Kontakta oss

Sledtrax testar

SKI-DOO FREERIDE 850 E-TEC 146 – EN LEKFULL KRAFTPAKET

Vintern bjuder på många möjligheter till äventyr, och med Ski-Doo Freeride 850 E-TEC 146 har vi verkligen fått en snöskoter som är mångsidig nog för allt skoterkörning har att erbjuda. Den här säsongen har vi testat Ski-Doo Freeride 850 E-TEC 146 i många olika snöförhållanden – och den har imponerat på alla områden. Vad är det som gör den här snöskotern så unik? Freeride 850 E-TEC kombinerar kraft och smidighet på ett sätt som gör den till en riktig vinnare både i branta klättringar och under lekfulla puderpass.

Originaldämpare med snabbjustering

Vi har kört många dagar och mil med Ski-Doo Freeride 850 E-TEC 146”. Den kommer från fabrik med rejäla stötdämpare som gör ett utmärkt jobb. KYB Pro 40 har vi kört i varierad terräng, och de har tagit sig an antal smällar. Med tre klick justerar du enkelt dämparna från mjuk till medium till hård inställning. Justeringen har varit ovärderlig i denna vinterns skiftande snöförhållanden, och tre klick har räckt gott för de flesta dagar. Även på den mjukaste inställningen har jag inte upplevt att dämparna bottnat.

Särskilda upplevelser och minnen

De fotsteg jag nämnde tidigare under säsongen har jag faktiskt inte saknat sedan dess. Om det här är första artikeln du läser om skotern, så uttryckte jag tidigare en viss saknad efter fotsteg som jag var van vid på min tidigare maskin. En av de mest positiva upplevelserna med denna skoter är hur snabbt jag vant mig vid G5-plattformen. Jag förstår verkligen varför man lätt blir märkeslojal i skotervärlden. Alla olika utmanare i exempelvis Deep Snow Shootout 2025 är bra maskiner var för sig – alla har sin unika styrka inom sitt segment. Och denna Ski-Doo Freeride 850 E-TEC [spoiler alert] tog hem totalsegern för 2025 – det är verkligen ett kvitto på Ski-doo´s framgång!

Modifikationer och uppgraderingar

Jag har gjort några modifikationer på skotern, bland annat justering av styrets höjd. I början av säsongen testade jag olika höjder, men kom fram till att den lägsta inställningen på 125 mm fungerar bäst för mig. Det är förstås en smaksak, men för min del är det viktigt att styret inte hamnar i bröstkorgen vid branta klättringar. En annan användbar uppgradering är tunnelförvaringen – perfekt för att få med sig matsäck, extrakläder, handskar och dryck.

Robust och brutalt grepp med Freeridens matta

Som jag nämnde i recensionen av skotern: den äter och spottar ut snö som en snöslunga på steroider. Mattan, med sina rejäla kammar, ger alltid bra grepp – oavsett snöförhållanden. Den ger inte vika i tung och blöt snö, och även i lös pudersnö tar den sig fram som en pansarvagn. Det här är en maskin som verkligen inte begränsar dig – tvärtom, den öppnar upp för nya möjligheter där det är du som förare som sätter gränserna.

Säsongen går mot sitt slut – påskens slush väntar

Den här säsongen har vi verkligen fått testa Ski-Doo Freeride 850 E-TEC 146” i många olika snötyper, och den har imponerat hittills på alla områden. Men äventyret är inte över än! Vi har fortfarande flera spännande turer och utmaningar framför oss, och vi ser fram emot att se hur maskinen presterar under de sista veckorna med påskens slush. Är du nyfiken på hur den klarar slask och skavlig körning? Håll utkik efter vår kommande och sista artikel – där vi ger en fullständig rapport efter en hel säsong med Ski-Doo Freeride 850 E-TEC 146”.

Gillar ni kläderna? Kika in 509

Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Läs fler Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

OKTAN SVERIGE AB

CROSSFIX

TRAKTOR & HUSVAGNSSERVICE

KALIX MASKINER

E-SON MASKIN

LJUNGBERGS MOTOR

SN MOTORSERVICE

MJM POWERSPORTS

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen