Kontakta oss

Trax impressions

SKI-DOO BACKCOUNTRY X 850 – EN STABIL CROSSOVER

Ski-Doo har minst sagt många nyheter inför 2026 och en modell som fick gott om uppdateringar är Ski-Doo Backcountry X 850. Med flertalet nyheter ska man nu ha förbättrat köregenskaperna och vi på Sledtrax tog tillfället i akt att testa denna modell för precis det den är avsedd för och här är våra första intryck av maskinen!

Vad är nytt?

Kollar man framtill på Ski-Doo Backcountry X 850 finner man nu RAS RX 43” framvagnen med styrspindlar som tagit inspiration från tävlingmaskinen RS. Man har nu en flackare vinkel på både stötdämpare och a-armar, vilket ska göra att skotern rullar mindre i kurvorna.

Sedan har man utrustat den med Pilot RX skidor vilket är en bredare skida med köl i två nivåer som ska ge ett bra grepp på den hårda leden samtidigt som man får fästa i lössnön av den högre profilen av en andra köl. Sist men inte minst har Ski-Doo även uppdaterat 10,25” skärmen med inbyggd GPS.

Detta gillar vi!

Vi tycker att man på leden känner att man har en stabilare Backcountry, den går att pressa mycket hårt innan den vill ställa sig på en skida och man får en bra feedback i styret om hur mycket skidorna greppar. Sen har man på Backcountry X en bra förvaring vid mätaren då det är ett större fack här än vad man hittar på exempelvis lössnö-modellerna. Sen måste vi också nämna de fantastiska reglagen som fungerar klockrent ihop med den stora och moderna 10,25” skärmen. Här ändrar man inställningar under färd utan att behöva tänka på vart man är och trycker.

Vi är inte överens om detta.

Om än Ski-doo påstår att detta är en 50/50 crossover tycker vi att man med de nya uppdateringarna fått en modell som är mer ledorienterad och att lössnöegenskaperna fått stå tillbaka. Man har nu en fantastisk snöskoter för leden, som vi trivdes väldigt bra på. Men vi kan inte påstå att lössnökörningen är lika rofylld. Här känns maskinen lite malplacerad, om än det så klart går att ta sig fram.

Detta överraskade oss

Trots att den Ski-Doo Backcountry X 850 som vi provkörde var utrustade med ruta och handtagsskydd som får den att se lite touring ut, och att den har de enklare KYB 36 plus stötdämparna så kändes maskinen mycket lekfull längs leden och klarade utan problem av att göra mindre hopp. Men sen blev det en tråkig överraskning att just denna modell inte kom att erbjudas i Skandinavien, utan man får istället ta den värre rustade X-RS med en prislapp som börjar på 230 900kr. Ska man ha något mer budgetvänligt alternativ är det Adrenaline, men det är inte en likvärdig modell med 600R motorn, RAS X framvagnen samt enklare dämpare. Vi tycker helt enkelt att det saknas en mellanmodell för landet lagom.

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Läs fler Sledtrax Testar

Gillar ni kläderna? Kika in KLIM

Läs mer fakta hos SKI-DOO

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

OKTAN SVERIGE AB

CROSSFIX

TRAKTOR & HUSVAGNSSERVICE

KALIX MASKINER

E-SON MASKIN

LJUNGBERGS MOTOR

SN MOTORSERVICE

MJM POWERSPORTS

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen