Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

SKI-DOO SUMMIT EXPERT 154

Vintern är här och försäsongskörningen pågår nu för fullt. Vi har passat på att hämta ut en av säsongens långtestmaskiner och det är ingen mindre än SKI-DOO SUMMIT EXPERT 154. Som en tidig julklapp stod skotern redo på E-son maskin och efter upphämtning bar ekipaget ut mot snösäkrare områden för att se vad denna maskin har att erbjuda, häng med på vår färd!

Trots att dagarna nu är korta och säsongen är lång river ivern i kroppen om att få börja köra. Suget kan komma redan i november och när man väntar på en ny snöskoter, ja då känns dagarna långa. Vi hade redan bestämt tid och plats för att hämta ut årets långtestare Ski-doo Summit 850 154”, med det så kallade Expert paketet. Dagen för köpet av skotern var strategiskt lagt just före julledigheten och senaste gången man längtat så här mycket efter julen var nog när man var ett litet barn. Men nu äntligen var dagen kommen och vi kliver med ivriga ben in genom dörren till E-son Maskin i Skellefteå.

När man kliver in genom dörren till E-son maskin och Tidy bike i Skellefteå möts man först och främst av mängder med snöskotrar och tillbehör, men även av deras kunniga personal. I stundens hetta kändes detta måttligt intressant och vi sneglar direkt efter vår kandidat för vintern. Där inne i butiken står den och innan vi hunnit mer än att lägga ögonen på den möts vi av Joel som gladeligen visar oss allt som man bör tänka på kring denna skoter. Det är knep om hur man enklast ser över kedjespänningen i ens dagliga översyn av skotern, samt vart man kopplar in 12V till GPS:en. Vi blir även informerad om att man minsann inte behöver boka in någon ”50 mila” service då Ski-doo är nöjer sig med att man själv ser över maskinen innan körning samt kommer in för en ordentligare översyn först efter säsongen (eller 300 mil). Dessutom kommer skotern med hela 4 års garanti, något som vi på Sledtrax ser positivt på. Efter detta var det bara kvar att göra pappersarbetet, ta hand på den goda affären och till sist lasta upp skotern på släpvagnen för att ställa in siktet mot premiärturen!

Bilfärden känns lång men väl på plats är humöret på topp. Trots att man vaknat klockan 5 för att fånga dagens ynka tre soltimmar är humöret på topp och man är piggare än någonsin. Raskt lastar vi av SKI-DOO SUMMIT EXPERT 154 och premiärturen går av stapeln med försiktiga steg över myrar och berg. Innan vi kan känna på skotern försöker vi att bilda oss en uppfattning om snöförhållandena och vi märker snabbt att man behöver hålla sig på höjd då den tidigare blidan tagit hårt på snön på låglandet. Trots det kan man inte låta bli att njuta av färden på de vidsträckande myrarna. Skotern skär härligt fram genom snön och det behövs inte många svängar innan man känner sig som hemma bakom styret.

Vi kör upp några höjdmeter och här är snön alldeles fantastisk, ett bra driv samtidigt som det bara flyger snö över huven när man svävar fram. Nu får man äntligen klämma lite på skotern och jäklar vilken leksak detta är. Skidorna är i luften direkt gasen vidrörs och sedan är det med lätthet man kör upp för branterna utan att lämna en tillstymmelse av skidspår i snön. En aning svajigt kan det ibland bli när man inte riktigt hinner med att föra över tyngden från det ena fotsteget till det andra. Det kan vara T-motion funktionen som spelar en ett spratt, eller så är man fortfarande ringrostig. Vilket av det som är riktigt låter vi vara osagt i dagsläget. 

Vid körning nedförs svarar SKI-DOO SUMMIT EXPERT 154 på minsta styrutslag, en väldigt alert maskin som ändå känns trygg och stabil. Vi kan tillägga att skotern nu är direkt ur kartong, inga justeringar är gjorda och det finns gott om möjligheter att anpassa skotern efter eget tycke och smak. Förarmiljön är flödig och det finns gott om utrymme att röra sig på. En aning ovant är det dock att fotstegen går så långt fram och att det inte finns några fotholkar. Något man får vänja sig vid. 

Färden går vidare och dagen blir snabbt till natt. Enbart några timmar har vi hunnit vara ute men redan säger solen adjö och kvällskörningen tar vid. Vi har som vanligt med oss hjälmlampa och sätter denna gång upp den senaste nyheten från M-tiger sport. Denna lampa heter Superion och är uppföljaren till deras välrenommerade Hyperion. På denna modell har man ökat ljusflödet till hela 6200 Lumen, något som märks av då lampan har en riktigt stark och trevlig ljusbild utan någon tydlig brännpunkt. Det är en fröjd att fortsätta den aktiva körningen i skogsterräng långt in på kvällen. Man ser tydligt alla kontraster med detta starka sken och det bidrar till en riktigt häftig upplevelse. Körningen blir mer effektfull och kombinationen med en skrattretande lekfull maskin får en att aldrig vilja fara åter mot bilen. Skotern går felfritt och man märker inte av att den är i inkörningsläge, precis som det skall vara.

Givetvis behöver vi mer timmar bakom styret för att bilda oss en bättre uppfattning av Summiten. Det vi hittills är kritiska till är stötdämparna som är undermåliga för en skoter i denna kategori samt prisklass. Visst utgör dem sin funktion, men det är ingen justerbarhet att skryta över och vid inspirerad körning skiner detta igenom. Genomslag är ett faktum när man belastar dem hårt.

Nu är detta är bara starten av säsongen men vi har redan lite idéer om justeringar som kommer att behövas för att göra undertecknad 100% nöjd med maskinen. Sedan ser vi fram emot att få testa skotern i alla de möjliga snöförhållandena som man stöter på under en vinter. Detta kommer att bli riktigt kul och vi hoppas att ni följer med oss under resans gång!

Läs mer eller klicka hem er HJÄLMLAMPA

Läs fler Sledtrax artiklar

Kontakta din lokala i-doo återförsäljare för mer information om SKI-DOO SUMMIT EXPERT:

TORDS MOTORSERVICE

TERRÄNGMASKINER

AUTO-BLÅ

E-SON

LINDROTHS MOTORCENTER 

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen