Kontakta oss

Trax impressions

SKI-DOO BACKCOUNTRY X-RS 146 850 TURBO R

Redan när vi styr ut från basen i West Yellowstone infinner sig känslan av att det är en verkligt potent maskin vi sitter på, när man rör vid gashandtaget är reaktionen i maskinen både blixtsnabb och med tryck i, vetskapen att man har marknadens kraftfullaste tvåtaktsmotor med hela 180 turbomatade hästkrafter under huven spelar kanske också in. Det är med ett stort leende på läpparna och en härlig känsla i kroppen vi låter motorn visa sin förmåga på den välpreparerade leden och drar upp till lössnökörningen på högre höjd. Vi spanar nu in Ski-Doo Backcountry X-RS Turbo R.

Genomtänkt fjädring

Ski-Doo Backcountry X-RS 850 Turbo R tillhör Crossover-segmentet i Ski-Doo familjen, där den ska kombinera ledkörning med lössnökörning på bästa sätt. Ski-Doo marknadsför Backcountry X-RS 850 Turbo R som det mest aggressiva crossover-fordonet med snowcross-attityd och förmåga att ta sig överallt. På maskinen sitter cMotion™-X-boggifjädring med förstärkta boggieskenor och RASTM X-framfjädring med 39” spårvidd. Med en spårvidd på 100 cm ligger den i ett mellanläge jämfört med Summiten´s 86 cm och MXZ:s 109 cm, vilket borde kunna leda till ett mellanläge även i körningen, men så upplevde vi den inte.

Den upplevdes stabil längs leden, både på raksträckor och i kurvtagning, samt smidig och förvånansvärt rolig i terrängen. Såklart är den absolut inte riktigt lika smidig som den renodlade Summiten i de snävaste svängarna, men med undertecknads vana var det inget som påverkade spårvalen.

Kraftpaket

Den starka Rotax 850 E-TEC® Turbo R-motor har 180 pigga hästkrafter som kickar in med rejäl effekt när man behöver det och det är nog den som räddar vissa situationer när man är på sidan av leden. När det känns som besvärligast gasar man till och kraften från motorn orkar öka matthastigheten ett snäpp till, för att rädda upp situationen. Man har också ett vatteninsprutningssystem i motorn som optimerar insugningstemperatur för att få jämn och hög effekt, något vi märkte av när motorns effekt inte förändras alls trots att vi körde på nivåer omkring 2 300 meter över havet.

På denna modell sitter SHOTTM-start, där man vid första start tillfället måste dra igång motorn men sedan kan starta med enkel knapptryckning. Vid vår provkörning gjorde vi många stopp för korta diskussioner och fotografering, och SHOTTM-starten fungerade väldigt bra vid varje start.

Bra förarmiljö

Ski-Doo Backcountry X-RS 850 Turbo R är byggd på REV Gen5-plattformen, med dess karaktäristiska följsamhet och balansering. Trots att det är en rejäl muskelmaskin var det lätt att köra den, att göra snabba förflyttningar av kroppsvikten från sida till sida, hänga ut när det skråar i terrängen. Samtidigt fick vi en bekväm sittställning efter leden. På vår testmaskin satt 10,25″ pekskärm med karta och BRP Connect, där man enkelt kan koppla samman med kompisar under äventyren i skogen, en användbar funktion. Denna pekskärm är ett vårtillval, om man inte gjort det valet sitter 7,2″ digital vidvinkel instrumentering monterad. Andra finesser på maskinen är bland annat premium LED-belysning, justerbart bromshandtag, förmonterade isrivare, fyra liters handskfack samt sist men inte minst LinQ-fästen för packväskor.

Summering

Ski-Doo Backcountry X-RS 850 Turbo R föll oss verkligen i smaken, den var lättkörd och rolig, inbjöd till busig körning i terrängen likaväl som att piska på efter leden – allt med ett leende på läpparna! Den fundering vi från början hade, om man lyckats förena en ledmaskin med en lössnömaskin fick definitivt ja som svar. Det är kanske inte en skoter för den rena nybörjaren, men den är ruskigt kul att köra. Användningsområdena är många och Backcountry X-RS tror vi kommer kunna fungera som både familje maskin, men också för den erfarna och fartglada värstingen i gänget!

Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Gillar ni kläderna? Kika in 509

Läs några fler TRAX IMPRESSIONS

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

OKTAN SVERIGE AB

CROSSFIX

TRAKTOR & HUSVAGNSSERVICE

KALIX MASKINER

E-SON MASKIN

LJUNGBERGS MOTOR

SN MOTORSERVICE

MJM POWERSPORTS

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen