Kontakta oss

Trax impressions

SKI-DOO FREERIDE 154 TURBO R – EN MÅNGSIDIG VÄRSTING

Ski-doo Rev GEN 5 plattformen är här för att stanna, och så är även Freeride 154 Turbo R som till 2025 fått ta del av en hel del härliga uppdateringar som tar denna maskin till nästa nivå. Det är inte bara färgschemat som bytts, under plasten finner vi uppdateringar som faktiskt gör skillnad för dig som förare. Häng med oss under vår provkörning och ta del av våra första intryck i denna Trax Impressions!

En uppdaterad värsting!

Ibland snöskotrarna som stod uppradade för provkörning i USA fann vi en bekant maskin, en helsvart Freeride 154 Turbo R. Färgen i sig är inte valbar för de skandinaviska kunderna, utan man får istället den fräcka färgen som Ski-Doo kallar ”Flare Yellow”. Detta är en modell som vi fått ta del av under fjolårets turer och som vi vet är en grymt kapabel maskin, vars motorkaraktär levererar enormt uppe på den höga höjden i West Yellowstone. När vi sätter oss bakom styret på denna värsting till lössnömaskin är förväntningarna enorma och det är äntligen dags att ta oss ut och se hur uppdateringarna uppfattas.

Stabil under press

För att ta oss till den djupa lössnön behöver vi upp i höjdmeter och detta går fort tack vare ett bra ledsystem och den förvånansvärt mångfacetterad Freerie 154 Turbo R. Vid högre hastighet och vid stökiga partier känner man av den uppdaterade styrningen, där Ski-Doo integrerat teknik från skotercrossmaskinerna som gör att man får bättre precision på styrningen och vi upplevde dessutom en ökad stabilitet. Tyvärr kommer detta med en baksida, nämligen att det är upplevs tyngre att styra maskinen.

Vi fortsätter färden mot lössnön

Nu är detta inte en maskin gjord för ledåkning, 76mm kammarna är bevis nog för det. Men faktum är att Freeride 154 Turbo R gör transportsträckorna till lössnön allt mer hanterbar för att vara en lössnömaskin. Till viss del hjälper nog den nya styrningen till, men berömmet går främst till de kraftiga KYB Pro stötdämparna samt den 36” breda framvagnen. En annan mindre uppdatering som inte går oss förbi är att man i 10,25” displayen nu har en GPS som fungerar utan att man behöver ansluta telefonen, en smidig detalj speciellt för oss testpiloter som inte blir bakom styret på samma maskin allt för länge. Väl uppe på bergen och med några mil bakom styret var det nu dags att få testa första svängarna i lössnön!

Freeriden har hittat hem!

Redan vid första gaspådraget i lössnön påminns vi om hur potent Freeride 154 Turbo R är. Trots mattlängden på 3900mm lättar skidorna från snön och man balanserar elegant på mattan när man åker upp för backarna. Vid skråkörning känner vi en viss skillnad och detta är att styret inte vill vicka tillbaka lika mycket. Detta har inte varit något problem tidigare, men en viss skillnad är det i känslan av styret. Huruvida detta beror på styrningen eller de uppdaterade DS4 skidorna som har blivit smalare baktill, det låter vi vara osagt. Klart är dock att köregenskaperna finputsats till 2025 och Freeriden har blivit ännu mer lätthanterad.

Vi förstår såklart att termen lätthanterad kan missuppfattas när det gäller snöskotrar av denna kaliber. Det råder ingen tvekan om att Turbo R kan uppfattas extrem ibland, för effekt finns så det räcker. Men vi måste även berömma BRP som fått till en mycket fin effektkurva som bidrar till att göra denna värsting lättare att tämja.

En tuff maskin för hård körning

Även ute i lössnön gör sig stötdämpningen väl. Kompressionen justeras smidigt på de lättillgängliga vreden på stötdämparna och även vid en mjukare inställning upplever vi att Freeriden klarar av hårdare körning. Sen är det tydligt att maskinen är gjord för tuffa tag med exempelvis förstärkta boggieskenor samt den fasta t-Motion XT-fjädringen i boggien, som ser till att man får en mer exakt maskin i krävande situationer.

Avslutningsvis

Kort sammanfatta är Ski-Doo Freeride 154 Turbo R en av de värsta och busigaste lössnöskotrarna på marknaden, men som ändå har ett bredare användningsområde. Med grymma klättringsegenskaper och en dämpning som inte går av för hackor tar man sig an de flesta utmaningar utan problem!

Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Gillar ni kläderna? Kika in FXR

Läs några fler TRAX IMPRESSIONS

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

OKTAN SVERIGE AB

CROSSFIX

TRAKTOR & HUSVAGNSSERVICE

KALIX MASKINER

E-SON MASKIN

LJUNGBERGS MOTOR

SN MOTORSERVICE

MJM POWERSPORTS

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen