Jag minns att som ung flukta efter den omtalade Renegaden, en maskin som var grym på led och som inte gjorde bort sig i ospårad terräng. Det var en maskin som kändes före sin tid och mycket vatten har runnit under broarna då både undertecknad och Ski-doo Renegade 850 har varit med i rätt många år. Skillnaden mellan Renegaden och mig är att den fortfarande är glödhet och kanske mer redo än någonsin för långa färder i knölig terräng mot okänd destination. Både dämpning och teknik har fått sig ett rejält uppsving, man har inte legat på latsidan hos BRP´s utvecklingsteam. Häng med när vi tittar lite närmare på Renegade 850 X-RS.
En redan potent maskin har tagit nästa steg, när man läser specen på 2021 år X-RS vill man direkt ut och pressa den för att känna skillnaden som de nya uppdateringarna ska göra. Med tanke på rådande pandemiläge hade vi på Sledtrax inte möjlighet att köra denna modell under våren, men suget är stort kan vi lova!
Om vi börjar titta fram så hittar vi den nya RAS X framvagnen som ska vara gjord för att klara knivskarp kurvtagning, i samarbete med rMotion X-boggien ska skidorna hållas nere i backen. Spårvidden är justerbar i tre lägen och har i sitt yttersta läge blivit 38mm bredare, det innebär att den mäter 43,9”. Geometrin är även omgjord för att arbeta ännu bättre ihop med boggien och fjädringen har fått ytterligare 10mm att röra sig på, det här ihop med nyutvecklade skidor skvallrar om att nosen kommer åka dit du styr.
När vi tittar in i bandtunneln hittar vi den nya rMotion X-boggien. Här är lösningen till att man hela resan skall kunna ligga med skidorna kloss mot backen för sedan med några enkla justeringar kunna busa med skidorna betydligt högre i vädret. Med den nya boggien har ingenjörerna inte bara lyckats kapa 2.3kg, man har även gett förarna möjlighet att med enkla medel helt ändra på skoterns beteende. Genom att vrida på en bult ändrar du attackvinkeln beroende på hur du vill köra för stunden, det tillsammans med ett par riktigt feta dämpare och ytterligare 22mm fjädringsväg kan inte innebära annat än att den här maskinen är redo för riktigt tuffa tag.
Teknik och förarmiljö på SKI-DOO RENEGADE 850
För den som var ute i god tid och beställde sin Ski-doo Renegade X-RS under våren fanns möjligheten att lägga till deras nya mätare, en 7.8” bred LCD display. Förutom att den är snygg och känns modern kan du enkelt koppla din telefon mot den, du har möjlighet att köra navigering med hjälp av BRP´s egna app. Med kompatibelt headset kan du svara på telefonsamtal eller spela musik, det här känns helt klart som rätt kliv in i 20-talet.
När vi ändå är i förarmiljön märker det tränade ögat att styrstången har en annan vinkel på X-RS´n, den är framflyttad för att klara aggressivare kurvtagning och underlätta stående körning likt en racemaskin. Den som har lyckats lägga vantarna på en Renegade X-RS till den här vintern kommer nog ha många adrenalinfyllda och roliga färder att se fram emot.
Vi på Sledtrax är ruskigt taggade på att vintern ska komma med all sin kraft, längtan efter att få sätta maskiner som denna på prov går inte att beskriva med ord. Det förstår bara en sann skoterentusiast. Kung Bore, du är välkommen!