Vart hittar vi begränsningarna och kan det vara något som inte riktigt lever upp till förväntningarna? Det ska vi reda ut i kommande artiklar, stay tuned!

Läs mer om vattenskoter HÄR

Läs mer om Sea-doo Spark Trixx HÄR

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen