Vi hade höga förväntningar på en bra dag längs både skoterleder och i djupsnö, när vi satte oss på vår Ski-Doo Backcountry Adrenaline 600 R E-TEC ES och styrde färden ut mot de höga höjderna i West Yellowstone. Lederna var för dagen nypistade med härlig machesteryta, snödjupet betydligt större än i våra hemtrakter och maskinen kändes pigg och alert. Det skulle bli intressant att känna hur den levde upp till sin plats i segmentet crossover på och utanför led.
Med föraren i centrum
Ski-Doo Backcountry Adrenaline 600 R E-TEC ES R är byggd på REV Gen5-plattformen, senaste versionen av det välkända och mycket omtyckta REV-chassit. Vi upplevde det välbalanserat, hade bra sittställning och det var lätt att kliva över från sida till sida när vi behövde det vid djupsnökörningen, vilket gjorde att det var enkelt att följa med maskinen i dess rörelser, det var också ett rent nöje att färdas längs leden. Ergonomiskt fanns det mesta på plats för oss förare, men vi saknade den lite större displayen, då det sitter en 4,5” förmonterad på skotern. Vi fick förstås fram den information vi behövde, men hade ändå blivit lite bortskämda med displayer på upp till 10,25” tidigare under veckan. Belysningen är högpresterande LED, som skall ge ett bra ljus men som vi inte hann testa under vår körning. På maskinen sitter även LinQ-fästen monterade, som vi av erfarenhet vet är bra att ha, då det erbjuds en mängd olika packutrustning att klicka fast på dessa.
Körglädje
Crossover-segmentet är där Ski-Doo Backcountry Adrenaline 600 R E-TEC ES R hör hemma i Ski-Doo familjen, med kombinationen ledkörning och djupsnökörning. För att lösa detta har man använt RASTMX- framfjädring och 39”spårvidd, i boggin hittar vi cMotion™-X-fjädring, alla stötdämpare är KYB36 – hög kvalitet allt igenom och vi upplevde att det verkligen fungerade. Fjädringen slukade mindre gupp på leden, skidorna höll sig mot snön och vi behövde inte kämpa genom kurvorna och det inbjudöd till rejält rolig och lekfull körning på såväl raksträckor som i kurvor. Man har valt 146” PowderMax-matta med 51 mm kammar, en väldigt populär mattlängd som fungerar ypperligt till skoterns motoreffekt på 125 Hk. Vi vågade oss på den lite mer utmanande terrängen och det flöt på bra i djupsnön, mycket beroende på skoterns smidighet och det faktum att den var otroligt lättkörd.
Motor som räcker långt
Många gånger är det maskiner med 800cc eller större som fångar vårt intresse, men efter vår provkörning kan vi konstatera att den 600cc Rotax som sitter i Ski-Doo Backcountry Adrenaline 600 R E-TEC ES R räcker till i de flesta situationer. Vi upplevde den rapp och med god acceleration, toppfarten räcker gott och väl för busig ledkörning, gaspådraget i djupsnön räcker överraskande långt men inte alltid för de värsta branterna. På den här modellen sitter elstart som standard, vilket var ett plus för oss som stannade till ofta längs färden för att fotografera eller diskutera kring maskinen, men som naturligtvis underlättar vid all körning.
Summering
Vi fann att Ski-Doo Backcountry Adrenaline 600 R E-TEC ES R var lättkörd och rolig, den fungerade på leden, men också vid busig körning i relativt utmanande terräng utanför leden. Vi tänker oss en stor målgrupp av åkare, om man är ute efter ren nöjesåkning kan allt från nybörjare till avancerade förare ha glädje av maskinen.