Under vinterns resa till skotereldoradot i väst, West Yellowstone, hade vi möjlighet att provköra maskiner vilka hade många olika användningsområden och en av dessa var Ski-Doo Summit Neo+ 600 EFI. En snöskoter med många av Summitens karakteristiska egenskaper, men i en lättare, smidigare och väldigt lättkörd variant samt sist men inte minst till ett väldigt förmånligt pris.
Enklare men med körglädje
Med många års vana av och stort intresse för skoterkörning, blir det oftast mer extrema maskiner som blicken faller på, maskiner som kräver erfarenhet för att ha fullt utbyte av. I händerna på ovana förare kan dessa bli till en tråkig skoterupplevelse, till och med farlig, för borde man egentligen sätta en ovan förare bakom styret på en fullmatad turbomaskin i skogen bland trädstammar och stenar? Detta är något som Ski-Doo har försökt råda bot på med Ski-Doo Summit Neo+ 600 EFI. Man har tänkt i många olika riktningar för att göra maskinen enkel att hantera men samtidigt behålla körglädjen som finns i en Summit.
Ett exempel på detta är att man bygger på Rev gen 4 plattformen, med alla dess beprövade egenskaper för stabilitet och smidighet, man har också samma framdämpare och fjädring fram som Summit Adrenaline. Fordonshöjden är dock lägre och maskinen är smalare, vilket ger ovana men även mindre förare bättre kontroll över snöskotern, den är lätt att köra på såväl led som i enklare ospårad terräng. Andra saker man har anpassat efter mindre förare är att man har mer slimmat utförande på säte, styre, styrhandtag och gasreglage.
Man klarar sig långt
Under huven sitter en 600 EFI med 85 Hk och vid körningen i West Yellowstone var det inga större problem att hänga med vid ledkörningen, inte så accelerationssnabb men gick bra att ligga i lämplig marschfart på guppig led. Utanför leden var det ett ordentligt snödjup vilket gjorde det viktigt att tänka till i vägvalen, de värsta branterna undveks och i stället snirklade vi oss fram i mindre brant terräng. Det gick bra att köra viss del ospårat, att följa andras spår var oftast ganska enkelt. Terrängen var relativt utmanande och inget för en ovan förare, men i svenska förhållanden bör man kunna hitta många områden att färdas i utan större problem. På Ski-Doo Summit Neo+ 600 EFI sitter elstart som standard, vilket är väldigt bra, det är enkelt att starta själv och man gruvar sig inte för att göra ett extra stopp längs vägen.
Sammanfattningsvis
De anpassningar som nämnts för tanken till en övergångsmaskin, från barnårens miniskotrar till vuxenvärldens muskelmaskiner, men denna maskin har absolut fler användningsområden. Vi tänker att den borde passa bra som familjemaskin, där flera olika familjemedlemmar enkelt fixar körningen med den samt att priset är relativt lågt för en ny skoter (från 125 000 kr). Om man vill ha en skoter för att koppla släden och ta sig ut till fiskesjön, eller att följa leder ut på äventyr i fjällen borde den också fungera bra. För att inte tala om påskturerna till stugan i vårvärmens sol med vänner och bekanta på besök, som vill prova på skoterlivet. En användbar, enklare och lättkörd maskin, där man får mycket för pengarna.