Sledtrax testar
SKI-DOO FREERIDE TURBO R – FÖRSTA DAGEN PÅ SNÖ!
Det är något extra speciellt med första turen varje säsong då det är många månader sen man satt senast bakom styret. Med höga förväntningar startas Ski-doo Freeride Turbo på första draget som Rotax skämt bort oss med på deras direktinsprutade motorer. Med ett dovt muller står skotern och blir varm samtidigt som vi kopplar in telefonen på den nya stora displayen för att få i gång GPS funktionen. Goggles på, hjälmen knäppt, motortemp varm, Nu kör vi!
Ny teknik:
Årets snötillgång är än så länge långt ifrån bra men vi har ändå fått så pass mycket snö i Norrbotten att vi kan köra lite på leder och myrar. Det passade därför väldigt bra att kolla närmare på displayen och se hur bra GPS funktionen är, och vi måste säga att vi blir imponerade av att de allra flesta skoterleder ser ut att finnas med. Även mindre skogsbilvägar ser man men vi hade gärna haft lite bättre djup med tydligare topografi samt att man ser skog och myrar som på en friluftskarta.
BRP jobbar dock ständigt med denna app och kartorna kommer förmodligen att löpande förbättras. I dagsläget behöver man koppla in sin telefon via ett USB-uttag för att starta kartfunktionen men man kan ändå spara ner områden för att kunna använda GPS-en utan telefonmottagning. Hittills känns det som ett grymt tillbehör som underlättar att hitta i terrängen och framför allt hitta hem igen om man skulle bli osäker på vart man är.
Uppgraderad drivlina:
Hjärtat i vår Ski-doo Freeride Turbo R är såklart den uppgraderade motorn 850 E-tec Turbo R som har cirka 15 hk mer än förra årets tvåtaktsturbo. Det har man gjort med bland annat högre laddtryck men man har också ett nytt topplock med förbättrad kylning av tändstiften, nya spridare och en ny luftburk som anpassats både för effekten samt det nya G5 chassiet. Nu under inkörningen som tar cirka två bränsletankar är effekten lite lägre och det är även högre förbrukning av bensin samt olja. Trots något lägre effekt så måste vi säga att maskinen går riktigt bra och man känner att det är bra med kraft, det ska bli intressant att se hur den går när inkörningen är avklarad för det här känns väldigt bra redan!
Ett nytt utseende:
När man jämför G4 chassiet mot det nya i G5 så kan man se en hel del likheter men ju mer vi bekantar oss med Freeriden så både märker man och ser stora förändringar. När man står på fotstegen ser man att de är betydligt smalare än förut och att styrspindlarna sticker ut en hel del. De syns extra tydligt på Freeriden som har 36” framvagn i stället för 34” som Summit Expert har.
Det vi hittills märkt av mest är att den känns lite tystare då man jobbat mycket med ljudisolering samt att passformen på kåporna sitter med perfektion utan skaller som det kan vara främst vid tomgång och det ger ett väldigt bra helhetsintryck över byggkvalitén som steppats upp ytterligare ett hack!
Utöver det så är vi riktigt nyfikna på hur boggien fungerar i djupsnö med den nya geometrin som enligt Ski-doo ska förbättra skråegenskaperna och hur maskinen kliver upp på snön. Men det får vi helt enkelt vänta en stund till på för att få lite mer snö att köra i.
Då ska vi också få se hur dom nya stötdämparna fungerar som har 3 klick i stället för flera, soft medium och hard kan man välja mellan och det ska bli riktigt intressant att se hur kalibreringen känns i dessa!
Början på något bra med Ski-doo Freeride Turbo!
Som ni kanske förstår har vi inte hunnit lägga allt för många mil på vår Ski-doo Freeride Turbo R då vi helt enkelt behöver mer snö. Men vi har avverkat cirka 10 inkörningsmil och nu måste vi få lite mer djup så man får släppa lös dom 180 hästkrafterna och låta mattan med 3” kammar försöka hitta fäste. Men jäklar vilken maskin ingenjörerna verkar ha fått till på utvecklingsavdelningen hos BRP, det känns väldigt lovande och vi hoppas att ni är lika spända som oss på nästa artikel i maskinens rätta element!
Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.
Gillar ni kläderna i artikeln kika in 509
Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR
Läs fler SLEDTRAX TESTAR