Freeriden är känd som en maskin som ska klara lite hårdare tag, dämpningen har alltid legat i framkant och framvagnen har varit aningen bredare. Det här är kanske inte den skoter Ski-doo förespråkar som den ultimata pudermaskinen utan snarare en maskin som ska vara riktigt underhållande hela säsongen. Till den här säsongen har det dessutom kommit massa intressanta uppdateringar som kommer göra den här till ett riktigt hett alternativ. Häng med när vi tittar lite närmare på årets Ski-doo Freeride 850 i 146”.
Freeriden såg dagens första ljus 2011, det var en maskin som hade tagits fram för förarna som gillar lite tuffare tag. Förstärkningar och kraftigare dämpare skulle göra att du som förare inte skulle behöva hålla igen efter led eller när det var dags för luftfärder. 2021 tio år senare har man fortfarande samma grundtanke men maskinen är nu slipad till vad vi tror kan bli en av vinterns roligaste maskiner. Vi ska guida er igenom maskinen och börjar fram, till denna vintern hittar vi en 36” framvagn som är nytt i år och drygt 2” smalare än sin föregångare.
När vi ställer oss på maskinen märks det att förarmiljön ändrats en hel del, det sitter den nya lättviktshuven med tillhörande mätare som tillsammans skalar av 2.8 kilo. Förutom att den sparar vikt så har BRP´s ingenjörer lyssnat på oss konsumenter och valt sätta luftintagen mer skyddat upptill, det tror vi på Sledtrax kommer vara till fördel och bli mer hållbart när det är dags att brottas med träden.
När vi greppar styret känns det bekant från fjolårets Expert, det lite smalare och greppvänligare styret fick bra respons och något man valt sätta på Freeriden också. Det är faktiskt mycket som vi känner igen från fjolårets Expert vilket vi tackar för, vad sägs om en lägre dyna för att lättare flytta sig mellan fotstegen vid teknisk och busig körning. Det som vi tror kommer vara mest uppskattat på denna one forty six är givetvis shorty tunneln och tillhörande stänklapp. Vi minns hur busig fjolårets långtestmaskin var, rullevändningar fick en helt ny innebörd och vi törs bara fantisera om hur det här buspillret kommer vara ute i branterna.
En annan uppdatering som vi tror kommer vara uppskattad är att man nu har dom smala fotstegen även på Freeriden, bra grepp och stort snögenomsläpp precis som på Summitarna. Med ett expertpaket på plats till årets Freeride är det svårt att hitta något mindre bra att anmärka på. Det enda vi har varit fundersam över är varför man valt en traditionell elstart istället för SHOT som vi vet skulle sparar ytterligare 9kg. Den här maskinen har vi tyvärr inte haft möjlighet att testa än men vi kan knapp bärga oss, tänk att få sätta tänderna i den här råa maskinen! Ett 146” karatebi med 64mm matta borgar för att det inte kommer vara många tråkiga stunder kommande vinter!